• Anonym (Kor och tjur på stigar)

Kan kor och tjur som får gå fritt på stigar attackera?

I vissa naturreservat får kor och tjurar röra sig fritt längs stigarna, vilket är positivt för djurens välbefinnande. Men har det förekommit rapporter om att människor blivit attackerade?

Det är ju fint att djuren har frihet, men för en del besökare kan det kännas otryggt. Vad händer om man råkar gå för nära, särskilt en tjur? De är stora djur, och det finns alltid en viss risk.

Titta på klippet ? djuren verkade väldigt uppmärksamma på mannen. Kan det vara ett exempel på att de ibland upplever människor som ett hot, eller tvärtom ? att de blir nyfikna men kan agera oväntat? Finns det risk för att de går till angrepp?

• Svar på tråden Kan kor och tjur som får gå fritt på stigar attackera?
  • Överste Senap
    Anonym (Kor och tjur på stigar) skrev 2025-07-27 16:33:44 följande:
    Kan kor och tjur som får gå fritt på stigar attackera?

I vissa naturreservat får kor och tjurar röra sig fritt längs stigarna, vilket är positivt för djurens välbefinnande. Men har det förekommit rapporter om att människor blivit attackerade?

Det är ju fint att djuren har frihet, men för en del besökare kan det kännas otryggt. Vad händer om man råkar gå för nära, särskilt en tjur? De är stora djur, och det finns alltid en viss risk.

Titta på klippet ? djuren verkade väldigt uppmärksamma på mannen. Kan det vara ett exempel på att de ibland upplever människor som ett hot, eller tvärtom ? att de blir nyfikna men kan agera oväntat? Finns det risk för att de går till angrepp?

Det är sällan kor eller tjurar går till attack men det händer även om det är ovanligt.  Visa respekt för djur och natur så går det oftast bra. Djuren kan absolut bli nyfikna på dig och även närgångna. Men hållet man sig lugn blir det sällan problem. Undvik visa såväl aggressivitet som rädsla. Undvik gå emellan ko och hennes kalvar.
  • Anonym (Tjur)

Vissa stigar går genom kornas hagar, men jag har svårt att tänka mig att det finns tjurar där... Tjurar kan bli aggressiva!
    Håll dig på avstånd och respektera korna så skiter de i dig!

Anonym (Tjur) skrev 2025-07-27 16:50:15 följande:

Vissa stigar går genom kornas hagar, men jag har svårt att tänka mig att det finns tjurar där... Tjurar kan bli aggressiva!
    Håll dig på avstånd och respektera korna så skiter de i dig!

Det fanns tjur på videon.
  • Anonym (j)

Klart som fan djuren håller ett öga på folk som står och skriker i närheten.

• Dexter dot com

Kor kan av ren nyfikenhet bli väldigt påträngande och närgångna och tjurar kan vara aggressiva och gå till anfall. 

• Anonym (Juno)

Särskilt om du har hund med dig så kan korna vilja försvara sig. Annars är de mest snälla och, som unga, nyfikna. Tjurar har jag mer respekt för. En bra tumregel är att om du håller ut armen rakt framför dig och tjuren är samma storlek eller mindre än din tumme, så är det ett säkert avstånd (typ 100 meter).

• Anonym (Emmi)

De där ser väldigt lugna och fina ut. Och söta! Hjärta Men man ska förstås visa respekt för stora djur och inte provocera dem.

Anonym (Emmi) skrev 2025-07-27 17:39:37 följande:

De där ser väldigt lugna och fina ut. Och söta! Hjärta Men man ska förstås visa respekt för stora djur och inte provocera dem.

Ja, de var väldigt söta :)

Man ser kalvarna. Korna och tjuren blev nog mest lite orolig när mannen stod där på stenen. 

Skrattande
  • Spucks

Självklart kan de gå till attack. Jag bor i Österrike och nästan varje sommar läser man från ett tillfälle när någon turist i alperna har blivit attackerat, ibland dödad.
    I alla fall är det dock turisternas fel, eftersom de ignorerar skyltar, information och saknar vanlig folkvett. De går tex. nära djuren för de är ju så gulliga. Eller de låter sin hund kommer nära en kalv och när korna sedan går till attack för att skydda sina ungar hålla de i hunden och tror att de är starkare än korna, istället för att släppa koppeln och låta hunden springa ifrån kossorna.

Håller man avstånd och inte beter sig som om djur man ser under en vandring är ens personliga gosedjur, behöver man inte vara rädd.

Jag såg för övrigt ingen tjur i videon, var finns den?

• Anonym

Jag skulle aldrig gå in där det fanns lösa tjurar

Svar på tråden Kan kor och tjur som får gå fritt på stigar attackera?