Inlägg från: Anonym (W) |Visa alla inlägg
  • Anonym (W)

Jag fick 147 IQ (SPATIAL)

Ja, för det är inte säkert att du har så högt på icke-spatiala tester.

Testerna måste också vara väl utformade och kontrollerade. De vanligaste i Sverige är wechslerskalorna och Ravens matriser. 

Sedan spelar inte de exakta siffrorna så stor roll. Ligger du högt på alla skalor så har du allmänt en mycket god förmåga att lösa struktuerade nya problem, och har även en processnabbhet. Bra att ha i många sammanhang!

Men det ger dig inte automatiskt lika god social förmåga.

• Anonym (W)
    Anonym (Va) skrev 2025-08-09 15:58:43 följande:

Förstår inte alls.  Man gör väl ett test, oftast för att komma med i Mensa. När man väl kvalat in där gör man väl inga flera

Jag har för mig att Mensa har ett mindre spatialt test, ja. 

Men mer omfattande tester som testar fler förmågor används i sjukvården och elevhälsan, för att se om någon elev behöver gå i särskola (anpassad skola) eller har en hjärnskada som påverkar delar av intelligensen.

Man kan också testa en person ett tag efter en olycka för att se om de är allvarligt skadade efter olyckan och behöver sjukpensioneras. Eller för att se om någon har fått en demenssjukdom. 

Man kan också se om någon har en särskild begåvning och behöver extra stimulans i skolan. (Det kan man i och för sig upptäcka på andra sätt.) Eller om det finns tveksamheter kring en äldre, ifall den har blivit så nedsatt att de inte bör köra bil. 
Svar på tråden Jag fick 147 IQ (SPATIAL)