MS?
I onsdags förra veckan fick jag ont i höger öga när jag tittade åt olika håll. Kontaktade ögonmottagningen och fick komma dit på fredagen. Läkaren där började mumla något om att hon var orolig för MS och att jag senare kanske skulle skickas till neurolog. Inget fel hittades på mina ögon, allt såg bra ut. Återbesök igen på måndagen och onsdagen. Läkaren sa att hon var lite ledsen för jag inte får henne då igen och satt länge och letade efter just vissa specifika läkare som skulle följa upp detta i och med hon inte var där då.
På måndagen dvs igår var jag där igen. Fick annan läkare. Han sa att ögonen såg bra ut och sa att det är totalt onödigt att göra de där undersökningarna den andra läkaren velat göra. Men att visst, vill jag det så kan vi göra det ändå. Han viftade bort allt och sa att jag säkert bara har torra ögon.
Jag gjorde färgtestet med prickar. Misslyckades totalt, klarade ca 1/10. Såg absolut inga färger i de andra. Fick göra ett färgtest till, misslyckades på det med. Sjuksköterskan hämtade in läkaren. Han stod som ett frågetecken och sa att jaha det här hade man ju inte väntat sig. Men han sa att kanske hade jag blivit bländad av hans lampa innan när han kollade mig i ögonen och det var därför (ja eller inte?!). Jag sa att nej jag såg som vanligt. Båda såg lite oroliga ut men ingen sa något. Ska dit igen på onsdag och göra fler tester och ska göra då om färgtestet igen.
Blir så orolig av att läkarna säger så olika.
Jag är tjej, 33 år. Har haft mycket problem med trötthet, yrsel, värk och stelhet i ryggen, tinnitus, dålig balans (står gärna och snubblar / tappar balansen när jag står still i tex en kö) ångest m.m. Haft nystsgmus och ont i ögonen några ggr. Annars har jag även hypotyreos. Redan 2015 var man inne på MS och funderade på det pga yrseln och tröttheten, men sen skyllde man bara på ångest. Känner mig såklart rädd för om det skulle vara MS, samtidigt som det hade varit skönt att veta vad det är med mig.
Någon med erfarenhet av det här? Någon med MS?