• Cheers

Hur gör Du för att hålla dig sval i värmen?

Nu under värmeböljan tycker många att det är för varmt, särskilt inne i lägenheten eller huset. Själv har jag 29 grader inomhus och det är ju mycket. Det känns för jobbigt att gå och bada och steka sig i sole,n så det är ju bätte att sitta på ett luftkkonditionerat café, fast det kan man ju inte göra hela dagen. Hur gör Du för att hålla dig sval i värmen?

• Svar på tråden Hur gör Du för att hålla dig sval i värmen?
  • Anonym (...)

Känner inte att det blir för varmt i min lägenhet, tack och lov. Den är rätt bra isolerad tack vare att det renoverades för ett par år sedan, vilket håller värmen ute rätt väl.

Däremot på jobbet är det ibland lite väl varmt... så då blir det att dricka vatten och stå framför en fläkt.

Om jag tycker det blir för varmt när jag är hemma kan jag ta en snabb kalldusch. 
    Har faktiskt inte badat en enda gång i år... bodde jag närmare en sjö eller liknande hade jag kunnat ta ett dopp.. nu blir det mer omständligt att bada så jag tar mig inte för...

• Anonym (...)
    Anonym (...) skrev 2025-07-23 09:31:10 följande:

Känner inte att det blir för varmt i min lägenhet, tack och lov. Den är rätt bra isolerad tack vare att det renoverades för ett par år sedan, vilket håller värmen ute rätt väl.

Däremot på jobbet är det ibland lite väl varmt... så då blir det att dricka vatten och stå framför en fläkt.

Om jag tycker det blir för varmt när jag är hemma kan jag ta en snabb kalldusch. 
    Har faktiskt inte badat en enda gång i år... bodde jag närmare en sjö eller liknande hade jag kunnat ta ett dopp.. nu blir det mer omständligt att bada så jag tar mig inte för...

(PS: Har alltså en fläkt vid kassan, jobbar som kassapersonal)
  • Jesper f

Håller stängt samt håller persienner/rullgardin nere under timmarna när det är som varmast, stor golvfläkt som viftar omkring luften. Önskar man kunde ställt frysen på vid gavel..... Sval, lång dusch på kvällen, så man inte är genomsvettig när man ska försöka lägga sig och kroppen är i någon form av svalt tillstånd.

Sen tillhör jag tyvärr delen av befolkningen med restlegs leggs, så jag måste sova med tyngdtäcke för att få någon sömn alls och inte fara omkring som en propeller om natten, för att få någon typ av utvilenhet på morgonen så jag kommer upp till jobbet, vilket innebär att jag kan inte tömma mitt påslakan eller sova med tunnt sommartäcke, vilket är absolut ett problem såhär års som jag ännu inte listat ut hur jag ska lösa. Tar tacksamt emot förslag om någon har idé hur man kan göra på annat vis.

Men ja, det är svårt. Annan sak om man hade vart ledig och haft semester, hade man inte vart exakt lika beroende och kunnat sitta i skugga utomhus etc. Men när man måste jobba, några över 25 grader om natten är liksom inte idealiskt för att sova på söta örat.

• Cheers
    Jesper f skrev 2025-07-23 09:33:18 följande:

Håller stängt samt håller persienner/rullgardin nere under timmarna när det är som varmast, stor golvfläkt som viftar omkring luften. Önskar man kunde ställt frysen på vid gavel..... Sval, lång dusch på kvällen, så man inte är genomsvettig när man ska försöka lägga sig och kroppen är i någon form av svalt tillstånd.

Sen tillhör jag tyvärr delen av befolkningen med restlegs leggs, så jag måste sova med tyngdtäcke för att få någon sömn alls och inte fara omkring som en propeller om natten, för att få någon typ av utvilenhet på morgonen så jag kommer upp till jobbet, vilket innebär att jag kan inte tömma mitt påslakan eller sova med tunnt sommartäcke, vilket är absolut ett problem såhär års som jag ännu inte listat ut hur jag ska lösa. Tar tacksamt emot förslag om någon har idé hur man kan göra på annat vis.

