• Anonym (Linnea)

Vuxen son blir aldrig vuxen

Jag är gift. Har tre gemensamma barn med min man. De är 21, 19 och 15. 
    Av våra gemensamma barn har 21 åringen och 19 åringen flyttat hemifrån och det funkar bra. De har egna liv med bra jobb och god ekonomi. Båda pluggar på universitet, och arbetar på sidan av. 

Min man har även en son som är 28 år. Jag har funnits i sonens liv sen han var 2 år och jag räknar honom som min. Hans mamma har han ingen kontakt med, mer än sporadiskt. 

Min man har alltid gjort stor åtskillnad mellan sin son och våra gemensamma. Han har alltid daltat med sin son, och trots att han är mycket äldre än de andra har han alltid haft mindre krav. 

Sen sonen blev vuxen har han haft långa perioder med arbetslöshet. De saker han ändå gjort, dvs korta praktikperioder eller korta utbildningar har alltid slutat med att han tycker alla andra är idioter. Det är alltid något fel på lärare, chefer eller kollegor, så han ger upp efter en kort period, och hans pappa verifierar honom, håller med och okejar alltid detta. 

Nu har han inte gjort något på minst ett år, och han får aktivitetsstöd eftersom han är inskriven på Arbetsförmedlingen. 

Men jag är så less på detta. Att försörja en vuxen man. Den guldkant vi eventuellt skulle kunna sätta på vår tillvaro äts upp av detta eftersom han aldrig bidrar till sin egen försörjning. Nu har han bara ca 3500 kronor i månaden, men jag har ändå tyckt att han iallafall kan köpa små saker som glass, bussbiljetter eller godis själv. Men det tycker inte min man. De pengar sonen får, köper han Tv-spel och annat skräp för.

Vi har inte så höga löner och den vuxne sonen kostar trots allt en hel del eftersom vi betalar allt till honom. Kläder, mat, bensin till sin bil, mobil, godis?ja allt. Och det verkar aldrig bli någon skillnad. Tittar jag tillbaka 9 år i tiden så har inget hänt sen dess. 

Det går inte att prata med min man om detta, det har det aldrig gjort. Det leder enbart till stora gräl. Men jag är less! Jag tycker det är dax att den vuxne sonen står på egna ben! Nu funderar jag på skilsmässa eftersom detta blivit ett sånt irritationsmoment, att jag nu blir irriterad och ledsen varje gång våra omkostnader blir höga, tex om vi någon gång vill äta ute eller göra någon aktivitet så behöver vi tänka till och många gånger avstå då det blir för dyrt när ytterligare en vuxen belastar kontot. Kan tillägga att detta hade jag känt även om det gällt något av våra gemensamma barn i denna situation. 

• Svar på tråden Vuxen son blir aldrig vuxen
  • Anonym (Erfaren_man)

Menar du att en 28-årig son fortfarande bor hemma hos er???? 

Du behöver ställa krav och ultimatum på din man. Antingen flyttar sonen, eller så blir det skilsmässa. Ni ska absolut inte försörja en vuxen mansbebis. Ni gör karln en otjänst. 

• Anonym (Sussi)

Det låter som att du beskriver en funktionsnedsatt ung man som behöver hjälp från fler/andra samhällsinstitutioner än bara arbetsförmedlingen. 

Hur pass mycket har man utrett hans svårigheter? Har det gjorts någon npf-utredning? 

• Anonym (Been there done that)

Ja, det där är ju inte normalt.

Jag har på nära håll genomlevt 20 års storhelger och födelsedagar med en sådan person och det blir inte roligare när de blivit medelålders och föräldrarna fortfarande daltar med dem som om de vore 6 år. Och övriga syskon i kullen dessutom blir orättvist behandlade och/eller försummade.

Personen i vårt fall fick vi till sist veta att hen har både ADHD och borderline, och rätt typiskt är då att alla andra är idioter och man fungerar inte i arbetslivet.
    Om personen i alla fall hade vett att vara tacksam mot sina föräldrar som hållit den borta från KF och försörjt till stora delar så är det väl en sak. Men typiskt för den personen var att hen var elak mot alla och skyllde allt dåligt som hänt i livet på föräldrarna. För personen klarar inte av psykologiskt att vara så dysfunktionell och då måste de ha något att skylla på så de kan skärma av sig från känslan av misslyckande. Och självklart mår de också väldigt dåligt ofta.

