Inlägg från: Anonym (L) |Visa alla inlägg
  • Anonym (L)

Är min man intresserad av kollega?

Anonym (Rädd) skrev 2025-07-25 10:40:44 följande:
    Är min man intresserad av kollega? Hejsan, 

Jag vet att ni inte kan säga med säkerhet att han är intresserad av sin kollega men ni kanske får samma känsla som mig. 

Min man började ett nytt jobb för ett antal månader sedan och det är ett jobb där det bara jobbar kvinnor i olika åldrar. Självklart helt ok gör han har aldrig gett mig något som skulle göra att jag inte litar på honom. Men det senaste så har jag börjat fundera över om han är mer intresserad av en kollega än vad han säger. 

Hon omnämns som kollega istället för vid namn som han gör med sina andra kollegor. Fast jag vet att det är hon som han pratar om. 

Han berättar ofta saker om henne såsom saker om hennes nya snubbe, hur han ogillar hennes sätt att vara, att hon känns korkad. Men att dem jobbar bra tillsammans, att han, hon och en äldre kvinna är ett dream team etc. Han stör sig på att andra män tittar på henne (hon jobbar tämligen ofta i korta cykelbyxor) och enligt honom så märker hon inte det själv men tycker att det är "äckligt" när snubbar glor. Han tycker att hon är bimbo för att hon är ute o festar ofta etc. 
    Han vet färgen på hennes pubis för dem hade snackat om raggningsrepliker?!?!?! Är det en normal konvo mellan kollegor? 

Igår kom han hem och pratade om att hon blivit uppvaktad av en snubbe fastän hon har pojkvän. Jag visste då vem denna snubbe var och han var oerhört bekymrad över vem detta var om han var snygg etc. Men han gillade inte hennes sätt att gilla uppnärksamheten från andra så mycket när hon har kille osv. 

Jag upplever också att han är väldigt mycket mindre benägen att svara på mina sms om han jobbar med henne än med de andra. Dem brukar ofta ha det väldigt stressigt? 🤔 Jag upplever också att han är mindre kärleksfull, vill inte pussas o kramas lika ofta etc.

Är jag sjuk i huvudet eller försöker han andvända någon form av omvänd psykologi för att kunna prata om henne obehindrat utan att jag ska tro något annat?

Jag har inte sagt något om det än emn det börjar gå mig på nerverna. 
    Vad tror ni?

Mvh, 
    Rädd 
    Tror att han är förälskad utan att han vill errkänna det för ens sig själv.
    Förälskade människor vill tala om den som de är kära i. 

Ja, jag tror att du har fångat upp något. Tyvärr!
  • Anonym (L)

Att diskutera, det är ju vad FL är till för. Inte hålla på med personangrepp.

Jag tar delvis tillbaka det jag skrev om att jag trodde det var förälskelse din partner har. Det kan lika gärna vara vanlig sexuell attraktion bara. 

Men din partner har ju egentligen ingen anledning att fundera så mycket på arbetskamraten, så länge hon inte är otrogen. Däremot, när man vet att personer är otrogna på jobbet kan man tycka att det är obehagligt. Speciellt om man stöter ihop med deras vanliga partner. 

• Anonym (L)

Ja, ni har någon slags kris i förhållandet och han håller fram kollegan som något slags föredöme? Eller det har han inte sagt, utan mer att de diskuterar din personlighet? 

Du har rätt i att man kan bli trist i sättet om man inte får sova! Han kanske inte får de timmar som han behöver. 

Det enda som jag kommer på att ni kan göra med dottern är att väcka henne tidigare, då förskjuts hennes dygn och hon blir trött tidigare på kvällen.

Jättejobbigt första morgonen förstås. Det brukar ta 2 dagar att ställa om. Fungerar inte det kan ni se om det finns någon psykolog på någon vårdcentral i närheten, för att få hjälp med detta. 

Det är klart att du blir ledsen när ni har en kris, då kan det komma mycket lagrad gråt, eftersom det har hållit på ett tag. Trist att han inte tröstade, men det bekräftar att det är en kris.

Tänker på din partners kollega. Hon hade gjort en viktresa, kanske att hon går lite långt när det gäller att njuta av att hon har blivit mer attraktiv? Att hon inte kan låta bli att flörta?

Det finns faser i livet då man behöver fokusera på mer än bara familjen. För att stå på fler än ett ben. Försök att umgås med dina vänner, eller ha telefonkontakt med dem. Eller släkt. Då känner du dig starkare oavsett vad som händer!