Men ja, det är svårt. Annan sak om man hade vart ledig och haft semester, hade man inte vart exakt lika beroende och kunnat sitta i skugga utomhus etc. Men när man måste jobba, några över 25 grader om natten är liksom inte idealiskt för att sova på söta örat.

Det låter jobbigt Jesper med din åkomma. Jag bodde en gång i ett hiskligt varmt hotellrum i Grekland och vad de kunde erbjuda var en golvfläkt. Jag kom på att den bästa effekten var att ställa golvfläkten precis invid sängen så nära som möjligt och ha fläkten på lägsta varvtal, inte högsta! Det funkade faktiskt riktigt bra.

Sedan tog semestern slut och snart tar vår värmebölja också slut så kan vi börja klaga på kylan istället...
  • Postman

Tar kvällsdopp varje kväll sen satte jag in en luftvärmepump som både kan kyla och värma. Perfekt kyla nu när det är som varmast. Lider inte av värmen mer än när jag just ska sova. 

• Anonym (Hot hot hot)

Har man inte AC kan man hänga blöta handdukar framför ett fönster så blir det svalare. Duscha kallt innan sängdags varje kväll.

Ha nedrullat, ät kall mat. Jag äter mycket skinka, melon och tsatziki, kaffet blir iskaffe och när jag varit ute och slitit i trädgården är det ju jättegott med ett stort glas Loka Crush eller Schweppes lemon med 7 isbitar i.

Så jag njuter av att all dricka nu är lika smarrig i Sverige som den är efter en skållhet hajk i Grekland. Glad

• Anonym (Föreställer_ mig)

Jag föreställer mig i mitt huvud att det successivt blir svalare, och har lyckats genom att intala hjärnan att det faktiskt är svalare, och det känns svalare. Samtidigt som jag tänker på att folk från Afrika faktiskt tycker att vi har svala/ kalla somrar i Sverige, då får man perspektiv.

• Anonym (A)

Jag skaffade ac tillslut för att jag inte mår bra i värmen. Men ett enkelt tips är att kyla handleder när du tvättar händerna och att lägga något kallt över nacken. Köper jag en iskall läsk ute när det är varmt håller jag den ofta i nacken en liten stund. Det kyler hela kroppen.

Alla hus blir tyvärr inte svala för att man har stängt och fördraget men såklart värt att prova! 

• Cheers
    Anonym (Föreställer_ mig) skrev 2025-07-23 10:16:33 följande:

Jag föreställer mig i mitt huvud att det successivt blir svalare, och har lyckats genom att intala hjärnan att det faktiskt är svalare, och det känns svalare. Samtidigt som jag tänker på att folk från Afrika faktiskt tycker att vi har svala/ kalla somrar i Sverige, då får man perspektiv.

Intressant! Jag tror inte mycket på hokus pokus ockultism o.d. men självsuggesion kanske är något?

Brainpower kan vara en mäktig faktor, så varför inte? Man kan ju hetsa upp sig, så varför inte lugna ner sig? Buddistiska munkar kan visst få andningen och pulsen ner till obegripligt låga nivåer.

Bättre och bättre dag för dag sjöng Ernst Rolf på 1920-talet.... På den tiden hette det visst Coué-metoden.
  • Cheers
    Anonym (A) skrev 2025-07-23 10:23:28 följande:

Jag skaffade ac tillslut för att jag inte mår bra i värmen. Men ett enkelt tips är att kyla handleder när du tvättar händerna och att lägga något kallt över nacken. Köper jag en iskall läsk ute när det är varmt håller jag den ofta i nacken en liten stund. Det kyler hela kroppen.

Alla hus blir tyvärr inte svala för att man har stängt och fördraget men såklart värt att prova! 

Gamla stenhus i innerstan lagrar värmen som stannar där. Jag kommer förmodligen att ha 27-29 grader inomhus  till september....

Min räddning är balkongen som är sval och skön på kvällar och nätter då vi har flera grader inder 20.  Cool
Svar på tråden Hur gör Du för att hålla dig sval i värmen?