Anonym (Anki) skrev 2025-07-23 18:01:50 följande:
Var köper du glasögonen? Har aldrig haft problem efter att optikern justerat några av paren undet de 20 år jag använt glasögon.
Lyckliga dig för det gäller inte mig. Köper mina glasögon på en av dom dyraste kedjorna i Sverige med egna företagare som äger butiken. Har inget illa att säga om ägaren som alltid försöker göra så att det ska bli bra både före och efter.
Tow2Mater skrev 2025-07-23 18:08:46 följande:
Prova varenda par i butiken och välj ingen bage som inte känns bra. Ar dina glas tjocka och tunga och på så sätt ändrar hur de du provade ut känns?
Ofta provar jag runt 15 par och optikern säger alltid vad som passar och vad som inte kommer att fungera. Tror inte att jag har tjocka glas då jag inte har jättestort synfel och jag alltid köper det bästa och tunnaste glaset. Ofta så tror jag ju att dom känns bra i butiken men man har dom ju på sig så kort tid även om man känner efter så är det ju ändå inte mer än kanske 10 minuter och att optikern säger om den passar eller inte. Jag vet inte vad som felas så många gånger men irriterande är det.
huala igen skrev 2025-07-23 18:26:27 följande:
Byt optiker. Så ska det inte vara.
Min optiker ger sig inte förrän allt siter perfekt.
Det brukar inte min optiker göra heller men ändå så är det inte perfekt. Optikern har lång erfarenhet så jag vet inte om det är optikern eller mig det är "fel" på.
BeBey skrev 2025-07-23 18:23:29 följande:
Jag har samma problem. Mitt huvud är ganska litet och det är också så liten urval från "barnstorlekar" som ej ser ut smaklösa med roliga färger osv.! Jag är Specsavers kund och tyvärr har de jätteliten urval av glasögon som kunde passa mitt huvud - ögon, såsom som ser smakligt och modernt ut. Jag väljer bland de som ser lagom ut, men hade aldrig hittat 100% som är i min smak och passar utmärkt. 
Annars använder jag linser, glasögon bara på morgonen-kvällen eller lite ute - kastar avfall, på trädgård osv.
Jag behöver också små vuxenglasögon eller ungdomsglasögon helst. Problemet med ungdomsglasögon är ofta att själva glaset inte blir tillräckligt stort för progressiva glasögon. Har du samma problem?
Behöver du också korta skalmar för att dom inte ska gå runt hela örat baktill? Använder du linser för att du vill eller för att du har gett upp att hitta bra glasögon? Jag är lite rädd för linser men framför allt så kan jag tydligen inte få perfekt syn med linser.