• Anonym (Rik med barn)

Rika skaffar fler barn än fattiga

Det debatteras en del om det låga barnafödandet i Sverige. Något som inte lyfts fram är att det finns en tydlig förändring i att det numera är de med högre inkomster som skaffar fler barn. Det vanligaste bland medel- och höginkomsttagare är 2-4 barn så det är inte heller att de skaffar många barn. 

Bland låginkomsttagare har antalet barn sjunkit kraftigt och de skaffar färre barn än de med bättre ekonomiska förutsättningar.  Det vill säga, det är det omvända mot förr när det var familjer med lägre ekonomisk standard som skaffade fler barn.

För mig är det tydligt att denna förändring beror på trender i samhället i stort och något som även syns här på FL. De med dålig ekonomi som har barn skuldbeläggs ofta t.ex. genom att de får höra att de inte skulle ha skaffat barn om de inte kan försörja barnen. Det argumenteras för att  flerbarnstillägg ska avskaffas, att det ska finnas bidragstak mm. Allt detta påverkar så klart ekonomiska utsikterna för de med låga inkomster. Så både ekonomiska skäl och skuldbelägga ände gör att de inte skaffar barn.

Om vi vill få upp barnafödandet i Sverige ska vi alltså rikta in oss på de med lägre inkomster. Och i så fall behöver vi har barnbidrag, flerbarnstillägg, bostadsbidrag mm. Men det är något som inte är politiskt korrekt att nämna i dagens Sverige. Självklart ska vi också ha insatser för att få fler i arbete, men att strama åt för de med låga inkomster är enkelt att förstå att det påverkar barnafödandet negativt.

Och ja, källa på min påståenden finns. Statistik och artiklar från SCB samt flertalet forskningsartiklar som alla visar samma sak: normalt med 2-4 barn för de med bättre ekonomi. Normalt sett få barn för de med sämre ekonomi. Det är bara att söka fram det själv istället för att lita på mig. Och nej, jag tänker inte länka. Vad jag än väljer ut skulle det kunna vara cherry-picking så det är bättre att man bildar sig sin egen uppfattning utifrån den data som finns.
  • Svar på tråden Rika skaffar fler barn än fattiga
  • Anders1970

Tänker rent spontant 👉 Utmärkt!

Evolution och därmdd förmågan att försörja, påminner om djurriket.

Anonym (Rik med barn) skrev 2025-07-26 17:02:48 följande:
    Rika skaffar fler barn än fattiga
    Det debatteras en del om det låga barnafödandet i Sverige. Något som inte lyfts fram är att det finns en tydlig förändring i att det numera är de med högre inkomster som skaffar fler barn. Det vanligaste bland medel- och höginkomsttagare är 2-4 barn så det är inte heller att de skaffar många barn. 

Bland låginkomsttagare har antalet barn sjunkit kraftigt och de skaffar färre barn än de med bättre ekonomiska förutsättningar.  Det vill säga, det är det omvända mot förr när det var familjer med lägre ekonomisk standard som skaffade fler barn.

För mig är det tydligt att denna förändring beror på trender i samhället i stort och något som även syns här på FL. De med dålig ekonomi som har barn skuldbeläggs ofta t.ex. genom att de får höra att de inte skulle ha skaffat barn om de inte kan försörja barnen. Det argumenteras för att  flerbarnstillägg ska avskaffas, att det ska finnas bidragstak mm. Allt detta påverkar så klart ekonomiska utsikterna för de med låga inkomster. Så både ekonomiska skäl och skuldbelägga ände gör att de inte skaffar barn.

Om vi vill få upp barnafödandet i Sverige ska vi alltså rikta in oss på de med lägre inkomster. Och i så fall behöver vi har barnbidrag, flerbarnstillägg, bostadsbidrag mm. Men det är något som inte är politiskt korrekt att nämna i dagens Sverige. Självklart ska vi också ha insatser för att få fler i arbete, men att strama åt för de med låga inkomster är enkelt att förstå att det påverkar barnafödandet negativt.

