Inlägg från: Anonym (Förälder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förälder)

Måste man kunna hoppa från kanten?

Frågan gäller simskola. Hos oss finns en simskola indelad i olika nivåer. Vår femåring har gått första nivån två gånger. Hen har utvecklats enormt och gått från att knappt kunna gå ner i vatten till att leka och plaska och doppa ansikte. Det enda barnet inte vill göra är att hoppa från kanten. 

Och hoppa från kanten är ett krav för nästa nivå. Därför ville simskolan att barnet skulle gå samma nivå en tredje gång. Vi som föräldrar tycker dock att det är onödigt att lägga pengar på att göra samma sak en gång till. Barnet har utvecklats enormt och är absolut redo för nästa nivå på alla andra plan. 

Skulle ni anmält till nästa nivå och låtsats som ingenting, eller hade ni lyssnat på simskolan? Vi som föräldrar har inte haft framgång i att vänja barnet vid vatten, i simskolan gick det däremot på nolltid och vattenlek var plötsligt toppenkul. När vi försökt utmana låser det sig bara och minsta läskiga sak och barnet vrålar som om vi försöker dränka hen. 

• Svar på tråden Måste man kunna hoppa från kanten?
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Simsim) skrev 2025-07-27 10:57:21 följande:

Tänker att det handlar om säkerhet att kunna vistas runt djupare vatten. Om barnet inte kan under kontrollerade former hoppa från kanten och simma tillbaka till ytan, hur ska då barnet kunna lugnt och sansat simma tillbaka till ytan om hen skulle bli knuffad från kanten. Eller om hen ramlar från kanten. Om barnet aldrig tränat på att hoppa i själv så finns det ju risk att hen får panik.

Jag tänker att det kommer att komma. Barnet kommer inte att vara fem år för resten av livet. Det äldre barnet vågade sådana saker först efter att hen blev simkunnig och dyker, simmar och hoppar nu utan problem. Men för att lära sig simma måste ju också det yngre barnet få avancera i simskola och öva på simning. Inte bara på att skvätta vatten på varandra.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Ja) skrev 2025-07-27 11:02:18 följande:

Vad är problemet med att stanna en termin till på den nivå han klarar av? Om de säger att hoppa från kanten är nödvändigt inför nästa nivå så måste han ju klara det för att kunna gå vidare till nästa nivå. 

Han kommer ju att utvecklas även inom denna nivå, och kommer säkert att klara att hoppa från kanten efter nästa termin. 

Självklart ska ni lyssna på simskolan.

Problemet är att barnet tycker att det är
    otroligt tråkigt och inte kommer någonstans. Det är enbart vattenvana och ingen simundervisning. Allt annat går bra, bara inte att hoppa från kanten. Nästa kurs går i samma bassäng, så inget byte till djupare bassäng eller så. 
  • Anonym (Förälder)
    Vissenblommaa skrev 2025-07-27 11:05:13 följande:

Varför tvingar ni barnet att gå i simskola när barnet inte är vattenvan än? Gå till badhuset och lek med barnet eller är det för jobbigt?? Självklart respekterar ni det simskolan stipulerar!

Har du läst vad jag skrev? Barnet låser sig helt med oss. Vi har badat mycket genom åren, men barnet har hängt på oss och vrålat. I simskolans VATTENVANEKURS utvecklades barnet enormt på ingen tid alls. Hen gick från att knappt våga gå i bassängen till att bada och leka och plaska. Att doppa huvudet är inga problem. Att få vatten i ansiktet är inga problem. Att ligga och flyta är inga problem. Att flyta med puffar där barnet inte bottnar är inga problem. Men att hoppa från kanten går inte. 

• Anonym (Förälder)
    burleskburkläsk skrev 2025-07-27 11:13:42 följande:
    Otroligt bra skrivet!

