• Anonym (aljgaöaäf)

Bär folk mindre parfym idag än förut?

Är det så att folk bär mindre parfym/parfymerade produkter idag än för 20-30 år sen? Om så är fallet har det att göra med att man tar mer hänsyn till allergiker och astmatiker idag än då?

Har attityden till parfym förändrats för att man har insett att den är hormonstörande och innehåller farliga ämnen etc?

Eller är det bara så att dagens parfymer är svagare än förr i tiden och man inte märker av dom lika lätt längre så länge folk inte har överdoserat? 

• Svar på tråden Bär folk mindre parfym idag än förut?
  • Anonym (Fnittran)

Vad är farligt med parfym? 

Jag använder det ibland men oftast orkar jag inte hålla på samt att jag glömmer helt enkelt när jag har bråttom på morgonen. 

• Tukt

Folk använder väl oftare deo än parfym numera. Samt att det inte anses som något fint att stinka wunderbaum...

• OlgaElvira

Ju äldre vi blir desto sämre blir vårt luktsinne. Det är nog därför du inte längre känner av starka dofter på samma sätt.

• Anonym (Tjirp)

De enda som har starkt doftande parfymer nu är väl tonåringar. Det är helt enkelt inte inne med starkt doftande parfymer längre.

• Anonym (aljgaöaäf)
    OlgaElvira skrev 2025-07-28 09:36:31 följande:

Ju äldre vi blir desto sämre blir vårt luktsinne. Det är nog därför du inte längre känner av starka dofter på samma sätt.

Du har säkert rätt i sak men tyvärr så har jag enormt bra luktsinne så i mitt fall är det inte det som gäller. 
    Anonym (Tjirp) skrev 2025-07-28 09:42:55 följande:

De enda som har starkt doftande parfymer nu är väl tonåringar. Det är helt enkelt inte inne med starkt doftande parfymer längre.

Så du har också märkt av det? I min närhet så är det bara tonåringar och en väldigt gammal tant som verkar bada i parfym. Alla andra verkar inte ha någon alls eller bara tillräckligt för att kännas om man kramas. Och det är ju helt okej om man kramas men man ska ju inte våldsföra sig på omgivningen med sin parfym som tonåringarna och tanten gör. 
    Tukt skrev 2025-07-27 23:34:20 följande:

Folk använder väl oftare deo än parfym numera. Samt att det inte anses som något fint att stinka wunderbaum...

Menar du att man inte använde deo förut utan parfym istället men att nu är deo mer utbrett och att man då inte "behöver" använda parfym?

Jag upplever också att det kanske var "fint" att ha parfym för några decienner sen men att det inte är så längre. Nu är det inte mer märkvärdigt att ha en parfym än det är att ha en tvål typ. 
  • beli

Jag upplever också att det används mindre parfym numera. Och jag hoppas jag har rätt.

Jag använde själv parfym som yngre, det fanns en doft jag gillade och det kanske kändes självklart att man skulle ha parfym, jag minns inte riktigt. För nästan 20 år sen träffade jag min numera ex-man, han är känslig för starka dofter så jag slutade helt med parfym och efter några år såg jag inte längre poängen med parfymers existens. Det finns ju tvål och diskreta deodoranter, liksom.

Att alla ska vara indränkta i olika parfymer blir som när olika sällskap på en strand spelar olika musik, det blir bara kaos. För att inte tala om att det finns doftkänsliga, som sagt.

• Anonym (Tjirp)
    Anonym (aljgaöaäf) skrev 2025-07-28 15:59:33 följande:
    Du har säkert rätt i sak men tyvärr så har jag enormt bra luktsinne så i mitt fall är det inte det som gäller. 

Så du har också märkt av det? I min närhet så är det bara tonåringar och en väldigt gammal tant som verkar bada i parfym. Alla andra verkar inte ha någon alls eller bara tillräckligt för att kännas om man kramas. Och det är ju helt okej om man kramas men man ska ju inte våldsföra sig på omgivningen med sin parfym som tonåringarna och tanten gör. 
    Menar du att man inte använde deo förut utan parfym istället men att nu är deo mer utbrett och att man då inte "behöver" använda parfym?

