Inlägg från: Anonym (Felet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Felet)

Felet ensamma män gör - de hänger upp sig på relationer och sex.

Jag har länge, länge förstått varför många män förblir ensamma år ut och år in, män som hänger på datingappar och kontaktar hur många kvinnor som helst, men bara blir avvisade. Kvinnor märker om en man endast har som mål att få sex och/eller tankar på förhållande, men inga övriga intressen eller meningsfulla sysslor och engagemang i livet. En man som är desperat och inte har andra intressen än sex och relationer med kvinnor, är ofta en man som är farlig för kvinnor. Det är ofta sådana män som svarar på ett avvisande med aggressivitet och tillochmed hotelser. När en kvinna väl chattar med dem bygger de upp höga förväntningar på att nu "har jag henne på kroken" och snart får jag sex eller blir tillsammans med en fin kvinna. Sen när hans förhoppningar grusades, så blir "rekylen" av hans höga förväntningar att han istället blir aggressiv och otrevlig, eller äckligt sexistisk.

Så, råd till män som vill lyckas vid dating:

1. Ha inga höga förväntningar. Har du dessutom inte utseendet för dig, är dålig på att kommunicera, uttrycker dig oallmänbildat och knappt har några andra intressen än sex och relationer med kvinnor, så gör du bäst i att försöka vänja dig vid att vara ensam och istället odla intressen, meningsfulla sysselsättningar och hobbies som upptar din tid, så du får annat att tänka på. För ofta är det när man har fokus på annat, som turen brukar komma till en, en sorts universell lag dessutom.

2. Presentera dig ordentligt eller lär dig göra det. Kvinnor får hur många "Hej läge?", "Lust att träffas"? som helst. Skilj dig från mängden och skriv mer än många män brukar göra när de tar kontakt.

• Svar på tråden Felet ensamma män gör - de hänger upp sig på relationer och sex.
  • Anonym (Felet)
    klyban skrev 2025-07-29 12:15:53 följande:

Samma här, sällan jag sett något mer gravt generaliserande som detta.
    Jag misstänker mans förakt av den svårare graden.

Och komiskt nog har jag sett riktigt arga kvinnor och när de inte fått sex och mannen vägrat.

Och alla dessa hemska män och alla dessa hemska egenskaper dom har, vart hittar man ens alla dessa.
    Och sen den riktigt stora frågan, varför helt enkelt inte bara undvika det stället eller vad det nu är????????????????

Kan tyckas vara generaliseringar, men likväl många kvinnors faktiska upplevelser i datingvärlden. Det är klart att jag som kvinna känner mig sviken och sårad om jag funnit en attraktiv man som inte ens vill ha sex med mig, trots att han innan på alla sätt visat sig intresserad. Eller om han drar efter sexet, sagt innan att han varit intresserad av en seriös relation, men bara sett en som ett ligg. 

Och då har vi ändå haft en intressant och givande konversation, där han verkligen gett sken av att vara både attraherad och intresserad.

Jag misstänker att det ibland också kan vara en "hämnd" de kör med för att de själva blivit dumpade av kvinnor de haft intresse för.
  • Anonym (Felet)
    Anonym (Mx) skrev 2025-07-29 12:29:07 följande:

Jag tror mer på att män ska odla sitt eget sociala nätverk, sina intressen och säga stopp när dom tycker att något är fel i relationen. Dessutom ska man sluta fjäska och vara överdrivet inställsam mot kvinnor rent generellt. Vanlig trevlighet räcker. 

Det finns en liten men aktiv grupp män som fjäskar järnet mot allt med kvinnliga könshormoner för att ha 1% chans att få pippa.

Inte ändra sig eller bli bättre för kvinnans skull, utan för sin egen.

Ja, jag fattar inte att sådana män, som är samma män som trycker hjärtan och busvisslar så fort en kvinna lägger ut en selfie på social media, inte förstått för längesedan att deras beteenden endast ger en mikroskopiskt liten chans för dem att ens få prata med en kvinna, om alls.

Det som dessa män ska börja med är att sluta med fjäsket och inställsamheten och bli "normalt vänliga", snygga till sina utseenden och vara som vuxna människor och inte som hormonstinna tonåringar. Många män klarar inte heller att kommunicera och stavar och skriver dåligt, bara där tappar de flesta kvinnor intresset.
  • Anonym (Felet)
    Xaiphodius skrev 2025-07-29 14:19:22 följande:

Jag tycker det här är en viktig diskussion, men också ganska onyanserat skriven. Jag är man i 40-årsåldern, har massor av intressen, kreativa och praktiska, och är inte det minsta intresserad av att prata sex på en dejtingapp. Jag har varit singel i sex år, och innan min senaste relation var jag faktiskt singel i tolv år. Inte för att jag är farlig, aggressiv eller saknar empati ? utan för att det helt enkelt inte klickat, trots ärliga försök.

