6 åring bara bråkar hjälp
Nu är min son snart två, så har inte erfarenhet privat av 6-åringar på det viset. Däremot har jag arbetat i förskola i tio år och de äldsta barnen är det något speciellt med. Jag ser inget konstigt i ditt barns beteende (att det skulle vara tecken på diagnos, men ni och människor i er omgivning känner barnet bäst).
Det är en balansgång, för vid 6 års ålder börjar de sträva efter mer inflytande och valmöjligheter. Som andra nämnt, hjälper inte att vi har sommarlov och inget är som vanligt (även om man försöker).
Jag tror det är väldigt viktigt för er som föräldrar att stå vid ert ord. Lyssna in på barnet och vad den har för önskemål, var inte snabba med beslut. Men när ni väl tar ett beslut, stå fast vid det! Är det inte mer tv idag, då gäller det. Idag inte köpa leksaker eller godis? Då är det så. Rucka inte på er, men låt inte heller allt bli ett nej. Var även tillåtande i det som är rimligt för er familj. Allt är en balansgång och i den åldern behöver barnen få lov att ha mer inflytande, inom rimlig mängd.
Du nämner att det är mycket kompisar? Förstår att det är svårt att neka när ni bor nära, men det är okej att också säga nej till besök, även när ni är hemma. Ni ska inte behöva fly ert hem för det. Men det är upp till er och vad som är viktigast. Man får välja sina strider med.