Jag upplever också att det kanske var "fint" att ha parfym för några decienner sen men att det inte är så längre. Nu är det inte mer märkvärdigt att ha en parfym än det är att ha en tvål typ. 
    Ja jag har absolut märkt av det. Jag är ganska doftkänslig men tycker det är mer sällan man stöter på det nu än för typ 10 år sedan. De få man stöter på är typ yngre tonåringar och gamla tanter (80+). Tror det mycket har med att göra att de där riktigt tunga parfymerna inteär inne längre.
  • Tukt
    Anonym (aljgaöaäf) skrev 2025-07-28 15:59:33 följande:

Många kör nog bara deo, för att det är enklare. Annars kan man ju såklart använda parfym och en doftlös antipersperant. Men det har ju varit en produktutveckling även i de produkterna, så folk kanske tycker parfym snarast blir lite överdrivet.
    Tycker det är sällan män stinker rakvatten i dag, som de gjorde förr, också.
  • Anonym (aljgaöaäf)
    beli skrev 2025-07-28 16:03:46 följande:

Jag upplever också att det används mindre parfym numera. Och jag hoppas jag har rätt.

Jag använde själv parfym som yngre, det fanns en doft jag gillade och det kanske kändes självklart att man skulle ha parfym, jag minns inte riktigt. För nästan 20 år sen träffade jag min numera ex-man, han är känslig för starka dofter så jag slutade helt med parfym och efter några år såg jag inte längre poängen med parfymers existens. Det finns ju tvål och diskreta deodoranter, liksom.

Att alla ska vara indränkta i olika parfymer blir som när olika sällskap på en strand spelar olika musik, det blir bara kaos. För att inte tala om att det finns doftkänsliga, som sagt.

Som jag minns det också så kändes det självklart som ung att ha parfym. Jag är själv doftkänslig och får migrän av många parfymer men efter att jag hade astmatiska husdjur och var tvungen att sluta pga dem så har jag använt parfymerade produkter mer sällan även efter deras bortgång. Det känns inte lika självklart idag som förut. Men det har säkert också med samhället i stort att göra att jag påverkas av det också.

Du beskrev kaoset med olika parfymer mycket bra. Hemskt när det blir så! Och så vill man ju inte ge andra huvudvärk eller i värsta fall astmatiska attacker. Sånt diskuterades ju inte ens för 20-30 år sen så det är ju bra att det pratas om det idag för många lider ju av parfymerade produkter. 
  • Postman
    Anonym (Fnittran) skrev 2025-07-27 23:14:23 följande:

Vad är farligt med parfym? 

Jag använder det ibland men oftast orkar jag inte hålla på samt att jag glömmer helt enkelt när jag har bråttom på morgonen. 

Precis samma här. Sen är en bra parfym jäkligt dyrt idag. 
  • Anonym (aljgaöaäf)
    Anonym (Tjirp) skrev 2025-07-28 16:28:03 följande:
    Ja jag har absolut märkt av det. Jag är ganska doftkänslig men tycker det är mer sällan man stöter på det nu än för typ 10 år sedan. De få man stöter på är typ yngre tonåringar och gamla tanter (80+). Tror det mycket har med att göra att de där riktigt tunga parfymerna inteär inne längre.
    Då inbillar jag mig inte det då ni är flera som bekräftar mina tankar. Det pratas ju mycket om skin scent numera och dom projicerar ju inte så stark doft vilket är toppen och faller in i det du skrev om att tunga dofter inte är inne längre. 
    Tukt skrev 2025-07-28 16:44:03 följande:
    Många kör nog bara deo, för att det är enklare. Annars kan man ju såklart använda parfym och en doftlös antipersperant. Men det har ju varit en produktutveckling även i de produkterna, så folk kanske tycker parfym snarast blir lite överdrivet.
    Du har helt rätt om männen också. Jag minns när man kände deras rakvatten på lång väg och det händer ju ytterst sällan nu tack och lov för det är ju lika illa som damernas doftmoln omkring sig. Sidofråga men använder inte män rakvatten längre eller har den också blivit svagare? 

