• Anonym (en fot fram)

Två frågor om träningscykel

Hej! Hoppas någon ser den här frågan och kan hjälpa mig lite.

Jag har köpt en tränings/motionscykel, sån där för innhomhusbruk, ni fattar. Varför kan folk inte komma överens om vad de heter? 

I alla fall, det är bara en billig en från Biltema, vilket jag fick tips om här på familjeliv var bättre den jag täntke från början, som var både dyrare och hade lägre maxvikt, och jag är stor så jag behöver en som klarar mig, så bra tips. Jag fick hem  förra torsdagen, byggde ihop den nu i onsdags och har använt den en liten, liten stund varje dag sen dess. Jag vill inte gå ut för hårt pga värmen, ovana, osv. Jag håller på och bygger ett långtida träningsprogram som jag ska starta på måndag, men just nu bara testar jag att cykla en km i taget. På det hela är jag nöjd, förutom att datorn är både ganska plastig och har dåliga kontraster, den är svår att läsa av även i dagsljus.

Så mina frågor då:
    1: Går det att köpa en bättre dator separat för några hundralappar någonstans?
    2: Hur högt ska sadeln vara egentligen? Jag har satt den på lägsta "hacket" och når då precis ner i marken med tårna stadigt i marken, alltså inte bara själva tåspetsen. Menjag får också lite "wiggle butt" när jag trampar, är det ok?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Två frågor om träningscykel
  • Anonym (Fröken Allvar)

På fråga 1 är svaret iaf ett tveklöst "Nej". Originalet är ju antingen hårdtrådat eller upptag:at i något protokoll och känner sas bara igen signaler som kommer på exakt det ställe som den är byggd för - dvs Biltemas cykel.
    Jag tror absolut inte att det finns någon bransch-standard för detta, så det får du nog tyvärr bara tugga i dig. Du kan ju försöka klaga och kanske få ett nytt exemplar ifrån Biltema om du tror att det hjälper.

På fråga 2 skulle jag säga att det är väl så ungefär man ställer in en cykel? OM detta sedan ska appliceras även på motionscyklar får jag låta vara osagt men det låter väl rimligt?

• Anonym (TDF)
    Anonym (en fot fram) skrev 2025-07-26 23:44:14 följande:
    Två frågor om träningscykel

Hej! Hoppas någon ser den här frågan och kan hjälpa mig lite.

Jag har köpt en tränings/motionscykel, sån där för innhomhusbruk, ni fattar. Varför kan folk inte komma överens om vad de heter? 

I alla fall, det är bara en billig en från Biltema, vilket jag fick tips om här på familjeliv var bättre den jag täntke från början, som var både dyrare och hade lägre maxvikt, och jag är stor så jag behöver en som klarar mig, så bra tips. Jag fick hem  förra torsdagen, byggde ihop den nu i onsdags och har använt den en liten, liten stund varje dag sen dess. Jag vill inte gå ut för hårt pga värmen, ovana, osv. Jag håller på och bygger ett långtida träningsprogram som jag ska starta på måndag, men just nu bara testar jag att cykla en km i taget. På det hela är jag nöjd, förutom att datorn är både ganska plastig och har dåliga kontraster, den är svår att läsa av även i dagsljus.

Så mina frågor då:
    1: Går det att köpa en bättre dator separat för några hundralappar någonstans?
    2: Hur högt ska sadeln vara egentligen? Jag har satt den på lägsta "hacket" och når då precis ner i marken med tårna stadigt i marken, alltså inte bara själva tåspetsen. Menjag får också lite "wiggle butt" när jag trampar, är det ok?

Tack på förhand!

Jag tror inte heller att du kan uppgradera cykeldatorn. 

Ang sadelhöjd: När du sitter på sadeln och har ett ben böjt och ett ben sträckt, ska det sträckta benet ha en liten böjning i knäleden. 

• Anonym (Cykelhandlare)
    Anonym (TDF) skrev 2025-07-27 03:21:28 följande:

Ang sadelhöjd: När du sitter på sadeln och har ett ben böjt och ett ben sträckt, ska det sträckta benet ha en liten böjning i knäleden. 

Och då bör det alltså vara minst 2,4 m till marknivå ifrån den lägsta foten. Bara något vi får utgå ifrån eftersom tidigare skribent enbart nämner benposition och inte höjd. Så kör på 240 cm som standard.
  • Anonym (Cykelhandlare)
    Anonym (TDF) skrev 2025-07-27 03:21:28 följande:

Ett sträckt ben ska alltså vara lätt böjt? Det är det som är sträckt? Lite böjt?

Försök få pålitliga vägbeskrivningar av den här gubben!
  • Anonym (Vtt)

Sadelhöjden ska inte anpassas efter marken.

Sätt dig på sadeln
    Sätt en pedal i lägsta läget
    Sätt hälen på den pedalen
    Benet ska då vara nästan helt sträkt och du ska sitta rakt

• Anonym (Sofia)
    Anonym (Cykelhandlare) skrev 2025-07-27 03:30:42 följande:
    Och då bör det alltså vara minst 2,4 m till marknivå ifrån den lägsta foten. Bara något vi får utgå ifrån eftersom tidigare skribent enbart nämner benposition och inte höjd. Så kör på 240 cm som standard.
    Va?? Ska hon montera cykeln på ett torn?
  • Anonym (en fot fram)
    Anonym (Fröken Allvar) skrev 2025-07-27 01:55:54 följande:

På fråga 1 är svaret iaf ett tveklöst "Nej". Originalet är ju antingen hårdtrådat eller upptag:at i något protokoll och känner sas bara igen signaler som kommer på exakt det ställe som den är byggd för - dvs Biltemas cykel.
    Jag tror absolut inte att det finns någon bransch-standard för detta, så det får du nog tyvärr bara tugga i dig. Du kan ju försöka klaga och kanske få ett nytt exemplar ifrån Biltema om du tror att det hjälper.

På fråga 2 skulle jag säga att det är väl så ungefär man ställer in en cykel? OM detta sedan ska appliceras även på motionscyklar får jag låta vara osagt men det låter väl rimligt?

Originaldatorn låg lös och kopplas med en sladd som ser ut ungefär som ett hörlursjack. Det ser väldigt modult och "stadard" ut så därför tänkte jag att det kanske fanns lösa att köpa.

Jag tänkte också att det är väl ungefär så man stället in en cykel, men det är många år sedan jag hade en, så ville fråga.
  • Anonym (en fot fram)
    Anonym (Vtt) skrev 2025-07-27 08:19:28 följande:

Sadelhöjden ska inte anpassas efter marken.

Sätt dig på sadeln
    Sätt en pedal i lägsta läget
    Sätt hälen på den pedalen
    Benet ska då vara nästan helt sträkt och du ska sitta rakt

Tack. 
Svar på tråden Två frågor om träningscykel