• Anonym (Arg)

Vrålpriser på Ica maxi online

Vet inte hur många av er där ute som handlar online på ICA och får det hemlevererat. 

Av ren slump så föll det så att jag var på Ica maxi och hade min inköpslista inne på deras online buti, och då blev det löjligt uppenbart att det är bra högre priser om du köper och får det hemlevererat. 

Att man måste ta ut en avgift fattar jag oxå, men på kvittot har det stått 0kr i packavgift, men när jag sen såg att tex 1 paket med 4 laxfilé kostade 10 kronor mer om man köper och får hemlevererat. 
    på ca 800kr så hade det kostat 85kr mer om jag beställt hem det. 

Och värst av allt är ändå att det inte framgår någonstans. Ja det nämns att priserna kan vara något högre men kopplar det till plockavgift. Men sen står det ju också 0kr i plockavgift. 

Känns så vansinnigt dåligt att inte tydligt informera. Och de kunder som av olika anledningar inte kan ta sig till butiken har inte den blekaste om hur lurade dom blir. 

*morr* 😤

• Svar på tråden Vrålpriser på Ica maxi online
  • Anonym (E)

Jag brukade beställa online, precis som du skriver så hade jag ingen aning om att det var dyrare. Av en slump var jag med i en online undersökning om just detta, och en av punkterna var just höjda priser på hembeställning och det var väl då jag började kolla ordentligt och började handla själv igen

• Anonym (Mulan)

Handlar bara online från Willys. Ica handlar jag inte hos öht för jag tycker dom har höga priser generellt, vare sig det är i fysisk butik eller online. 

Jag är väl medveten om att det ofta är lite dyrare (trodde alla hade koll på det om jag ska vara ärlig?) när man handlar online men då får man också räkna in "kostnaden" i tid för att åka och handla i fysisk butik (och sen hem) PLUS allt skit man köper i affären som man inte hade planerat att köpa som man typ råkar gå förbi. Jag gör mycket mer genomtänkta val när jag handlar online och köper sällan (eller ja, aldrig) något onödigt. Så i det långa loppet har jag tjänat in online-priserna.

• Anonym (A)
    Anonym (Arg) skrev 2025-07-27 11:43:26 följande:
    Vrålpriser på Ica maxi online

Vet inte hur många av er där ute som handlar online på ICA och får det hemlevererat. 

Av ren slump så föll det så att jag var på Ica maxi och hade min inköpslista inne på deras online buti, och då blev det löjligt uppenbart att det är bra högre priser om du köper och får det hemlevererat. 

Att man måste ta ut en avgift fattar jag oxå, men på kvittot har det stått 0kr i packavgift, men när jag sen såg att tex 1 paket med 4 laxfilé kostade 10 kronor mer om man köper och får hemlevererat. 
    på ca 800kr så hade det kostat 85kr mer om jag beställt hem det. 

Och värst av allt är ändå att det inte framgår någonstans. Ja det nämns att priserna kan vara något högre men kopplar det till plockavgift. Men sen står det ju också 0kr i plockavgift. 

Känns så vansinnigt dåligt att inte tydligt informera. Och de kunder som av olika anledningar inte kan ta sig till butiken har inte den blekaste om hur lurade dom blir. 

*morr* 😤

Håller med om att det vore ärligare att ta en plockavgift istället för att ha högre pris på varorna. Men trodde att alla visste detta faktiskt. Man får räkna in tiden man vinner osv och göra en egen kalkyl på om det är värt det. Jag gillar kort datum och att inspireras på grönsaksavdelningen mm så vi handlar i butik.
  • Anonym (Arg)

Jo såklart visste jag att det var något dyrare. Men inte så pass mycket. Som sagt 10kr för 4 laxfiléer. Bara på fisken blir ju en måltid 2,5 dyrare. Sen har du potatis, grönsaker och kanske någon sås. 

Det är nästa 100kr för varje 1000-lapp. 
    Sen tillkommer ju ändå leveransavgiften på 99kr. 
    90 spänn är vad bensin kostar fram och tillbaka till affären, så att tänka faktiskt att det inte var helt orimligt att tro att plockavgiften var inbakad i leveransen  För det är ju inte så att de bara kör till mig, utan det är ju rätt många leveranser de kör.

Jag inser naturligtvis att det tillkommer kostnader. Det säger sig självt. Men att de var så mycket, också utöver leveranskostnaden, det trodde jag faktiskt inte. 

Och som sagt, om det står 0 kr i plockavgift så tänkte jag att det kanske som på mathem är att om beloppet överstiger ett visst belopp så bjuder de på den kostnaden. 
    De har ju dessutom så man t.o.m. kan få gratis hemleverans. Och den dyra är på 19. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (H)

Det var mycket tycker jag.

Beställer inte från ICA eller i deras fysiska butiker.

• Anonym (Arg)
    Anonym (Icahandlaren) skrev 2025-07-27 18:50:34 följande:

Snyft snyft.

