• Ladislava90

Psykiskt Störande djur

Hej jag har en ekorre som har varit överalt i lägenheterna på huset där jag bor. 
    Nu vågar jag inte ens vara ute på balkongen ens. Det känns som det är ekorrens plats nu och inte min. 

den har även varit på andra och stört andra grannar men jag vill bara bli av med den så jag kan vädra och ha öppen balkongsdörr som förr. Har inte haft öppen balkongsdörr sedan maj juni. Pga att den då hade smitit in i min lägenhet. Tack gode gud att den sprang ut igen. Vill verkligen få bort den för gott. 

har skaffat fågelskrämma men den är inte rädd för den. Har skaffat en orm men den är inte rädd för det har även sprejat hala min balkong med en doft som stod att inte ekorrar skulle tycka om men den är endå där. 

så nu har jag fått nog. någon granne sa att dom också var trötts på den så dom skulle förgifta den men det är bättre om någon djurvårdare fångar in den och flyttar den träill en öde ö med massa tallar och träd. 

så man får leva igen jag vet inte vad jag ska göra!!! Snälla hjälp!! För nu får det vara nog!!!!! 

hur får man bort den??? 

• Svar på tråden Psykiskt Störande djur
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Bryt inte lagen)

Du kanske borde ha någon grej som gör att det avges hundskall eller något, och förs det titt som tätt när du kan. Tänker att det borde kunna skrämma den. 

Annars får man väl kontakta kommunen eller länstyrelsen så vitt jag vet. Alternativt pilisen på 11414, men vet inte om det enbart är när man skadat ett djur, men annars kan de nog säger hänvisa dig vidare. 

Och tänk på att i Sverige finns det djurskyddslagstiftningen, men inte hundra på att det omfattar ekorra, men man vill ju inte tex åka på böter för något sånt.

Bättre kanske med typ fälla som inte dödar el något, där sen den kan släppas ute i skogen eller något. 

• EnAnonumius

Det mångas inte känner till är att ekorren är faktiskt fridlyst. Så man får inte skada ekorren och man får framförallt inte döda ekorren.

Det man kan göra är att skaffa in elektrisk djurskrämma. Det är en liten elektrisk apparat som ger sig i från ljud och ljus för att skrämma i väg djur..

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Tecum

Om ni är flera som upplever ekorren som en sanitär olägenhet kan kanske kommunjägaren fånga den och flytta den långt från stan. Är den så närgången att det går att fånga den i t ex en större fiskhåv? Då vore det en enkel sak. Annars finns det lådfällor.
    Hör med hyresvärden så kan han kontakta kommunen. Annars finns det djurvårdsorganisationer som tar hand om skadade djur, de kan kanske hjälpa er?

Svar på tråden Psykiskt Störande djur