Tom Araya skrev 2025-08-20 21:58:45 följande:
Jag kanske inte borde skriva ett svar nu när humöret osar (av helt andra skäl), men å andra sidan kan det bli ett väldigt uppriktigt svar trots min respekt för dig som person och för judarnas sak att få existera och leva i fred.
Försök inte att hävda att du som judisk förälder för dina barn (särskilt söner) inte gjort oåterkalliga val i trosfrågor på ren religiös traditionsgrund. Detta är utan tvivel en allvarlig inskränkning i religionsfriheten.
Skitsnacket till försvar; att utsatta barn som vuxna kan välja en annan väg, är inte bättre i detta fall än om det argumentet skulle användas av personer som har misshandlat, förslavat eller våldtagit barn.
I just detta fall är judar inte ett dugg bättre än muslimer.
Kristna är möjligen något bättre i och med att man bland kristna inte ärver sin religiösa tillhörighet på samma sätt och ofta även låter bli att skära i pojkarna.
I usa blir pojkar omskurna oavsett religion. Föräldrar gör det utan en koppling till kyrkan. Enligt en amerikansk kvinna jag pratade med så valde dom att göra det på sonen för att fadern var omskuren. Även det utan någon form av religiös anknytning. En icke omskuren man betraktas som oren i stora delar av usa.
Du kanske strävar efter att förstå världen. Det är kanske därför du försöker skapa exakta recept för människor. Och har ett extremt enögt, svartvitt synsätt. Samtidigt som du kritiserar din egenskapade bild av någon religion. Så gör du det du själv kritiserar. Förstår du ironin?
Människor kommer inte i exakta former. De ska inte behöva konformeras heller.