• Anonym (Jag)

Hur mycket hjälper ni vänner och familj?

Ni som jobbar inom något man "kan göra hemifrån" och som folk i allmänhet har behov av, om det så är fotografer, makeupartists, lektörer eller vad som - hur mycket ställer ni upp för vänner och familj?

Får de tjänster gratis (isf hur ofta)?, familje-/kompispris etc? Eller får de betala lika mycket som utomstående?

Hur tänker ni?

Sen jag startade eget har flera bara utgått ifrån att jag ska göra det gratis/billigare för dem, bara för att de är den de är.

• Svar på tråden Hur mycket hjälper ni vänner och familj?
  • Anonym (Hmm)

Jag skulle tänkt generellt nej, om det inte handlar om tjänster och gentjänster. Typ att jag skulle klippa svärmor gratis för att hon ofta passar barnen, på den nivån.

• Anonym (Q)

Jag har nog aldrig sagt nej, men samtidigt så har efterfrågan inte varit så särskilt stor heller. Uppskattningsvis har familj och vänner bett om professionell hjälp av mig ett 20-tal gånger på ett decennium. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Q) skrev 2025-07-27 12:01:45 följande:

Jag har nog aldrig sagt nej, men samtidigt så har efterfrågan inte varit så särskilt stor heller. Uppskattningsvis har familj och vänner bett om professionell hjälp av mig ett 20-tal gånger på ett decennium. 

Vad jobbar du med?
  • Anonym

Jag tycker det är oförskämt av dem.

Tänk ut någon formulering som du kan använda, kanske typ
    "Gör en beskrivning av det du vill ha hjälp med via hemsidan, så återkommer jag med en offert"

• Anonym (No)

Nej verkligen inte. Jag arbetar med bokföring och tom min sambo får betala för tjänsten. Vilket han gladeligen gör. Man vill väl stötta sina vänner och familj? Jag betalar alltid fullt pris när mina vänner har något att sälja. Det blir såklart lite annorlunda om man byter tjänster med varandra. Men ge bort gratis eller med rabatt? Aldrig i livet

• Anonym (M)

Är det mindre tjänster och enstaka tillfällen så gör jag det gratis och förväntar mig inget i retur. Är det större arbeten eller regelbundet så skulle jag förmodligen ta betalt men ge ett bättre pris än till utomstående.

Svar på tråden Hur mycket hjälper ni vänner och familj?