• Lynx123

MS?

Jag är INTE läkare men har råkat haft flera i min närmaste omgivning med både MS och Parkinsons.

Dina symptom kan bero på en rad saker, allt från stress till MS. Det absolut viktigaste är att du får göra en ordentlig utredning. OM det skulle vara MS så finns det idag mediciner som kan bromsa förloppet, och det vore ju hemskt om du gick omkring obehandlad bara för att läkarna inte vill följa upp.

Stå på dig! Insistera! Detta MÅSTE kollas upp. Allt kommer att gå bra, men du ska så klart ha hjälp.

• Lynx123
    Anonym (?) skrev 2025-07-29 11:27:09 följande:
    Om det visar sig att hon har MS, kommer allt gå bra då? 
    Ja, för det finns bra läkemedel. Däremot om hon går omkring med odiagnosticerad MS så är det inte bra alls.
  • Lynx123
    Anonym (J) skrev 2025-07-30 16:12:41 följande:

Gjorde om färgtestet idag och klarade det inte då heller. De blev fundersamma, man brukar tydligen inte bara ha påverkan på färgseendet. Så jag fick göra ytterligare undersökningar. De såg då att jag hade någon förändring bakom båda ögonen, det var uttunnat där.

Läkaren sa att det var tur vi gjorde den undersökningen. Annars hade man aldrig kommit på det här. 

Han misstänker också något inflammatoriskt eller MS nu. Så det blir magnetröntgen redan på fredag.  

Känns sådär det här. 

Förstår att det känns jobbigt men JÄTTEBRA att du blir undersökt. MS går att leva med om du bara får rätt hjälp, men kanske är det något enklare. Styrkekram till dig
Svar på tråden MS?