Inlägg från: Grässtrå77 |Visa alla inlägg
  • Grässtrå77

48 år och Gravid

Ring mödravården och be om att få rådgivande samtal. 

Har du och din partner pratat om barn någon gång eller har du utgått från att det inte varit möjligt pga din ålder? 

Jag är i samma ålder som dig och med lika gamla barn. Ett till barn känns otroligt avlägset minst sagt, men med en yngre barnlös partner skulle det kanske finnas en öppning. Men för att det skulle kännas möjligt skulle jag behöva känna mig så säker som möjligt att pappan kan ta fullt ansvar för barnet om det skulle behövas och att han har personer kring sig som back-up. 

• Grässtrå77
    Anonym (Inger) skrev 2025-07-28 23:10:17 följande:

Det har alltid blivit fel när jag ska skicka en länk. Men det finns en artikel i tidningen Må Bra "Många väntar med att få barn, men det finns risker". Och det handlar om att få barn efter 35 år. Jag vill absolut inte skrämma dig, men det vore kanske bra om du läser detta innan du bestämmer dig. {#emotions_dlg.flower}

Fast det är ju bättre att TS pratar med barnmorska/läkare om just hennes situation. Onödigt att bli uppstressad över risker som kanske inte är aktuellt i TS fall. Men det är klart att det finns risker.

När det gäller kejsarsnitt så är det generellt inget problem att göra fler än tre om man inte blir avrådd vid senaste snittet. Men det är kanske annorlunda med tanke på åldern
Svar på tråden 48 år och Gravid