Anonym (aljgaöaäf) skrev 2025-07-27 22:41:58 följande:
Bär folk mindre parfym idag än förut?
Är det så att folk bär mindre parfym/parfymerade produkter idag än för 20-30 år sen? Om så är fallet har det att göra med att man tar mer hänsyn till allergiker och astmatiker idag än då?
Har attityden till parfym förändrats för att man har insett att den är hormonstörande och innehåller farliga ämnen etc?
Eller är det bara så att dagens parfymer är svagare än förr i tiden och man inte märker av dom lika lätt längre så länge folk inte har överdoserat?
Jag har slutat använda deo för länge sedan, då det går in i huden och kan faktiskt leda till cancer. I alla fall så går deo in i själva huden/kroppen och jag vill inte ha kemikalier i kroppen. Även om man kanske får massor av kemikalier i sig, utan att man kanske direkt vet det.
Parfym har jag slutat använda,
Ibland får jag huvudvärk. Så jag har blivit känsligare. Om det är parfym sprayad på mig (på min tröja). Inte om det luktar parfym någonstans eller på någon.
Under tonåren använde jag både deo och parfym.
Rekommenderar egentligen alla att sluta använda massa sådant. Även om jag kan gilla lukten (jag får inte huvudvärk, om det inte är sprayad på mig). Men för ens egna säkerhet. Sluta använda sådant produkter.