Kommer från en man som en gång var en liten rädd pojke, en pojke som på dagis blev tvingad av fröken att duscha i iskallt vatten, blev farthållare i detta kalla vatten trots ren panik och skräck.
    Mina föräldrar kunde inte ens bada mig utan att jag var rädd för mitt liv.
    Började på simskolan när jag var liten och tyckte att det var tufft och kämpigt med en lärare som var en skrikande och pushande sadist.
    Lärde mig sedan simma när jag var 12 år av en äldre lärarinna som fick mig att känna mig trygg och lärde mig att simma på min första dag med henne.
    Kort därpå började jag experimentera och på några försök hoppade jag huvudhopp, dök och simmade mängder av längder.

Idag pga denna fantastiska kvinna så älskar jag allt som har med vatten att göra.
    Skillnaden här är att barnet tyckte att simskola var kul och att barnet utvecklades enormt på bara några få lektioner. Nu är det kul att bada och barnet tjatar om att åka och bada konstant. Men vi får fortsatt inte till att hoppa från kanten. 
  • Anonym (Förälder)
    Spucks skrev 2025-07-27 11:14:24 följande:

Prata med simskolan om hur ni tänker, men om de säger att nästa nivå inte passar ert barn, då är det så. Det är de som sätter reglerna och ni bestämmer om ni vill gå vidare i den där simskolan.

Vad är målet för nivån ditt barn redan har genomfört och vad är alla andra krav och målen för nästa nivå?

Simlärare är inte kvar och de har tydligen ingen dokumentation heller. Simläraren som undervisat barnet två kurser på varandra, visste inte ens att hen gått två kurser på varandra. Stenkoll?

Kravet är att barnet ska kunna flyta, doppa huvudet och hoppa från kanten, samt känna sig trygg i vattnet. Barnet gör allt, utom hoppar från kanten. Hen sätter sig och glider ner istället. Generellt har barnet ogillat att hoppa och är höjdrädd, så det är inte enbart relaterat till vatten.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Simsim) skrev 2025-07-27 11:15:22 följande:
    Kan barnet inte lära sig simma utanför simskolan tillsammans med er föräldrar? Jag lärde mig simma tillsammans med familjen när jag var liten. Vi gick och badade jätteofta, både i pooler och sjöar/hav. Kan faktiskt inte minnas att jag någonsin blev skickat till simskola, bara att vi hade simning på gymnastiken i skolan ibland.

Nej, barnet gör noll framsteg med oss. Snarare tvärtom faktiskt. Är vi med i vattnet hänger barnet kring halsen på oss och skriker vid varje försök till minsta utmaning. Står vi på kanten röjer barnet runt. Vi har jobbat mycket med vattenvana, men det har inte gått. 

• Anonym (Förälder)
    Anonym (Ina) skrev 2025-07-27 11:17:12 följande:

Går det att bolla lite till med instruktörerna? Jag tycker ni tänker rätt men känns ändå inte helt bra att ljuga/mörka. Risk att ni sätter barnet i en jobbig sits. När jag gick i simskola (för 35 år sen) hade jag dispens ffån att doppa huvudet eftersom jag inte vågade men nivån var rätt i övtigt (jag kunde doppa ansiktet). Sen tog det inte många gånger innan jag ville vara som alla andra och började doppa huvudet.

Det är oftast ungdomar som inte tar så mycket egna initiativ. Jag tror också att barnet kommer utvecklas av att vara med andra som gör. Det såg vi under den första kursen hen gick två gånger. När de andra plaskade, började vårt barn också plaska. 

Mitt äldsta barn lärde sig simma utan att doppa huvudet. När hen lärde sig simma, kom tryggheten i vattnet och nu är ungen mer under vatten än över. 

• Anonym (Förälder)
    PH76 skrev 2025-07-27 11:25:17 följande:
    Vad ni riskerar att göra är att sätta ert barn i en väldigt jobbig situation om det är så att de på nästa nivå faktiskt hoppar från kanten varje lektion, kommer att bli väldigt nedslående ert barn om alla andra gör det och han/hon inte vägar. När mina barn var mindre så kommer jag ihåg att de avslutatde varje lektion med någon liten ramsa och sen hoppade alla i vattnet samtidigt.

