• Mm08

Förföljd av kollega

Så var det min tur att bli utsatt för förföljelse. Detta är på mitt jobb.
    En snubbe som rantar efter mig, stannar för att prata, åker efter med bilen, kommer fram för att lyssna när jag pratar med andra. Tutar om han ser mig ute.

Det värsta är på lunchen. Vi delar lunchrum. Det är bara en vägg emellan våra matsalar och han har ett bord där han äter men när han är klar placerar han sig så att han ser och hör vad jag pratar om med andra. Han glor och glor och det känns obehagligt och när alla har gått ut så kommer han in och kommenterar det vi pratat om.

Nån dag satt jag och kollade på nåt i telefonen. Då ropar han inifrån sin sal "vad tittar du på som är så spännande?"

Han är inte elak eller otrevlig utan bara såå efterhängsen. Vet inte om han är intresserad eller bara ensam.
    Eftersom han inte är otrevlig har jag inget direkt som jag kan hänvisa till mer än att jag önskar att han ville lämna lite mer space och kanske faktiskt till och med skita i mig ibland.

Nu känner jag mig stressad och försöker undvika honom men inser att så kan man inte hålla på för evigt.
    Har ändrat mina mattider för att slippa bli utstirrad, ändrat faktiskt alla mina rutiner i förhoppning om att han ska tröttna.

Hur ska jag bemöta detta utan att det blir fel?
  • Svar på tråden Förföljd av kollega
  • Anonym (Pia)

Det låter inte som att han vill dig illa utan mer som att han är funktionsnedsatt och inte förstår att han beter sig konstigt. Kan det stämma? 

Första steget är oavsett att vara tydlig. När han kommenterar sånt du pratat med andra om, säg att du tycker att det är obehagligt att han lyssnar och att du vill att han slutar med det. Säg samma om att han följer efter med bil, tutar mm. Att det är obehagligt och att du vill att han slutar. Säg till så snart som möjligt efter att han gjort det. 

• TriC

Han är garanterat intresserad, men på ett sjukt sätt. 

Du behöver vara övertydlig mot honom; säg att han måste lämna dig ifred. Hjälper det inte så prata med er chef. 

• Mm08
    Anonym (Pia) skrev 2025-07-28 11:55:38 följande:

Det låter inte som att han vill dig illa utan mer som att han är funktionsnedsatt och inte förstår att han beter sig konstigt. Kan det stämma? 

Jag vet inte. Han är allmänbildad och klyftig. Har inte så mycket att tillföra i diskussioner i större grupper. 
    Jag älskar att prata med alla och jag vet inte om han får energi av det. När alla gått ut från lunchrummet kan han komma in och vilja fortsätta men då är det ju dags att fortsätta jobba och då känns det som att han blir ett hinder.

Samma sak om jag håller på med något och han kommer dit och hänger och står i vägen och kommenterar. 
    Jag vill bara fortsätta med mitt men känner mig otrevlig om jag inte avsätter tid för honom som jag ju gör med alla andra arbetskamrater som har lite bättre förmåga att läsa signaler. 
  • Anonym (Chef)
    Mm08 skrev 2025-07-28 11:43:19 följande:
    Förföljd av kollega Så var det min tur att bli utsatt för förföljelse. Detta är på mitt jobb.
    En snubbe som rantar efter mig, stannar för att prata, åker efter med bilen, kommer fram för att lyssna när jag pratar med andra. Tutar om han ser mig ute.

Det värsta är på lunchen. Vi delar lunchrum. Det är bara en vägg emellan våra matsalar och han har ett bord där han äter men när han är klar placerar han sig så att han ser och hör vad jag pratar om med andra. Han glor och glor och det känns obehagligt och när alla har gått ut så kommer han in och kommenterar det vi pratat om.

Nån dag satt jag och kollade på nåt i telefonen. Då ropar han inifrån sin sal "vad tittar du på som är så spännande?"

Han är inte elak eller otrevlig utan bara såå efterhängsen. Vet inte om han är intresserad eller bara ensam.
    Eftersom han inte är otrevlig har jag inget direkt som jag kan hänvisa till mer än att jag önskar att han ville lämna lite mer space och kanske faktiskt till och med skita i mig ibland.

Nu känner jag mig stressad och försöker undvika honom men inser att så kan man inte hålla på för evigt.
    Har ändrat mina mattider för att slippa bli utstirrad, ändrat faktiskt alla mina rutiner i förhoppning om att han ska tröttna.

Hur ska jag bemöta detta utan att det blir fel?
    Du ska inte göra något alls. Prata med din chef om detta och beskriv dina känslor så som du beskrivit dem här. Hen får ta det vidare med din kollega/din kollegas chef.
  • Anonym (Flippant)

Prata med din chef, snubben är ett srbetsmiljöproblem och hindrar dig i ditt arbete. Plus att han är obehaglig. Låt chefen lösa det

• Anonym (Hänt)

Det hade hänt mig tidigare, då slutade jag därifrån av någon annan anledning. Men om han verkar inte förstå dig, ta upp det med chefen.  Eftersom det är otryggt och obehaglig att jobba med honom för dig.

• Anonym (Pia)
    Mm08 skrev 2025-07-28 15:46:21 följande:
    Jag vet inte. Han är allmänbildad och klyftig. Har inte så mycket att tillföra i diskussioner i större grupper. 
    Jag älskar att prata med alla och jag vet inte om han får energi av det. När alla gått ut från lunchrummet kan han komma in och vilja fortsätta men då är det ju dags att fortsätta jobba och då känns det som att han blir ett hinder.

Samma sak om jag håller på med något och han kommer dit och hänger och står i vägen och kommenterar. 
    Jag vill bara fortsätta med mitt men känner mig otrevlig om jag inte avsätter tid för honom som jag ju gör med alla andra arbetskamrater som har lite bättre förmåga att läsa signaler. 

Att du inte säger till honom tolkar han förmodligen som att du vill ha honom där. Skaffa lite råg i ryggen och säg: nu behöver jag jobba, och vänd ryggen till. 

• Anonym (E)
    Anonym (Pia) skrev 2025-07-28 22:41:08 följande:

Att du inte säger till honom tolkar han förmodligen som att du vill ha honom där. Skaffa lite råg i ryggen och säg: nu behöver jag jobba, och vänd ryggen till. 

Håller med! Många skriver att ts ska prata med chefen, men jag tycker att ts kan säga ifrån själv först och se om han tar till sig det.

Jag tror helt klart att killen är intresserad av ts, lite blyg kanske och därför väntar på att andra ska gå, kanske inte så social och bekväm och det blir klumpigt och obehagligt, självklart ska inte ts behöva känna sig obekväm på jobbet men det kan bli en väldig höna av fjädern i onödan om man direkt ska springa till chefen.

"Jag måste få klart det här projektet nu, vi får fortsätta prata sen"
  • Mm08
    Anonym (Pia) skrev 2025-07-28 22:41:08 följande:

Jag skulle gärna ha honom där om det inte vore så intensivt. Han är som sagt inte otrevlig. 
    Men jag ska absolut prata med honom. 

Lite konstigt är det ändå, att det är jag som ska se till att det här upphör och inte han som ska ta ansvar för sitt knepiga beteende. Antar att han inte fattar att han uppför sig märkligt.
Svar på tråden Förföljd av kollega