Är svärföräldrarna sjuka/sköra på något vis och behöver "tillsyn"? Annars skulle jag säga att till att börja med är det onödigt ofta, och för det andra tycker jag nog inte att du har något ansvar alls att ringa HANS föräldrar. Om du vill - självklart, men som något slags socialt krav bara för att - nej. Det är hans ansvar, inte ditt.
Det är jätteviktigt att komma bra överens med sina svärföräldrar, men det finns gränser sett ur bara ett socialt sammanhang. Annan sak om man kanske behöver ha lite tillsyn då och då pga sjukdom eller gått igenom traumatisk händelse - andra parten precis gått bort osv. Men det finns ju skillnader, och huvudansvaret oavsett är inte ditt. Vill du inte ringa ska du inte behöva - alls. Oavsett orsak.
Att vara gift är att vara i relation med en annan person, INTE dens utökade familj. Det är liksom ingen arbetsbeskrivning man sägar ja till. Sen är jag helt övertygad om att majoriteten av oss är hyggliga människor i vart fall och gärna kan tänka oss ringa något samtal då och då bara för att höra hur de har det, om situationen är sådan att det finns behov av det - men det måste ske på frivilligbasis.