Låt barnet få vara bäst i nuvarande grupp en termin till istället, det är i alla fall mitt råd.
    De hoppade från kanten varje lektion här också. Alla andra barn hoppade medan min vägrade.  Det bekom inte hen. Hen vill gå vidare till nästa nivå för att lära sig simma. Det blir sällan bra när det här barnet ska stå och stampa. 
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Ina) skrev 2025-07-27 11:29:52 följande:
    De behöver väl inte ta initiativ, det är ju ni.som ställer frågan? "Utifrån att barnet når alla andra förkunskapskrav och känns redo för nästa nivå vill vi anmäla till den trots att barnet inte hoppar från kanten ännu. Är det okej med dispens där?" Typ. Då får de väl säga ja, eller det rekommenderar vi inte men gör som ni vill eller nej, absolut inte, vi kommer flytta ned honom/kasta i honom eller annat dumt och är det sista svaret så gör ni det inte, annars gör ni det.
    Fast det är simlärare som avgör och dessa är typ 16 och tar inga egna initiativ. Vi kommer ingen vart i kommunikationen här. Därför tänkte vi till slut bara anmäla och låta barnet gå dit. Vi har tränat hela sommaren, men hopp från kanten går icke. 
  • Anonym (Förälder)
    Spucks skrev 2025-07-27 11:46:30 följande:
    Det är väldigt många simklubbar som har sina egna simmare som instruktörer. Tyvärr, för bara för att man är simmare, kan man inte undervisa andra i det.
    Våra har varit bra och engagerade. Men de fattar inga egna beslut och tar väldigt lite initiativ. De har dock varit uppskattade, inkännande och har fått barnen att ha roligt och utvecklas.  
    Spucks skrev 2025-07-27 11:45:24 följande:
    I detta fall säger jag, som före detta simlärare: kör på med nästa nivå!

Och eftersom du skrev i ett annat inlägg att han nu gillar att gå och bada med er: gör det så oftast som möjligt under sommaren, men försök inte uppnå något med det eller lära honom något. Gå bara för att ha kul med vattnet och försök inte få honom hoppa från kanten.

Vi badar och badar, och håller oss på lite ?avstånd? (dvs, vi håller inte i barnet). Det är skönt att se att det gått framåt så mycket och att barnet VILL lära sig simma för att kunna göra samma saker som det äldre syskonet. 

• Anonym (Förälder)
    Anonym (Goggle) skrev 2025-07-27 12:02:36 följande:

Köp simglasögon.

Vi har, men det hjälper inte hopp från kanten (dock har det hjälpt för att doppa huvudet). Dessutom får de inte använda sådana i simskolan. 
  • Anonym (Förälder)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-27 12:15:07 följande:

Har ni åkt till ett vattenland? Mina tvillingar fick rekommendationen att gå om Baddaren en tredje gång. Det ville inte jag och anmälde dem till nästa steg. Trots att de inte hade uppnått målet att doppa huvudet. Tre terminer i Baddaren??? 

De vägrade doppa huvudena båda två och det var ett krav. Som tur var så åkte vi till Italien och var en dag i ett jättestort äventyrsbad  i solen. Sen åkte de rutschkanor och doppade huvudet utan att tveka! En dag u ett vattenland räckte .

Vi har varit på vattenland, dock inte i år. Nu finns inget utrymme för det, för de ligger en bit bort. Men jag ska tänka på det till nästa ledighet!
  • Anonym (Förälder)
    Lönnsirap skrev 2025-07-28 10:28:28 följande:

Det finns en fördel med att "bli bäst" i en grupp och om barnet på riktigt är redo för nästa grupp kommer detta vara sista terminen i den plaskande gruppen.

Det kan säkert finnas tillfällen då det är rimligt att bortse ifrån kraven i nästa grupp och flytta upp ändå. Jag bara tänker att det nog inte ska komma ifrån er, utan ifrån simlärare.