• Anonym (aljgaöaäf)
    Postman skrev 2025-07-28 17:21:41 följande:
    Precis samma här. Sen är en bra parfym jäkligt dyrt idag. 
    Är det någon som vet om parfym är dyrare idag än för 20 år sen? 
    (Menar inte faktiskta kronor och ören utan omräknat så klart.) 
  • Anonym (B)

Jag tycker det har blivit bättre (= mindre användning). Men ibland råkar man ut för en och annan tonåring på bussen. Hemskt. Man undrar vilken lukt som försöker dölja. 🤔

• RenLuft
    Anonym (aljgaöaäf) skrev 2025-07-27 22:41:58 följande:
    Bär folk mindre parfym idag än förut?

Är det så att folk bär mindre parfym/parfymerade produkter idag än för 20-30 år sen? Om så är fallet har det att göra med att man tar mer hänsyn till allergiker och astmatiker idag än då?

Har attityden till parfym förändrats för att man har insett att den är hormonstörande och innehåller farliga ämnen etc?

Eller är det bara så att dagens parfymer är svagare än förr i tiden och man inte märker av dom lika lätt längre så länge folk inte har överdoserat? 

Jag har slutat använda deo för länge sedan, då det går in i huden och kan faktiskt leda till cancer. I alla fall så går deo in i själva huden/kroppen och jag vill inte ha kemikalier i kroppen. Även om man kanske får massor av kemikalier i sig, utan att man kanske direkt vet det. 

Parfym har jag slutat använda, 
    Ibland får jag huvudvärk. Så jag har blivit känsligare. Om det är parfym sprayad på mig (på min tröja). Inte om det luktar parfym någonstans eller på någon.

Under tonåren använde jag både deo och parfym.

Rekommenderar egentligen alla att sluta använda massa sådant. Även om jag kan gilla lukten (jag får inte huvudvärk, om det inte är sprayad på mig). Men för ens egna säkerhet. Sluta använda sådant produkter.
  • Anonym (m)

Tycker också det inte verkar jättevanligt men vet inte om det är någon skillnad mot förr

Det säljs ju en hel del parfym iallafall

• Postman
    Anonym (aljgaöaäf) skrev 2025-07-28 17:25:43 följande:
    Då inbillar jag mig inte det då ni är flera som bekräftar mina tankar. Det pratas ju mycket om skin scent numera och dom projicerar ju inte så stark doft vilket är toppen och faller in i det du skrev om att tunga dofter inte är inne längre. 
    Tukt skrev 2025-07-28 16:44:03 följande:
    Du har helt rätt om männen också. Jag minns när man kände deras rakvatten på lång väg och det händer ju ytterst sällan nu tack och lov för det är ju lika illa som damernas doftmoln omkring sig. Sidofråga men använder inte män rakvatten längre eller har den också blivit svagare? 
    Har inte använt rakvatten på 25 år. Kör mest med stubb. Helrakar aldrig
  • Auriela

Tycker att en viss typ av unga tjejer har mycket parfym. Det ska lukta starkt av något sött uppenbarligen. Många luktar nån slags kemisk vanilj. 

Ett fåtal vuxna kvinnor luktar kemicocktail så att säga, man känner att de har massor av parfymerade produkter som tillsammas luktar nästan outhärdligt för mig som har känsligt luktsinne. 

De som har vanlig parfym har absolut minskat från när jag var ung på 90-talet! Jag tror att man har förstått att många får migrän eller andra besvär av starka lukter. Många är medvetna om att kemiska dofter är skadliga för kroppen. Det finns flera arbetsplatser med hårdare krav på parfymfrihet idag också tror jag. 

Svar på tråden Bär folk mindre parfym idag än förut?