• Anonym (När hjärtat brister)

När hjärtat brister 💔

Dubbla känslor här. Min pojkvän har nyss valt att vi behöver fortsätta som vänner pga att han har diverse issues som han behöver jobba på. Tycker själv att det kanske är för det bästa, men blir ju ändå en sorg. 

Tycker vansinnigt mycket om honom, men där det finns allt från alkoholproblem till sjuklig fullständigt obefogad svartsjuka och lite annat smått och gott, men likväl gör det ont. 

Har sagt också att jag inte vet om jag kommer klara av att bara vara vänner, men är villig att försöka. Men nu i början är det svårt. Gör ont i hjärtat ju även om det kanske är för det bästa. 

• Svar på tråden När hjärtat brister 💔
  • Xaiphodius
    Anonym (När hjärtat brister) skrev 2025-07-23 21:12:11 följande:
    När hjärtat brister 💔

Dubbla känslor här. Min pojkvän har nyss valt att vi behöver fortsätta som vänner pga att han har diverse issues som han behöver jobba på. Tycker själv att det kanske är för det bästa, men blir ju ändå en sorg. 

Tycker vansinnigt mycket om honom, men där det finns allt från alkoholproblem till sjuklig fullständigt obefogad svartsjuka och lite annat smått och gott, men likväl gör det ont. 

Har sagt också att jag inte vet om jag kommer klara av att bara vara vänner, men är villig att försöka. Men nu i början är det svårt. Gör ont i hjärtat ju även om det kanske är för det bästa. 

Det där låter verkligen tungt. Och jag tycker du sätter ord på något många känner men har svårt att säga: att man kan förstå att något är nödvändigt ? men ändå ha hjärtat fullt av sorg.

Det är fullt mänskligt att känna dubbelt i en sån situation. Du har ju fortfarande känslor, och det gör ont att släppa taget, även om du ser att det kanske inte hade fungerat som det var.

Att försöka vara vänner direkt efter ett uppbrott, särskilt när känslorna är så starka, är inte lätt. Det är helt okej att inte veta om du klarar det. Ge dig själv tid och tillåt dig själv att sörja, utan press på att "lösa" något just nu.

Skickar värme till dig.

• TriC

Det gör det mkt svårare att komma över honom.
    Bättre att rycka plåstret och bryta all kontakt. Jah vet, det gör ont. Men är bättre i det lite längre loppet. 

Xaiphodius skrev 2025-07-23 21:41:37 följande:

Det där låter verkligen tungt. Och jag tycker du sätter ord på något många känner men har svårt att säga: att man kan förstå att något är nödvändigt ? men ändå ha hjärtat fullt av sorg.

Det är fullt mänskligt att känna dubbelt i en sån situation. Du har ju fortfarande känslor, och det gör ont att släppa taget, även om du ser att det kanske inte hade fungerat som det var.

Att försöka vara vänner direkt efter ett uppbrott, särskilt när känslorna är så starka, är inte lätt. Det är helt okej att inte veta om du klarar det. Ge dig själv tid och tillåt dig själv att sörja, utan press på att "lösa" något just nu.

Skickar värme till dig.

Tack så mycket. Ja det ena utesluter ju inte det andra. 
    TriC skrev 2025-07-23 22:29:42 följande:

Det gör det mkt svårare att komma över honom.
    Bättre att rycka plåstret och bryta all kontakt. Jah vet, det gör ont. Men är bättre i det lite längre loppet. 

Förstår hur du menar, och en del av mig känner så, men en annan inte. Hade önskat vi kunnat vara vänner, men får se. Och en del känner att det som är bättre j longs loppet kanske är att vara vänner, även om det kanske är tuffare just nu. Men får se hur det känns. Har ju jämt ganska nyss.

• Xaiphodius
    Anonym (När hjärtat brister) skrev 2025-07-23 22:37:43 följande:

Förstår hur du menar, och en del av mig känner så, men en annan inte. Hade önskat vi kunnat vara vänner, men får se. Och en del känner att det som är bättre j longs loppet kanske är att vara vänner, även om det kanske är tuffare just nu. Men får se hur det känns. Har ju jämt ganska nyss.

Jag fattar hur du menar, och det är klart att man kan önska en vänskap ? särskilt om känslorna fortfarande finns kvar.
    Men ibland är det faktiskt snällare mot sig själv att ta en paus helt, i alla fall ett tag. Att fortsätta ha kontakt kan göra att såret aldrig riktigt får läka.

Vänskapen kanske kan komma senare, när allt har lagt sig lite. Men just nu kanske det viktigaste är att ta hand om dig själv först. ❤️

• Otty
    Anonym (När hjärtat brister) skrev 2025-07-23 21:12:11 följande:
    När hjärtat brister 💔

Det är bättre du bryter totalt. Jag förstår att du inte vill det, men du vet ingenting om framtiden. Då är det bättre att du kan få läka dels ditt förmodade medberoende till hans problematik och kunna påbörja din läkning ifrån relationen.  Vill han ha kontakt och allt känns bättre så vet han ju vart du finns.

Jag vet att det är lättare att stå vid sidan av och ge råd. Jag har själv stått kvar som "stöttande kompis" med riktiga känslor för att sedan visa sig vara något helt annat som var det riktiga problemet och det var en annan person. Det var som först när jag valde bryta kontakten totalt som sanningen kom fram.

Så ta hand om dig! 💞 Bryt kontakten och få klarhet i vart ni står och vad som faktiskt är problematiken att han vill att ni ska vara enbart vänner. 

Jag förstår absolut råden att bryta helt, och är ännu inte säker på hur jag kommer vilja ha det, men det som gör att jag faktiskt tänker att det kanske kunnat gå är att jag inte älskar honom. Jag tycker väldigt mycket om honom, men tror att jag inte tillåtit det att gå till att älska honom antingen bara för att jag inte gör det, eller för att jag inte öppnat mitt hjärta fullständigt pga att det funnits lite varningsflaggor, men vet inte riktigt. 

Men som sagt så vet jag inte om jag kommer klara det.

Men obs, det är inte så att jag inte kommer ta hand om mig själv och mitt hjärta först. Om det inte funkar kommer jag ju bryta helt. 
    Jag sätter trots allt mitt mående framför hans. 

Svar på tråden När hjärtat brister 💔