Det hade ju varit det bästa om vi kunnat prata innan vi bokar. Men När platserna släpps får man ligga på för att hinna få en plats (vi pratar alltså om att stanna uppe till midnatt för att hinna) och simlärarna byts ut hela tiden. Simläraren mindes inte ens att vårt barn gått kursen innan, trots att det bara var åtta barn i gruppen. Men, det är den simskolan som finns här och den har gett vårt barn väldigt mycket. 
  • Anonym (Förälder)
    Kvittning skrev 2025-07-28 08:03:32 följande:

Vad otrevliga alla är. Har ni aldrig träffat ett barn som har en stark ologisk rädsla?

@ts. Följ rådet att åka till vattenland eller äventyrsbad.

Och jag har nog aldrig varit med om att alla barn på mina barns simskolor och skidskolor kunnat allt man ska. Sjukt irriterande faktiskt då det sänker nivån för hela gruppen, men att inte kunna hoppa från kanten känns som en sak som funkar att inte kunna. Men nu måste prata med instruktörerna om att ett son i de momenten troligen kommer sätta sig och hasa. Både för sonens skull och för att de andra barnen inte alls behöva stå och vänta i onödan. 

Hade mitt barn inte kunnat något som skulle dra ner hela gruppen, hade det varit en annan sak. I det här fallet är det inget som sinkar gruppen. Redan på första nivån har de hoppat i och när de andra hoppat har mitt barn satt sig på rumpan och hasat i. Det tar lika lång tid och barnet är nere i vattnet samtidigt som alla andra. Men om vi får en plats ska vi självfallet prata med lärarna.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Baddaren) skrev 2025-07-28 15:27:00 följande:

Jag hade inte anmält innan alla steg var genomförda. Men förstår att det känns onödigt att gå hela vattenvana kursen igen. 

Skulle ni kunna köpa en privatlektion och fokusera på det momentet som är svårt? Eller om ni känner någon trygg vuxen som kan öva, istället för med er föräldrar?

Det känns lite onödigt att köpa privatlektioner där man inte vet utfallet, när just undervisning i grupp med andra barn varit oerhört givande och bra. Och det är inte så att hela undervisningen baseras på att man just hoppar ner i vattnet. Barnet tar sig ner självständigt och lika snabbt som de andra, fast genom att snabbt sätta sig och ta sig ner. 

Vi har övat bad med andra trygga vuxna, men det är precis samma sak som med oss. När barnet gör samma sak med okända "vuxna" och andra barn, har allt utom just kanthopp gått utmärkt. Jag är övertygad om att också kanthopp kommer när barnet är mer simkunnig, precis som det gjorde för det äldre syskonet. 
  • Anonym (Förälder)
    Lönnsirap skrev 2025-07-28 22:15:22 följande:
    Fast simläraren nämner väl i slutet av kursen om det är dags att flytta upp, eller inte, så jag förstår faktiskt inte varför ni är så peppade på att flytta upp.

Är du helt säker så gör du väl som du tror blir bra, men personligen tycker jag inte det är så bra att göra sådant på eget bevåg, utan att just prata med läraren.

Ert barn minns väl att hen aldrig hoppat ifrån kanten. 
    Men det finns ju ingen lärare kvar att prata med. Till hösten blir det nya tonåringar. Därför är det lite svårt att resonera med någon. 
  • Anonym (Förälder)
    EpicF skrev 2025-07-29 19:01:44 följande:
    Och folk låter sina barn vara där, utan uppsikt av vuxna? Riktigg skrämmande. 
    Vi föräldrar står ju bredvid och tittar på. 
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (J) skrev 2025-07-29 19:04:01 följande:
     Men jag håller med ! Det borde vara ett krav på 18+ åtminstone och erfarenhet 
    Det här är simklubbsungdomar, så de är i alla fall väldigt bra på simning.
Svar på tråden Måste man kunna hoppa från kanten?