Vuxen son blir aldrig vuxen
Jag är gift. Har tre gemensamma barn med min man. De är 21, 19 och 15.
Av våra gemensamma barn har 21 åringen och 19 åringen flyttat hemifrån och det funkar bra. De har egna liv med bra jobb och god ekonomi. Båda pluggar på universitet, och arbetar på sidan av.
Min man har även en son som är 28 år. Jag har funnits i sonens liv sen han var 2 år och jag räknar honom som min. Hans mamma har han ingen kontakt med, mer än sporadiskt.
Min man har alltid gjort stor åtskillnad mellan sin son och våra gemensamma. Han har alltid daltat med sin son, och trots att han är mycket äldre än de andra har han alltid haft mindre krav.
Sen sonen blev vuxen har han haft långa perioder med arbetslöshet. De saker han ändå gjort, dvs korta praktikperioder eller korta utbildningar har alltid slutat med att han tycker alla andra är idioter. Det är alltid något fel på lärare, chefer eller kollegor, så han ger upp efter en kort period, och hans pappa verifierar honom, håller med och okejar alltid detta.
Nu har han inte gjort något på minst ett år, och han får aktivitetsstöd eftersom han är inskriven på Arbetsförmedlingen.
Men jag är så less på detta. Att försörja en vuxen man. Den guldkant vi eventuellt skulle kunna sätta på vår tillvaro äts upp av detta eftersom han aldrig bidrar till sin egen försörjning. Nu har han bara ca 3500 kronor i månaden, men jag har ändå tyckt att han iallafall kan köpa små saker som glass, bussbiljetter eller godis själv. Men det tycker inte min man. De pengar sonen får, köper han Tv-spel och annat skräp för.
Vi har inte så höga löner och den vuxne sonen kostar trots allt en hel del eftersom vi betalar allt till honom. Kläder, mat, bensin till sin bil, mobil, godis?ja allt. Och det verkar aldrig bli någon skillnad. Tittar jag tillbaka 9 år i tiden så har inget hänt sen dess.
Det går inte att prata med min man om detta, det har det aldrig gjort. Det leder enbart till stora gräl. Men jag är less! Jag tycker det är dax att den vuxne sonen står på egna ben! Nu funderar jag på skilsmässa eftersom detta blivit ett sånt irritationsmoment, att jag nu blir irriterad och ledsen varje gång våra omkostnader blir höga, tex om vi någon gång vill äta ute eller göra någon aktivitet så behöver vi tänka till och många gånger avstå då det blir för dyrt när ytterligare en vuxen belastar kontot. Kan tillägga att detta hade jag känt även om det gällt något av våra gemensamma barn i denna situation.