Ni behöver stöd och proffshjälp för att ruska om den här sonen och lära honom se vad han kan göra i livet. Jag tycker att ni redan borde haft detta på plats om din man inte vore så medberoende.

Mitt ultimatum till dem hade varit: Antingen söker ni båda samtalshjälp ihop och hittar en väg till habilitering så sonen kan bli (mer) självständig, eller så flyttar jag ut. Ni har 18 månader på er att åstadkomma det från nu. Sonens pengar att röra sig med minskas med en summa per månad för terapin, så har han en morot att skärpa till sig.

Du ställer dig i lägenhetsköer redan nu så att mannen fattar att det är allvar.

• Alessia

Det är dags nu!
    Antingen åker latmasken ut eller så tar du ditt pick och pack och går.
    Jag skulle personligen välja det senare eftersom den slashasige sonen alltid blir ett stridsäpple mellan dig och din man oavsett om sonen bor hos er eller flyttar. 
    Sök bostad, se över din ekonomi, prata med dina egna barn om hur du tänker och känner - de är ju involverade i det sker och kommer att ske.Barn skyr förändringar, men om du ärligt talar om hur det är och hur er ekonomi fungerar får de kanske en annan bild av familjelivet.

• Anonym (A)
    Anonym (Linnea) skrev 2025-07-26 08:20:01 följande:
    Vuxen son blir aldrig vuxen

Jag är gift. Har tre gemensamma barn med min man. De är 21, 19 och 15. 
    Av våra gemensamma barn har 21 åringen och 19 åringen flyttat hemifrån och det funkar bra. De har egna liv med bra jobb och god ekonomi. Båda pluggar på universitet, och arbetar på sidan av. 

Min man har även en son som är 28 år. Jag har funnits i sonens liv sen han var 2 år och jag räknar honom som min. Hans mamma har han ingen kontakt med, mer än sporadiskt. 

Min man har alltid gjort stor åtskillnad mellan sin son och våra gemensamma. Han har alltid daltat med sin son, och trots att han är mycket äldre än de andra har han alltid haft mindre krav. 

Sen sonen blev vuxen har han haft långa perioder med arbetslöshet. De saker han ändå gjort, dvs korta praktikperioder eller korta utbildningar har alltid slutat med att han tycker alla andra är idioter. Det är alltid något fel på lärare, chefer eller kollegor, så han ger upp efter en kort period, och hans pappa verifierar honom, håller med och okejar alltid detta. 

Nu har han inte gjort något på minst ett år, och han får aktivitetsstöd eftersom han är inskriven på Arbetsförmedlingen. 

Men jag är så less på detta. Att försörja en vuxen man. Den guldkant vi eventuellt skulle kunna sätta på vår tillvaro äts upp av detta eftersom han aldrig bidrar till sin egen försörjning. Nu har han bara ca 3500 kronor i månaden, men jag har ändå tyckt att han iallafall kan köpa små saker som glass, bussbiljetter eller godis själv. Men det tycker inte min man. De pengar sonen får, köper han Tv-spel och annat skräp för.

Vi har inte så höga löner och den vuxne sonen kostar trots allt en hel del eftersom vi betalar allt till honom. Kläder, mat, bensin till sin bil, mobil, godis?ja allt. Och det verkar aldrig bli någon skillnad. Tittar jag tillbaka 9 år i tiden så har inget hänt sen dess. 

Det går inte att prata med min man om detta, det har det aldrig gjort. Det leder enbart till stora gräl. Men jag är less! Jag tycker det är dax att den vuxne sonen står på egna ben! Nu funderar jag på skilsmässa eftersom detta blivit ett sånt irritationsmoment, att jag nu blir irriterad och ledsen varje gång våra omkostnader blir höga, tex om vi någon gång vill äta ute eller göra någon aktivitet så behöver vi tänka till och många gånger avstå då det blir för dyrt när ytterligare en vuxen belastar kontot. Kan tillägga att detta hade jag känt även om det gällt något av våra gemensamma barn i denna situation. 

Hur har du och din man pratat om saken? Vänder man på steken så är ni en del i att sonen trots sin ålder inte är en självständig, vuxen individ. Han kanade behöver utredas och få stöd från samhället, vilket ni hindrar genom att stötta på ett onormalt sätt så att han klarar sig. Med en sån utgångspunkt så kanske din man lyssnar bättre. Säg att det är för sonens skull du vill ha förändring.
  • Anonym (Linnea)

Tack för era svar. För er som undrar. Sonen har en lätt ADD så det vet vi, men han kan tyvärr inte få mer stöd än det han redan fått. Han har fått extra stöd via AF och FK blandannat för att komma ut i sysselsättning och jobb. Han är väl fungerande i andra delar, och har inga svårigheter att vara handlingskraftig och ta initiativ när det är ngt som intresserar honom. 

