Inlägg från: Spucks |Visa alla inlägg
  • Spucks

Måste man kunna hoppa från kanten?

Prata med simskolan om hur ni tänker, men om de säger att nästa nivå inte passar ert barn, då är det så. Det är de som sätter reglerna och ni bestämmer om ni vill gå vidare i den där simskolan.

Vad är målet för nivån ditt barn redan har genomfört och vad är alla andra krav och målen för nästa nivå?

• Spucks
    Anonym (Förälder) skrev 2025-07-27 11:19:17 följande:
    Simlärare är inte kvar och de har tydligen ingen dokumentation heller. Simläraren som undervisat barnet två kurser på varandra, visste inte ens att hen gått två kurser på varandra. Stenkoll?

Kravet är att barnet ska kunna flyta, doppa huvudet och hoppa från kanten, samt känna sig trygg i vattnet. Barnet gör allt, utom hoppar från kanten. Hen sätter sig och glider ner istället. Generellt har barnet ogillat att hoppa och är höjdrädd, så det är inte enbart relaterat till vatten.
    I detta fall säger jag, som före detta simlärare: kör på med nästa nivå!

Och eftersom du skrev i ett annat inlägg att han nu gillar att gå och bada med er: gör det så oftast som möjligt under sommaren, men försök inte uppnå något med det eller lära honom något. Gå bara för att ha kul med vattnet och försök inte få honom hoppa från kanten.
  • Spucks
    EpicF skrev 2025-07-27 11:38:40 följande:
    Ungdomar till instruktörer?
    Jag hade, av säkerhetskäl, sätt mig om efter en annan simskola som har utbildad personal som instruktörer. 
    Det är väldigt många simklubbar som har sina egna simmare som instruktörer. Tyvärr, för bara för att man är simmare, kan man inte undervisa andra i det.
  • Spucks
    Anonym (S) skrev 2025-07-27 19:46:21 följande:

Klart ungen ska klara det som krävs för att gå vidare! Ska ni fortsätta curla på detta sätt?? Ska it ha ursäkter för att inte kunna allt som läroplanen kräver i skolan? Inte göra allt som krävs för att ta körkort? Det har garanterat satt sig i skallen på ungen att inte hoppa från kanten för att DU har låst dig vid tanken att it inte kan och därmed inte behöver men ändå ska it kunna ta sig framåt!

Går det inte ännu dummare? Det finns inte mycket luft, men lite i alla fall, och det var ju uppenbarligen din avsikt att skriva det dummaste svaret som är möjligt. Försök igen!
  • Spucks
    Anonym (Ankan) skrev 2025-07-29 15:19:09 följande:
    Nåja, man kan bli simlärare från 16 års ålder.

sls.memlist.se/category/3
    Alla sim"lärare" är inte simlärare. Många undervisa utan att vara simlärare, då är man siminstruktör. Utifrån min egen erfarenthet av flera års arbete som siminstruktör utgår jag ifrån att majoriteten av personer som underviser i simskolor och simklubbar är INTE officiella simlärare. 
    Det betyder inte per automatik att de är dåliga, jag tycker själv att jag var en bra sim"lärare" och föräldrarna höll med, men det betyder att det beror helt på de själva hur mycket de kan, förstår och vet.
  • Spucks
    Anonym (Ankan) skrev 2025-07-29 17:33:42 följande:
    Fast detta handlade om simlärare.

svenskalivraddningssallskapet.se/utbildningar/

Tror du inte att dessa har koll?
    Detta handlade om utbildningen av tonåriga simlärare. Och bara för att man KAN utbilda sig till simlärare från 16 år, betyder inte att de är det. De flesta är inte det. Det var min poäng.
  • Spucks
    Anonym (Ankan) skrev 2025-07-29 18:38:32 följande:
    Visst, du vet mer om det är svenska livräddningssällskapet. Visst.
    Var skrev jag det?
  • Spucks
    Anonym (trixig) skrev 2025-07-29 18:45:29 följande:
    Min sons kusin och hennes kompisar var simlärare vid 16-17. Så jodå, det är rätt många som är det. Är man äldre så jobbar de flesta med annat som är bättre betalt och inte sådana struliga scheman.

För det finns ju inte många jobb ungdomar får ha idag i övrigt, p.g.a. regler om 18 år på extremt många arbetsplatser jämfört med när jag själv var ung.
    Att de var utbildade simlärare i den ålder är bra. Det betyder dock inte att de flesta är det. Kanske finns det högre krav idag, men när jag jobbade för sådär 15 år sedan i flera olika simklubbar och simskolor, hade ingen som krav att man måste ha en färdig simlärarutbildning och som sagt hade de flesta inte det heller.
  • Spucks
    Anonym (Ankan) skrev 2025-07-29 18:56:41 följande:
    Fast nu pratar vi nutid och inte för 15 år sedan.
    Och hur vet du att det är så annorlunda nu? Kolla på arbetsförmedlingens sida sfter jobb sim simlärare. De flesta kräver INTE att man har en simlärarutbildning. Vissa skriver att man genomgår en intern utbildning innan man börjar jobba, men efter dessa är man inte utbildad simlärare.
    Så man kan antar att det inte har förändrats nämnvärd under de senaste 15 åren.
  • Spucks
    EpicF skrev 2025-07-29 19:01:04 följande:
    Simlärare eller siminstruktörer? 

Jag hade inte låtit mina barn gå i simskola med ungdomar på 16-27 år som simlärare/instruktörer. 
    Är man ungdom till man är 27? Hahahaha!
Svar på tråden Måste man kunna hoppa från kanten?