• Anonym (Ledsen)

Svärföräldrar

Ni som är gifta. Hur är ni med era svärföräldrar och hur ofta hörs ni ? Jag kommer överrens med mina svärföräldrar osv men nu har min man blivit sur för jag inte ringer de varannan dag. Jag personligen tycker det räcker att höras 1-2 gånger i veckan och hur många gånger man hörs säger inget om jag är en bra eller dålig människa. Enligt honom har jag inte respekt. 
    Blir otroligt ledsen då jag alltid haft respekt och jag visste inte att det spelar någon roll hur många gånger jag hör av mig.

• Svar på tråden Svärföräldrar
  • Anonym (A)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-07-28 01:21:42 följande:
    Svärföräldrar

Ni som är gifta. Hur är ni med era svärföräldrar och hur ofta hörs ni ? Jag kommer överrens med mina svärföräldrar osv men nu har min man blivit sur för jag inte ringer de varannan dag. Jag personligen tycker det räcker att höras 1-2 gånger i veckan och hur många gånger man hörs säger inget om jag är en bra eller dålig människa. Enligt honom har jag inte respekt. 
    Blir otroligt ledsen då jag alltid haft respekt och jag visste inte att det spelar någon roll hur många gånger jag hör av mig.

Hur ofta ringer han till dina föräldrar? Ringer han dem lika ofta som han kräver att du ska ringa hans föräldrar? Tycker faktiskt att 1-2 gånger i veckan är onödigt ofta. Säg till honom att var och en kan ha kontakt med sina egna föräldrar. 
  • Anonym (S)

Min mamma/pappa=mitt ansvar
    Hans mamma/pappa=hans ansvar
    Vi sköter den huvudsakliga kontakten med de egna föräldrarna (och syskonen).

Sen kan jag så klart ringa vid behov men ansvaret att kolla läget, förmedla information etc har han gällande sina föräldrar.
    Och det vet de om så det blir aldrig något tjafs...
    Jag har jättebra kontakt med makens föräldrar och större delen av hans släkt och han med mina.

Ringer din make dina föräldrar varannan dag?

• Anonym (Hm)

Det låter konstigt att ha en sån regel. Jag ringer inte mina föräldrar eller svärföräldrar om jag inte har nåt ärende. Det kan gå rätt lång tid mellan gångerna, ibland månader, men jag skulle bli tokig om nån annan bestämmer när jag ska ringa HANS föräldrar. Det får väl han göra själv. Men varför måste man höras så ofta? Är ni inte vuxna?

• Mkay

Ska du alltså ringa och prata med HANS föräldrar regelbundet? Låter jättekonstigt. Jag har aldrig ringt mina svärföräldrar. Mina egna ringer jag lite då och då ca 2 ggr i veckan. Skulle jag ringa hans föräldrar skulle det bara vara om det var något som hade hänt som de behövde känna till, exempelvis om han skulle hamna på sjukhus. 

• Anonym (Family)

Det talas mycket om respekt i inlägget. Att svärdottern ska visa respekt genom att ringa var och varannan dag. Är mannen och svärföräldrarna möjligen från en annan kultur, för det där låter -  tja, tämligen osvenskt.

• Jesper f

Är svärföräldrarna sjuka/sköra på något vis och behöver "tillsyn"? Annars skulle jag säga att till att börja med är det onödigt ofta, och för det andra tycker jag nog inte att du har något ansvar alls att ringa HANS föräldrar. Om du vill - självklart, men som något slags socialt krav bara för att - nej. Det är hans ansvar, inte ditt. 

Det är jätteviktigt att komma bra överens med sina svärföräldrar, men det finns gränser sett ur bara ett socialt sammanhang. Annan sak om man kanske behöver ha lite tillsyn då och då pga sjukdom eller gått igenom traumatisk händelse - andra parten precis gått bort osv. Men det finns ju skillnader, och huvudansvaret oavsett är inte ditt. Vill du inte ringa ska du inte behöva - alls. Oavsett orsak. 

Att vara gift är att vara i relation med en annan person, INTE dens utökade familj. Det är liksom ingen arbetsbeskrivning man sägar ja till. Sen är jag helt övertygad om att majoriteten av oss är hyggliga människor i vart fall och gärna kan tänka oss ringa något samtal då och då bara för att höra hur de har det, om situationen är sådan att det finns behov av det - men det måste ske på frivilligbasis.

• Anonym (Ledsen)
    Jesper f skrev 2025-07-28 10:04:41 följande:

Är svärföräldrarna sjuka/sköra på något vis och behöver "tillsyn"? Annars skulle jag säga att till att börja med är det onödigt ofta, och för det andra tycker jag nog inte att du har något ansvar alls att ringa HANS föräldrar. Om du vill - självklart, men som något slags socialt krav bara för att - nej. Det är hans ansvar, inte ditt. 

Det är jätteviktigt att komma bra överens med sina svärföräldrar, men det finns gränser sett ur bara ett socialt sammanhang. Annan sak om man kanske behöver ha lite tillsyn då och då pga sjukdom eller gått igenom traumatisk händelse - andra parten precis gått bort osv. Men det finns ju skillnader, och huvudansvaret oavsett är inte ditt. Vill du inte ringa ska du inte behöva - alls. Oavsett orsak. 

Att vara gift är att vara i relation med en annan person, INTE dens utökade familj. Det är liksom ingen arbetsbeskrivning man sägar ja till. Sen är jag helt övertygad om att majoriteten av oss är hyggliga människor i vart fall och gärna kan tänka oss ringa något samtal då och då bara för att höra hur de har det, om situationen är sådan att det finns behov av det - men det måste ske på frivilligbasis.

Nej de är inte sjuka osv. Givetvis kan jag tänka mig ringa de ibland och jag har redan en bra relation med de och har ringt men han blir sur för att jag inte ringer de varannan dag.
  • NinniQX

Hur ofta ringer han sina egna föräldrar? Ringer han dina föräldrar varannan? 
    För mig låter det helt galet. Min man ringer till min pappa om det är något speciellt. Jag ringer till hans föräldrar när jag vill något och dom gör desamma. 

• Anonym (Nypis)

Jag ringer nästan aldrig mina svärföräldrar. Bara om det är något praktiskt som min man inte är inblandad i (händer typ två ggr/år). Om min man blev allvarligt sjuk skulle jag så klart också ringa. De ringer mig på samma sätt och i samma utsträckning.

Vad menar din man att du ska prata med dem om? Så ofta som varannan dag pratar jag inte ens med mina egna föräldrar. 

Ringer han både sina och dina föräldrar flera ggr i veckan? Blir inte föräldrarna helt galna på honom i så fall? Det hade mina päron blivit!  

Svar på tråden Svärföräldrar