När det gäller parterapi så är det ju naturligtvis sekretessbelagt vad man talar om där. Men du kanske är rädd för att människor ska se att ni går dit?
    Kolla med Socialtjänsten (de har ju insatser som man söker själv, frivilliga insatser). Det finns också privata och ibland finns det på vårdcemtralen.

• Anonym (L)

Jag hoppas att ni kan få parterapi, för då får ni i alla fall prata!

Om regionen skulle ha möjlighet att ge parterapi, så kan ni söka var som helst i hela regionen, dvs i en annan ort än där ni bor. 

Jag tror att ni har en riktig kris, eftersom han inte säger något nör du gråter, så förankra dig med vänner och släkt så mycket du kan. Om det skulle komma turbulenta dagar.

Om er dotter har ADHD eller ADD så kan hon ha svårt att varva ned på kvällen, det är vanligt. Hon behöver hjälp med det i så fall. 

Ibland bråkar barn om olika saker, för att då koncentrerar sig föräldrarna på det, och bråkar inte så mycket sinsemellan. Det blir en vinst för barnet, som blir tryggare när föräldrarna är lugna mot varandra. Men det verkar inte bero på det i ert fall, för ni bråkar ju för att hon inte sover, om jag har förstått det hela rätt.

• Anonym (L)

Om flickan har ADHD eller ADD-drag så kan hon ha nytta av de råd som man brukar ge i samband med sömnsvårigheter till barn som har det. Kolla på vårdens hemsidor och på föreningen Attentions hemsida.

Jag vet inte om alla regioner har parterapi. Men socialförvaltnimgen brukar ha det om paret har hemmaboende barn. Men då blir det väl i er lilla stad. Finns ju privata också. Kolla att den privata är legitimerad terapeut, titeln är imte skyddad. 

Förstår att du har det jobbigt nu, ta hand om dig!

• Anonym (L)

När du beskriver hur han är nu, så finns det all anledning att misstänka att det pågår något, åtminstone i hans huvud.

Alltså behöver han inte vara otrogen precis nu, men nog är hans tankar på annat håll än i ert parförhållande.

Och som du säger, så ursäktar han sig nog inför sig själv med att han pratar med dig om henne också, precis som när han pratar med henne om dig.

Jag förstår att du inte vill ta upp det hela när barnen är med, det kan ju bli ett lugnt samtal men det kan också bli hur upprört som helst.  

Kanske att barnen kan sova över som tidigare planerat, när barnet är friskt? 

• Anonym (L)

Jag har funderat, det kanske inte är säkert att det hela  har med partnens kollega att göra. Ni kanske är i kris i förhållandet ändå. Men din partner talar inte om det med dig, som han naturligtvis borde göra. 

• Anonym (L)
    Anonym (Rädd) skrev 2025-08-06 13:01:54 följande:

Jag har pratat med honom. Han började nämna henne och då frågade jag rakt ut om han var attraherad av henne. Han tittade frågande på mig och undrade hur jag kunde tro något sådant. Jag svarade för att du alltid pratar om henne, verkar bekymrad över hennes privatliv och pratar om saker som jag inte tycker är normalt kollegor mellan och att jag kände att han inte ville ta på mig etc etc. Han verkade bestört och bedyrade att han inte på något sätt var intresserad av henne. Han ska ha pratat om henne för att jag visste vem hon var sedan tidigare och för att han verkligen inte förstår hur man kan ha 2 st män på lager när man är i ett förhållande och hur man så öppet kan flirta med andra. Han sa "Hur ska jag kunna vara attraherad av någon annan när jag redan har min drömkvinna som inte flirtar med andra och som älskar mig för mig" Och han har sedan dess och lite innan samtalet varit väldigt gullig och velat mysa etc. 
    Svaret på den minskade lusten sa ham var för att han ständigt kände sig trött. Vem fasiken gör inte det mellanåt, men då brukar jag försöka säga det. 

Jag kände väl att jag inte kunde få ett bättre svar och får helt enkelt lita på det han sagt. 🥰

Tack alla som har gett mig råd och lyssnat på mina rant. 

Tror ändå att det var bra att du tog upp det med honom. Så kanske han berättar att han är jättetrött nästa gång som det händer. Att han blir mer uppmärksam på sig själv och vad han förmedlar till dig, även ickeverbalt. 
Svar på tråden Är min man intresserad av kollega?