Det är absolut sant att desperation, höga förväntningar och brist på självdistans ofta leder fel ? det gäller både män och kvinnor. Men när inlägget beskriver män som inte har ?utseendet för sig?, som ?gör bäst i att vänja sig vid att vara ensamma? ? då blir det både cyniskt och ganska sorgligt. Ensamhet är redan en tung grej för många, särskilt när man verkligen försöker växa som människa men ändå inte blir sedd.

Jag tror inte att lösningen är att säga åt människor att acceptera ensamhet för att de inte passar in i mallen. Jag tror snarare vi behöver prata mer om emotionell mognad, kommunikation, självreflektion ? och också visa varandra lite mer förståelse, oavsett kön.

Sen är jag helt med på det där med att ha andra intressen än bara relationer. Det har jag själv, i överflöd. Men det betyder inte att längtan efter närhet är mindre värd för det. Bara lite tankar från en annan vinkel.

Jag menar förstås det ensidiga fokuset hos dessa män på endast sex och relationer. För precis som för kvinnor som också endast har detta fokus så kan livet bli och kännas extremt enformigt och torftigt om sex och förhållanden är det ENDA som betyder något. Det blir bara så att du blir HELT beroende av sex och relation med en kvinna/ man för att överleva mentalt och fysiskt, och du har inget annat som kan fylla upp känslan av tomrum och meningslöshet när dessa känslor blir dominerande. Den som har intressen, sysselsättningar och hobbies kan enkelt koppla bort ledsna och depressiva tankar, samt känslan av ensamhet, genom att fokusera på annat. Många män skulle må mycket bättre och bli MINDRE desperata om de förstod att förflytta fokus till något annat. 

Ja, ensamhet är en tung grej för många, och kan säga att många kvinnor som lever i förhållanden som inte är bra för dem också känner sig ensamma, med män som inte förstår dem eller kanske inte ens pratar med kvinnorna de är ihop med.

Ming "andemening" med inlägget var att försöka få vissa att förstå att man bara blir olycklig/ gör sig olycklig genom att vara så enkelspårig att man lägger hela meningen med sitt liv i sex och relationer. Då blir ju givetvis allting utöver det meningslöst.
  • Anonym (Felet)
    en tiedä skrev 2025-07-29 14:53:11 följande:

Njaa, det som är skrivet är alltså en tvåpunktsmall där den första punkten är en negation och den andra är en bekräftelse.

Kommentar om punkt 1. De som inte har utseendet för sig och inte skriver så välutvecklat ska ge upp sin strävan. Därefter ska de ge upp och förlita sig på ett nästan vidskepligt begrepp som tur. Jag håller inte med alls. Bättre att analysera vad som är fel och försöka förbättra istället. Om jag strävar efter att odla smultron och inte lyckas, börjar jag så klart inte att ägna mig åt matlagning istället och hoppas att jag blir bra på att odla smultron. Det är heller inte något som omfattas av någon lag, varken universell eller specifik.

Kommentarer om punkt 2. Kanske, vet inte riktigt. Jag fick en del sådana korta meningar när jag provade. Det beror nog på mottagarna, en längre spontan text, en längre planerad och väl genomtänkt, eller ett kort spontant meddelande, eller ett kortare planerat. Vad föredrar man för öppning, vad kan den leda till? Ja, säg det.

Om man verkligen tror att man ska lyckas i datingvärlden så bör man ha jobbat på sina "skills" så pass att man åtminstone inte framstår som mentalt handikappad när man ska ta kontakt, eller ser ut som "hej-kom-och-hjälp-mig".
  • Anonym (Felet)
    Anonym (Uv) skrev 2025-07-29 21:44:47 följande:

Det många ensamma män gör fel är att de inte betraktar förhållandet med en kvinna som ett partnerskap. Inte i ordets rätta bemärkelse i alla fall. De vill bli omhändertagna av en kvinna.