För er som undrar om jag pratat med min man?som jag skrev i min trådstart?JA. Det har jag. Massor! Men det är alltid en het potatis och minsta lilla som uppfattas som kritik gällande sonen så slår min man bakut. Det gjorde han när sonen var två år och det gör han nu. Han ställer som sagt enormt mycket högre krav på våra gemensamma barn än på sin son. Vår 15 åring har betydligt högre krav på sig tex. 

Så snart jag försökt prata om sonen så blir vi osams. Tyvärr. Det är tack vare mig han till slut fick sin ADD diagnos, men det tog många år innan min man ville undersöka det, sonen var typ 18 när han fick diagnos. Jag har stöttat sonen så mycket jag kan, hjälpt honom med CV, puschat mm?men jag orkar inte mer. Minsta motgång så ger han upp och min man tycker det är ok. Han har haft flera chanser till jobb, men det har alltid varit nåt som är fel och då struntar han i det och min man tycker det är ok. Nu börjar det dock bli absurt, grabben närmar sig 30 och pappa köper till och med lördagsgodis åt honom, inte ens det behöver han göra själv. Frustrerad 😕

• Anonym (Erfaren_man)

Som någon nämnt, så är din make väldigt medberoende. Både han och sonen behöver terapi, tror jag. 

Men jag anser framför allt att du måste tuffa till dig och ställa ultimatum. Någon av er, du eller hans snart 30-årige son, ska flytta! 

• Anonym (Mark)

Kan vara det sjukaste jag hört. Nog att jag hört om vuxna barn som bor hemma, och i betydligt högre ålder. Men där har dom fått betala både hyra och mat och skött allt själva.

Och där de oftast handlar om individer som är långtidsarbetslösa, sjuka, tar hand om sjuka föräldrar eller har skulder/betalningsanmärkningar som gör att dom inte får hyra lägenhet. Jag ställer alltid upp på mina barn. Och skulle aldrig skicka ut dom på gatan, för att bli hemlösa. Men med motkravet att då betalar dom sin hyrdel, betalar och sköter sin egen mat samt allt annat som räkningar, vård etc.

Problemet kommer nog tyvärr inte upphöra om han flyttar. Då detta även ligger i föräldrarnas/förälderns fel. Vet vuxna 30 åringar som fortfarande får matlådor av sina föräldrar, samt föräldrarna kommer städar och köper mat. Fast dom bor i eget. Curlandet är boven.

En undersökning nyligen visade att ca 52% av föräldrarna låter sina vuxna barn bo hemma utan att betala för sig. Det är alltså mer än hälften.  Och förklarar en hel del.

Om din son dessutom ska flytta, se till att han får ett fast arbete först. Han kommer inte få hyra en lägenhet idag. Då inkomstkraven och kraven att få hyra förändrats markant. Tillfälliga och osäkra inkomster så som a-kassa, aktivitetsstöd etc godkänns inte. Tänk på att många hyresvärdar dessutom kräver x2 eller mer inkomsten emot hyran.

Men ni kanske har det bra ekonomiskt och funderar på att köpa honom en bostadsrätt?  Sen kanske man får inse att alla ens barn inte kommer plugga på universitetsnivå. 

Det viktigaste är hitta ett fast arbete till honom först och främst. Tyvärr är det ännu svårare med människor som har diagnoser eller funktionshinder idag.

• Anonym

Hej ts.
    Föreslå till din man att ni har två bostäder.
    Du bor i en bostad och han bor i en bostad med sin snart 30-åriga son.
    Din man kan sova över i din bostad om och när du vill. Då kan han umgås med 15-åringen
    Ni separerar helt era ekonomier. Du ska inte bidra med en krona till sonen.

Jag hade blivit galen om jag var du. Unna dig en förändring

• Anonym (H)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2025-07-26 15:29:24 följande:

Som någon nämnt, så är din make väldigt medberoende. Både han och sonen behöver terapi, tror jag. 

Men jag anser framför allt att du måste tuffa till dig och ställa ultimatum. Någon av er, du eller hans snart 30-årige son, ska flytta! 

Håller med.
Svar på tråden Vuxen son blir aldrig vuxen