• Anonym (Jesus_for_life)

Börjar inte ateismen bli och kännas utdaterad?

Ateister kör med samma mantran hela tiden. "Det finns ingen Gud", "Vem skapade Gud?" "Alla kyrkor borde rivas", "Att vara troende är att vara svag, man behöver en låtsaskompis för att kunna leva", "Bibeln är bara en sagobok", "Religionen har mördat flest människor" osv. Aldrig något försök från ateisters sida att försöka förstå vad det faktiskt innebär att ha en tro och vad den kan göra, både för människors välbefinnande och hopp om framtiden och en sorts övertygelse om att livet fortsätter på andra sidan, samt att en tro kan ge styrka i stunder där man är väldigt svag och känner hopplöshet inför tillvaron, eller om man drabbas av sjukdom eller en närståendes död. 

Fler unga söker sig idag till kyrkan, för att de börjar ledsna på sin föräldragenerations karga ateistiska syn på världen och uppfattningen att detta är det enda liv vi har, och att allting vi gör egentligen är meningslöst. De finner en tröst och en trygghet i att bara vara i kyrkan och få en annan, mer andlig syn på saker.

Jesus säger:

"Men den som förleder en av dessa små som tror på mig, för honom vore det bättre att en kvarnsten hängdes om hans hals och han sänktes i havets djup." ? Matteusevangeliet 18:6

Låt de unga få vara nyfikna på vad det innebär att ha en tro på något annat än den rent fyriska världens existens. Låt dem få utforska själva vad de tycker känns bra och  tryggt för dem.

• Svar på tråden Börjar inte ateismen bli och kännas utdaterad?
  • ttr

Kyrkor skall inte rivas. De är vår historia och kultur. Tron gör en starkare vilket är inte alls att man är svag. Resten håller jag med om. Måste bara tilläga att religioner är till för att berika höjdare, som allt för ofta lever inte alls som lär. 

• klyban

De flesta är inte ens ateister, utan bara inte bryr sig.
    Och tex ateismen i USA växer stadigt, så nej, kalla det utdaterat visar okunskap om den.

Själv har jag andra hobbys är religion, och lägger kraft på dom än på hobbys jag är ointresserad av.
    Och sen gå till kyrkan, kan något vara mer tråkigare?

Rätt kusligt också att det inte finns annat än svart och vitt ord att beskriva denna hobbys vara eller inte vara.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    ttr skrev 2025-07-23 05:45:59 följande:

Kyrkor skall inte rivas. De är vår historia och kultur. Tron gör en starkare vilket är inte alls att man är svag. Resten håller jag med om. Måste bara tilläga att religioner är till för att berika höjdare, som allt för ofta lever inte alls som lär. 

Har du hört någon säga riva kyrkor???
    Jag har inte.
    Och kyrkan underhåller dessa eller gör sig av med dom och annan verksamhet får ta över, så oftast rivs de aldrig.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • 567890

Du pratar bara om kristendomen, tänker du att alla religioner ger människor tröst och hopp eller är det bara din religion som gör det?

Spelar det ingen roll vad/vem människor tror på så länge det ger någon sorts meningsfullhet i livet?

• ttr
    klyban skrev 2025-07-23 06:11:06 följande:

Har du hört någon säga riva kyrkor???
    Jag har inte.
    Och kyrkan underhåller dessa eller gör sig av med dom och annan verksamhet får ta över, så oftast rivs de aldrig.

Aldrig hört. Men ts påstår det så vi säger det, går väl inte att bevisa att ingen nånsin sagt det.
  • Lynx123

Så med ditt citat menar du att folk som avleder andra från tro ska avrättas genom dränkning? Mysigt!!! Fast, så klart, det låter som ett bibelcitat - den boken är full av sådant.

Allvarligt talat tror jag inte att du förstår vad ateism innebär. Ateism är avsaknad av tro. Jag, som själv är ateist, kommer alltså inte med några påståenden alls, utan är snarare inte övertygad. Bevisbördan ligger ju hos den som kommer med påståendet och hittills är den, minst sagt, bristfällig.

För mig personligen, så är det viktigt att leva i verkligheten. Att sträva efter det som är sant. Jag vill se mig om innan jag går över gatan, inte bara lita på att det inte kommer en bil. Kolla att min lön kommit in innan jag köper något, inte bara tro på att jag har pengar att handla för. Magiskt tänkande är för mig väldigt fjärran, men om andra vill leva så är de mer än välkomna - så länge de inte försöker tvinga mig att tänka som dem.

Och vem, exakt, säger att alla kyrkor ska rivas?

• EnAnonumius

Vad är det för märkliga ateister TS har hittat?

Bland dem alla jag känner, majoriteten är ateister, och en och ana religiös då.  Ingen av oss känner igen beskrivningen av att ateister vill att man skall riva kyrkor.

Den tredje största religionen i världen är Buddismen, Buddha "him self" var aldrig någon gud, utan bara en helt vanlig snubbe som hade en filosofi, en filosofi som växte till en hel religion. Kort sagt det går även att vara religiös och ateist..

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
    klyban skrev 2025-07-23 06:08:31 följande:

De flesta är inte ens ateister, utan bara inte bryr sig.
    Och tex ateismen i USA växer stadigt, så nej, kalla det utdaterat visar okunskap om den.

Själv har jag andra hobbys är religion, och lägger kraft på dom än på hobbys jag är ointresserad av.
    Och sen gå till kyrkan, kan något vara mer tråkigare?

Rätt kusligt också att det inte finns annat än svart och vitt ord att beskriva denna hobbys vara eller inte vara.

Att den växer i USA är nog inte så konstigt, eftersom USA av tradition är ett kristet land, med presidenter som bett till Gud innan de ska anfalla länder.. Tvärtemot mot Sverige, som har varit ett av de mest sekulära länderna. Nu börjar folk törsta efter något högre och andlighet, eller söker sig till olika rörelser inom New Age. Och det är sunt i ett land där ateister ständigt upprepar sina själlösa mantran.

Vad är det som hindrar att man har intressen för att man är troende?

"Tråkigt i kyrkan", - en gudstjänst är menad att vara för att lyssna på Bibelns ord och vara i stillhet och reflektera, det är inte tänkt som någon sorts party. Att behöva sitta still i kyrkan för barn och unga förr var ett bra sätt att dana deras karaktär och självdisciplin, de fick också lära sig att livet inte kunde vara roligt och festligt jämt, utan att man bör avsätta tid för att bruka allvar.
    EnAnonumius skrev 2025-07-23 09:13:09 följande:

Bland dem alla jag känner, majoriteten är ateister, och en och ana religiös då.  Ingen av oss känner igen beskrivningen av att ateister vill att man skall riva kyrkor.

Den tredje största religionen i världen är Buddismen, Buddha "him self" var aldrig någon gud, utan bara en helt vanlig snubbe som hade en filosofi, en filosofi som växte till en hel religion. Kort sagt det går även att vara religiös och ateist..

Jag har diskuterat med sådana ateister, eller snarare anti-teister på olika forum länge nog för att kunna konstatera att detta är meningar som upprepas hela tiden. Det märkliga är att jag nästan aldrig möter sådana hårdföra atester i det dagliga livet, dessa passar på att breda ut sig och ha hög svansföring under viss anonymitet.
  • EnAnonumius

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Börjar inte ateismen bli och kännas utdaterad?