Ja, särskilt arbetslösa och bidragstagande män, men även också andra. Sådana borde förstå direkt att deras chanser vid dating är lika med noll. Ingen kvinna vill vara en mans morsa.
  • Anonym (Felet)
    Anonym (Uv) skrev 2025-07-30 16:11:59 följande:

Ja, och det är här felet många ensamma män gör. De förväntar sig bli omhändertagna av en kvinna. Deras mentala och fysiska behov ska tillgodoses, ungefär som att bli omhändertagen av en mamma. Saken ser inte lika ut för en kvinna. Förhållandet blir då en börda för en kvinna. 

En man som exempelvis uppvisar en form av offermentalitet på olika sätt berättar också för en potentiell partner att hon får en ny arbetsuppgift när hon ger sig i lag med honom. Kan vara pyttesmå saker som berättar det här. En man som klagar på dejtingappar och säger att allt är så lätt för kvinnor t ex. Säger sig vara "snäll" eller andra mikrobudskap.

Ingen att hålla sig fast vid när det blåser.

Dessutom brukar det vara en varningsklocka i sig när mannen har ett behov av att framställa sig som "snäll". Jag brukar då tänka: Ja, det är korna också, tills man släpper ut dem ur hagen". Det är de "snälla" männen som brukar bli aggressiva när de blir avvisade, eller mer påträngande och ska försöka igen till varje pris.

Det finns gott om kvinnor som varit ihop med sådana "snälla" mansbebisar och har fått vara som en morsa för dem. Dessa kvinnor tillhör de som efter det har valt att leva ensamma, med all rätt. Men sådana män kan ju aldrig förstå vilken lättnad det är för en kvinna att slippa ha en sådan i hasorna dag ut och dag in, eftersom de saknar självinsikt och självkritik.
  • Anonym (Felet)
    Anonym (Uv) skrev 2025-07-30 19:10:54 följande:

Varför klagar och gnäller flertalet män och kallar det själva för ensamhetsepidemi då? Man kan ju önska att de inte anskaffade en offermentalitet men det gör de uppenbarligen.

Även du försöker lägga en offerkofta över män som grupp då du påstår att jag befinner mig i en  mansföraktande  värld. Du är en del av problemet som skapats. Män på gruppnivå har förlorat sin kapacitet och förvandlats till pseudobebisar som kräver ett omhändertagande av en kvinna. Män behöver hitta bättre, maskulina figurer i stället för det här ynkandet som du bidrar till. Äg problemet. Ta tag i det. Man up!

OM han nu vill hitta en partner. Annars kan man äga sin ensamhet också. Jag respekterar det betydligt mer än en man som gnäller och vill bli serverad en kvinna för att det är synd om honom. Alla ska tycka synd om mannen. Han ersätter tyck-synd-om-mig med en partner.

Precis, äg problemet istället för att gnälla. Tänk om alla offerkoftor till män förvandlades till att bli handlingsmänniskor istället för att anse att kvinnor är "skyldiga" dem något de inte kan få så länge de inte visar att de förtjänar det. Sådana män verkar dras till diverse forum där de delvis söker empati och medkänsla samtidigt som de ger uttryck för visst illa dolt kvinnoförakt.

Dessa män hade vunnit på att varje dag de vaknar satsa på att bli en bättre version av sig själva, börja jobba bort sin självömkan och framförallt bli handlingsmänniskor som aktivt gör vad de kan för att ändra på sina livssituationer, på de upptänkliga sätt de kan.
  • Anonym (Felet)
    Anonym (Uv) skrev 2025-07-30 22:46:44 följande:
    Javisst. Det här är en epidemi av ett spridande av offermentalitet bland män. Män i gruppnivå behöver skärpa sig. Finns en del omanliga gnällspikar i tråden som jag förstår kommer att vara eviga singlar. De försöker dra ner andra män i skiten. Jag beundrar och hyllar maskulina, ansvarstagande män.
    Och för att stå ut med tanken på att de förmodligen kommer att vara eviga singlar så fortsätter de hänga här ;)
  • Anonym (Felet)
    Anonym (Uv) skrev 2025-07-30 22:41:38 följande:
    Här är problemet. Dessa "ensamma män" betraktar sig själva som oförmögna offer med en underliggande narcissisrisk inställning där omgivningen ska förändras runtomkring dom. De underhåller varandra och tycker synd om varandra, när någon påpekar att kraften till förändring finns inom honom så kommer direkt de andra offerkoftor a till undsättning och berättar hur mansföraktande allt är.
    Bara nedtumningarna på påtalanden om mäns egna ansvar är alarmerande.
Svar på tråden Felet ensamma män gör - de hänger upp sig på relationer och sex.