Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Måste man kunna hoppa från kanten?

Anonym (Förälder) skrev 2025-07-27 11:02:56 följande:
    Jag tänker att det kommer att komma. Barnet kommer inte att vara fem år för resten av livet. Det äldre barnet vågade sådana saker först efter att hen blev simkunnig och dyker, simmar och hoppar nu utan problem. Men för att lära sig simma måste ju också det yngre barnet få avancera i simskola och öva på simning. Inte bara på att skvätta vatten på varandra.

Inte säkert. Jag är 33 , kan simma. Men jag vågar fortfarande inte hoppa från kanten, kan jag säga. Älskar att simma annars. Men dyka eller hoppa från kanten, aldrig. 

Jag var den där blyga försiktiga tjejen som var rädd för vatten som liten. Det gick verkligen imte att lära mig hoppa från kanten då heller 

Men det handlade om rädsla, otrygghet, och gör än. Det funkar inte att folk står och tjatar. Precis som att simskolan inte har obegränsat med tid heller till varje barn. De står där och hallå skynda nu, hoppa nu! Då låser det sig. Varför försöker inte du lära ditt barn (eller gör du det?) att hoppa från kanten själv? I lugn och ro. I en bassäng där ni är ensamma helst. Är man aldrig ensam, fråga badhuset om när det är minst folk, alternativt hyr en pool själv.  Stå i vattnet. Håll ut armarna. Låt barnet ha flytsaker på sig. Skapa trygghet. Hoppa i själv, visa. Skapa trygghet. Då kommer det nog.

• Anonym (J)

Och tro inte att barnet kommer hoppa i med en gång utan låt det ta några ggr. Och tjata INTE. Säg verkligen inte tex nu har vi fem minuter på oss! Nu måste du hoppa i, jag har faktiskt hyrt bassängen nu! Fegis! Vissa snackar ju så mot dina barn. Har en kompis som skällde ut sitt ocj kallade henne för feg och skrattade åt henne. Säger inte du gör det. 

Men lugn. vänlig ton. Trygghet.

Öva kanske på självförtroende överhuvudtaget. 

Mitt var skit, även på andra ställen, tex redovisning, våga räcka upp handen. Osv. Man kan se det på många sätt. Kanske är bassängen bara en del av det. 

Intr samma för alla. Men du kan ju fundera på det

Oxh att hoppa över en nivå är nor inte bra för kraven ökar. sen ska barnet kunna dyka, alla kompisar hoppar i, Den paniken och känslan av värdelöshet är inte kul

• Anonym (J)
    Anonym (Ankan) skrev 2025-07-29 18:56:41 följande:
    Fast nu pratar vi nutid och inte för 15 år sedan.
    Tror du att alla är det nu? I byn där jag är ifrån har de en pool. Den vaktar tonåringar. under 18.
  • Anonym (J)

Iofs inte just simskola men ändå 

• Anonym (J)
    EpicF skrev 2025-07-29 19:01:44 följande:
    Och folk låter sina barn vara där, utan uppsikt av vuxna? Riktigg skrämmande. 
    Finns nån vuxen där med, som håller i det  
  • Anonym (J)
    Anonym (Ankan) skrev 2025-07-29 19:01:31 följande:
    Jaha?
    Japp 
  • Anonym (J)
    EpicF skrev 2025-07-29 19:01:44 följande:
    Och folk låter sina barn vara där, utan uppsikt av vuxna? Riktigg skrämmande. 
     Men jag håller med ! Det borde vara ett krav på 18+ åtminstone och erfarenhet 
Svar på tråden Måste man kunna hoppa från kanten?