Anonym (jag) skrev 2025-07-23 12:24:34 följande:
Jag växte väl om min mamma mognadsmässigt i 7-8årsåldern ungefär. Hon var ensamstående och jag endabarn. Kunskapsmässigt var det ännu tidigare, jag märkte att jag var bättre på att räkna i affären när jag var runt 5.
Självklart är det som hände med och mellan de tre tjejerna både extremt och tragiskt, men att rakt av säga att det beror på att de två hade lågbegåvade föräldrar tror jag är att göra det enkelt för sig. Det är förmodligen fler faktorer, kända och okända, som spelat roll där, och att helt avsvärja samhället allt ansvar är nog att sticka huvudet i sanden inför vissa systemproblem som behöver ordnas.
Lösningen är hursomhelst inte att gå tillbaka till rashygieniska program från 70-talet och bakåt.
Det är skillnad på lågbegåvad och intellektuell funktionsnedsättning!
När det fanns mångs så kallat enklare arbeten så var det inga funderingar kring lågbegåvade personer och deras barn.
Ibland fanns det ändå diskussioner om att det skulle behövas mer stöttning i skolan för barn som hade det svårt med inlärningen.
Ingen hade en tanke på att de som var lågbegåvade skulle vara dåliga föräldrar om det inte fanns någon annan orsak till det, som alkoholism eller liknande. Man tänkte att Barnavårdscentralerna skulle stötta föräldrar som inte var så välinformerade av något skäl.
Personer med en intellektuell funktionsnedsättning kan däremot ha svårighet att klara ett föräldraskap trots stöttning. Så där är jag mer kluven till att personen själv ska ta hand om barnet, om båda föräldrar som har hand om barnet har en intellektuell utvecklingsstörning.
Som singaturen "jag" skrev i sitt inlägg. Hon hade en mamma med intellektuell funktionsnedsättning som hade en mognad på 7-8 år. Kanske att det ändå krävs att den ena föräldern inte har en funktionsnedsättning för att det ska kännas som en trygg uppväxt för ett barn!
Jag är för barns rätt i alla lägen. Det hjälper inte att en förälder med intellektuell funktionsnedsättning älskar sitt barn, barnet blir ändå snabbt förälder till sin egen förälder om det har större intellektuell kapacitet.
Psykiatriken som skrev ett inlägg här tog på ett mycket bra sätt upp frågan om gränsdragning. Vem ska bestämma vem som får ha barn och inte? Godtycklighet och fördomar kan spela in. Och till och med dåmigt gjorda begåvningsutredningar i en del fall.
Däremot behöver Socialförvaltningen utveckla en större expertis kring bedömning av föräldraskap, för att kunna avgöra om barnet kan bo hos sin förälder eller om det är olämpligt. Har hört om fler som växt upp med en förälder med intellektuell funktionsnedsättning och som haft det mycket tufft.