Och ja, källa på min påståenden finns. Statistik och artiklar från SCB samt flertalet forskningsartiklar som alla visar samma sak: normalt med 2-4 barn för de med bättre ekonomi. Normalt sett få barn för de med sämre ekonomi. Det är bara att söka fram det själv istället för att lita på mig. Och nej, jag tänker inte länka. Vad jag än väljer ut skulle det kunna vara cherry-picking så det är bättre att man bildar sig sin egen uppfattning utifrån den data som finns.
  • Tow2Mater

Låter ju bra och som det ska vara då, om de som kan försörja sina barn skaffar dem och andra låter bli.

• Anonym (Rik med barn)
    Anders1970 skrev 2025-07-26 17:08:28 följande:

Tänker rent spontant 👉 Utmärkt!

Evolution och därmdd förmågan att försörja, påminner om djurriket.

Problemet blir när vi som samhälle behöver försörja en åldrande befolkning. Det är ju därför politiker pratar om att vi behöver få upp barnafödandet. Vi kommer inte ha råd med sjukvård och äldrevård om vi inte får fler yngre som kan dra in pengar till samhället. Då slutar det med att du och jag får ta hand om våra föräldrar själva, vilket minskar utbudet av arbetskraft.
  • Anonym (Daniel)

Ja, det är väl i princip bara höginkomsttagare och influencers som skaffar barn numera. Står ju om dessa var och varannan dag i tidningarna om att dessa får barn.

Jag själv är någonstans mellan låg och medel i inkomst och jag har avstått barn frivilligt. Är det bästa jag gjort, är glad inte göda denna skit stat med fler löneslavar. 

Hade jag varit er som tycker att det är bra, hade jag varit jävligt nervös. Samhället kommer aldrig kunna fortgå och snarare kollapsa. Utan denna samhällsklass. Men era barn kan säkert köra buss och torka gamla i röven. Nu när allt fler av dessa jobb blir vakanta i framtiden.

Kan riktigt se hur alla kapitalister vrider på sig haha.  Det finns någon poetisk rättvisa i detta faktiskt.

Dessutom finns det rika som inte heller ska ha barn. Knappt tid för ungarna, med alla dessa nannys som tar hand om dom. Sen kan jag hålla med om att det sållar bort högst olämpliga även bland låginkomsttagare. Men alla där är ju inte dåliga föräldrar heller.

Sverige är på väg åt helt fel håll i alla fall. Många sover fortfarande. Men jävlar vilken baksmälla dessa kommer få. 

• Anonym (Asdfg)

Ska bli kul när de rikas barn ska arbeta i vården och hemtjänsten. 

• Anders1970

Hej,

Vi löser det med att införa "Samhall-2"

Innbär att man de första arbetslösa 0-100d med äkta 80% av lönen, söker personen jobb/utbildning inom länet, via coach (mån-fre 09-16)

100-200 har man äkta 70% av lönen, söker personen alla jobb inom pendling, via coach (mån-fre 09-16)

Efter 200d så får personen socialbidrag och gör enklare sysslor via Samhall-2 (mån-tor 09-16)

Fredagar träffar man coach och söker jobb/utbildning.

Detta skulle, få folk att ta bristyrkes arbeten.

Övrigt sunt att de med driv och försörjning är de som skaffar barn. 

Anonym (Rik med barn) skrev 2025-07-26 17:15:51 följande:
    Problemet blir när vi som samhälle behöver försörja en åldrande befolkning. Det är ju därför politiker pratar om att vi behöver få upp barnafödandet. Vi kommer inte ha råd med sjukvård och äldrevård om vi inte får fler yngre som kan dra in pengar till samhället. Då slutar det med att du och jag får ta hand om våra föräldrar själva, vilket minskar utbudet av arbetskraft.
  • Anders1970

Det löser mitt förslag, se inlägget om Samhall-2. 

Anonym (Asdfg) skrev 2025-07-26 18:09:13 följande:

• PH76

Varför skulle de göra det? De vanliga jobben de annars skulle söka finns ju fortfarande kvar. Den enda, och en rätt allvarlig konsekvens, blir ju att färre kommer att  arbeta inom vård och äldreomsorg. Vilket kommer skapa en jäkla massa problem, speciellt för de med lägre inkomst som inte kommer att kunna betala för sin vård själva.
  • Anonym (?)

Om vi inte ska importera arbetskraft är den enkla lösningen att förbjuda preventivmedel och abort.

• Anonym (?)

En hel del av de barn jag känner till rika har jobbat inom vård och hemtjänst.  En del länge. 
Svar på tråden Rika skaffar fler barn än fattiga