Ja nu fick du ju genast mig att tycka mer om ICA ju 🤯
  • Aniiee

Det har väl varit välkänt i 20+ år eller så att det vanligtvis är ca 10-15% dyrare att handla mat online än i butik. Det har dock blivit bättre, i alla fall bland butiker där man kan hänta varorna, för där "riskerar" kunderna att kunna göra en direkt jämförelse. 

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Aniiee

Det har väl varit välkänt i 20+ år eller så att det vanligtvis är ca 10-15% dyrare att handla mat online än i butik. Det har dock blivit bättre, i alla fall bland butiker där man kan hänta varorna, för där "riskerar" kunderna att kunna göra en direkt jämförelse. 

• Anonym (stella)

Det trodde jag alla visste - att priserna online är betydligt högre än i butik.

Billigast är att åka till t ex Lidl och handla allt som är möjligt att handla där och handla övrigt som man vill ha på t ex Willys. 

Tyvärr har ju alla städer i Sverige inte ens tillgång till Lidl eller andra billighetsaffärer, men jag hoppas verkligen det blir ändring på det snart. 

• Anonym (Arg)

Nä jag visste inte. Eller jo, att det var lite dyrare, men inte 10%. Det är ju faktiskt mycket. 

Och om man dessutom har skrivet på kvittot att det är 0kr i plockavgift så tänkte jag i alla fall att då har jag kanske kommit upp i det beloppet som krävs för det. För så mathem har det. 
    (Och om man inte tagit ut plockavgift på 23 år sen det startades, så är det väl vansinnigt korkat och missledande att det står med plockavgift överhuvudtage)

Men nä, att ta ut nästan 10% tycker jag inte är okej. 

Som sagt, om det framgått att här är butikspriset och här är onlinepriset, så hade det varit en annan femma. Då är det ett informerat val man gör.  Men att köra luddiga svar för att man inte ska veta och utnyttja att alla de som kanske faktiskt inte har någon möjlighet att göra det själv inte kan kolla upp det, nä fult  tycker jag  

Saken är ju att de oxå är noggranna med att alla kampanjevaror betalar man ju samma för. Som Om det skulle varit för att vara hyggliga? Nä knappast, det är bara för att man inte ska tänka på att det inte är samma priser. 

• Aniiee
    Anonym (Arg) skrev 2025-08-07 03:39:10 följande:

Nä jag visste inte. Eller jo, att det var lite dyrare, men inte 10%. Det är ju faktiskt mycket. 

Och om man dessutom har skrivet på kvittot att det är 0kr i plockavgift så tänkte jag i alla fall att då har jag kanske kommit upp i det beloppet som krävs för det. För så mathem har det. 
    (Och om man inte tagit ut plockavgift på 23 år sen det startades, så är det väl vansinnigt korkat och missledande att det står med plockavgift överhuvudtage)

Men nä, att ta ut nästan 10% tycker jag inte är okej. 

Som sagt, om det framgått att här är butikspriset och här är onlinepriset, så hade det varit en annan femma. Då är det ett informerat val man gör.  Men att köra luddiga svar för att man inte ska veta och utnyttja att alla de som kanske faktiskt inte har någon möjlighet att göra det själv inte kan kolla upp det, nä fult  tycker jag  

Saken är ju att de oxå är noggranna med att alla kampanjevaror betalar man ju samma för. Som Om det skulle varit för att vara hyggliga? Nä knappast, det är bara för att man inte ska tänka på att det inte är samma priser. 

Mathem är ju den klart dyraste online-matbutiken, så... 
  • Anonym (Arg)
    Aniiee skrev 2025-08-07 05:30:34 följande:
    Mathem är ju den klart dyraste online-matbutiken, så... 

Jag säger inte att mathem är bra, jag bara gjorde en jämförelse på en punkt mellan de olika onlinebutikerna. 

Och för min egen del så har faktiskt varukorgarna oftast landat på ungefärligen detsamma mellan ica och mathem. 

• Anonym (Handlar maxi)

Jag kanske är du, men upplever att det är samma pris online som i den butik jag är kopplad till. 

/johan

• Anonym (Arg)
    Anonym (Handlar maxi) skrev 2025-08-08 21:03:29 följande:

Jag kanske är du, men upplever att det är samma pris online som i den butik jag är kopplad till. 

/johan

Har du varit i den fysiska butiken och jämfört någon gång?
  • Anonym (Handlar maxi)
    Anonym (Arg) skrev 2025-08-08 22:02:54 följande:
    Har du varit i den fysiska butiken och jämfört någon gång?
    Googla "Ica maxi samma pris online" så får du upp flera butiker som är tydliga med det. 

Nej, jag har inte kontrollerat, men de få gångerna jag besöker butiken fysiskt, säg 2 gånger per år, ser jag ingen skillnad. 
Svar på tråden Vrålpriser på Ica maxi online