• Anonym (TS)

Underhållsstöd vid längre utlandsresa

Jag har ett barn ihop med mitt ex som planerar att åka utomlands i 3 månader i höst/vinter. Barnet bor I dagsläget varannan vecka och är skriven hos den andra föräldern. Nån som vet om jag har möjlighet att få underhållsstöd under dessa månader? Den andra föräldern kommer inte att betala ett dugg, är glad om h*n swishar sin halva av barnbidraget under perioden som är utlovat. 
    Ska självklart ringa och fråga fk, men kommer att dröja ett par veckor till då jag har svårt att ringa såna samtal på arbetstid... 

• Svar på tråden Underhållsstöd vid längre utlandsresa
  • Anonym (M)

Är väl snarare du som ska betala underhållsstöd i de tre månaderna. Man får inget underhållsstöd när man inte har barnet. 

• TriC

Betalar exet inte till dig så kan du ansöka om vårdnadsbidrag från FK. Därefter kommer de begära att exet betalar till dem, om inkomst finns. 

• Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2025-07-28 19:02:56 följande:

Är väl snarare du som ska betala underhållsstöd i de tre månaderna. Man får inget underhållsstöd när man inte har barnet. 

Och varför skulle jag göra det? Barnet kommer att bo heltid hos mig när den andra föräldern är borta i ca 3 månader. 
  • Anonym (TS)
    TriC skrev 2025-07-28 19:04:04 följande:

Betalar exet inte till dig så kan du ansöka om vårdnadsbidrag från FK. Därefter kommer de begära att exet betalar till dem, om inkomst finns. 

Även om den andra föräldern vägrar skriva över barnet till min adress under tiden h*n är borta? 
  • Anonym (Rut)
    Anonym (TS) skrev 2025-07-28 19:11:19 följande:
    Och varför skulle jag göra det? Barnet kommer att bo heltid hos mig när den andra föräldern är borta i ca 3 månader. 
    M kanske tolkade din text som att exet skulle åka iväg i 3 månader med barnet. Jag tolkade det också så först och tyckte också din fråga lät lite "knäpp".
  • Anonym (Tryn)

Ja de är bara att ansöka hos fk

får man fråga om den andra föräldern ska till Thailand möjligen?

• Anonym (TS)
    Anonym (Rut) skrev 2025-07-28 19:14:30 följande:
    M kanske tolkade din text som att exet skulle åka iväg i 3 månader med barnet. Jag tolkade det också så först och tyckte också din fråga lät lite "knäpp".
    Exet åker bort och barnet kommer att bo här. Annars hade jag knappast frågat, men visst lätt att missförstå och vara otydlig 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Tryn) skrev 2025-07-28 19:15:23 följande:

Ja de är bara att ansöka hos fk

får man fråga om den andra föräldern ska till Thailand möjligen?

Nix, Afrika 
  • Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2025-07-28 19:14:04 följande:
    Även om den andra föräldern vägrar skriva över barnet till min adress under tiden h*n är borta? 
    Då blir det annan sak. 

Det kan bli svårt att få underhållsstöd om barnet är skriven hos pappan och då "normalt" bor där. 
  • TriC

Det tror jag. 

Kolla gärna också med Skatteverket. Förklara situationen och se om de kan skriva barnet hos dig istället beaktat omständigheterna. 

• Studentpappa
    Du får väl göra en socanmälan att den andre föräldern dragit utomlands och övergett barnet så lär det lösa sig själv. Vad är åldern på barnet ifråga?
    Ride it like you stole it
  • Anonym (M)
    Studentpappa skrev 2025-07-28 21:36:41 följande:
    Du får väl göra en socanmälan att den andre föräldern dragit utomlands och övergett barnet så lär det lösa sig själv. Vad är åldern på barnet ifråga?
    Pappan har dock inte övergett barnet. 
  • Anonym (Tryn)

Tror inte de spelar ngn roll vart barnet är skrivet för att få underhåll 

• Anonym (H)

Du kan få underhåll via FK. Och ansök om  delat BB där. Du behöver inte ringa. Allt går att fixa via hemsidan.

• anonimus
    Anonym (Tryn) skrev 2025-07-28 21:45:38 följande:

Tror inte de spelar ngn roll vart barnet är skrivet för att få underhåll 

Man kan inte få underhåll om barnet är skriven någon annanstans.
  • Anonym (Tryn)

💡 

1. Underhåll betalas av den förälder som barnet inte bor stadigvarande hos

Det är boendeföräldern (där barnet är folkbokfört och bor mest) som normalt har rätt att få underhåll från den andra.

Men: Det viktiga är inte bara folkbokföringen, utan hur mycket barnet faktiskt bor hos varje förälder.

📌 

Exempel på när du kan ha rätt till underhåll trots att barnet är skriven hos den andra:

Om barnet bor mycket hos dig i praktiken, t.ex. halva tiden eller mer.

• Studentpappa
    Anonym (M) skrev 2025-07-28 21:40:53 följande:
    Pappan har dock inte övergett barnet. 
    Nä just det han tänker vara pappa från Afrika...
    Ride it like you stole it
  • Anonym (M)
    Studentpappa skrev 2025-07-28 22:51:49 följande:
    Nä just det han tänker vara pappa från Afrika...
    Ja, i 3 månader. Det är inte övergivna sitt barn. Föräldrar all rätt i världen att åka på semester alt jobbresa i tre månader och lämna barnet till andra föräldern. 
  • Anonym (O)

Varför inte passa på att anmäla flytt för barnet när den andra föräldern inte ens är i landet?
    Beroende på var barnet går i skolan/förskolan förstås 

• Anonym (TS)
    Studentpappa skrev 2025-07-28 21:36:41 följande:
    Nja, soc anmälan ger nig inget, han åker på semester och barnet bor här. Hon är 11 år..
    Anonym (H) skrev 2025-07-28 21:51:05 följande:

Du kan få underhåll via FK. Och ansök om  delat BB där. Du behöver inte ringa. Allt går att fixa via hemsidan.

Jo, jag vet att mycket går att göra på nätet, tänkte mest kolla hur det fungerar när barnet är skrivet där och om det ens går att få under en så kort tid osv.
    Anonym (Tryn) skrev 2025-07-28 22:30:27 följande:

💡 

1. Underhåll betalas av den förälder som barnet inte bor stadigvarande hos

Det är boendeföräldern (där barnet är folkbokfört och bor mest) som normalt har rätt att få underhåll från den andra.

Men: Det viktiga är inte bara folkbokföringen, utan hur mycket barnet faktiskt bor hos varje förälder.

📌 

Exempel på när du kan ha rätt till underhåll trots att barnet är skriven hos den andra:

Om barnet bor mycket hos dig i praktiken, t.ex. halva tiden eller mer.

Tack 
    Anonym (O) skrev 2025-07-29 03:04:43 följande:

Varför inte passa på att anmäla flytt för barnet när den andra föräldern inte ens är i landet?
    Beroende på var barnet går i skolan/förskolan förstås 

Den andra föräldern måste godkänna då vi ha4 gemensam vårdnad och det är intr den samarbetsvilliga typen, men ska kolla med skatteverket också ändå.
Svar på tråden Underhållsstöd vid längre utlandsresa