• Skölden89

Baldur’s Gate 1 och 2 (guldkorn till spel)

I andra spelet tog jag mig inte ännu ut ur fängelset i början, jag har spelat Baldur?s Gate det första mestadels, man glädjs fortfarande av grafiken för sin tid. och att man kan upptäcka själv världen och veta att den världen är ganska så stor om man inte bara kör main questen i spelet. Det är inte låst till uppdrag riktigt man kan välja göra dom senare om man vill. Men jag kör endel main quest och sidoquest som det finns väldigt mycket av. 

Spelet är ganska simpelt och simpla fiender när man är i grupp. Det finns många grottor och hemligheter i spelen med.

Vad tycker ni om Baldur Gate I och II?
    Vad är ett liknande spel?

• Svar på tråden Baldur’s Gate 1 och 2 (guldkorn till spel)
  • Anonym (,)

Mkt kul spel båda. Har dem installerade med mods på datan. Arcanum är ett annat mkt kul spel. Fallout 1,2,3 

• Anonym (UltimaIV)

Bra spel som var beroendeframkallande då, de kanske går att spela via Dosbox numera (abandonware)

Men min favorit kommer alltid vara Ultima IV - Quest of the avatar. Gillade verkligen konceptet med att gå omkring i en stor värld, fråga folk om olika saker för att ta sig vidare, fightas i katakomberna (dungeons) och leta efter stenar och runor i städerna, för de olika dygderna som man skulle avancera i. Enkel grafik, men i övrigt avancerat för sin tid.

• Anonym (Also in love..)

Om man tänker samma stil och äldre spel så tänker jag på icewind dale, never winters night, planescape torment ( tror jag den hette). Jag älskar att de gamla spelen kändes mer mystiska,svårare och mer gjorda med hjärtat.

Nyare liknande spel: pillars of eternity, dragon age origins och sen de lite nyare baldursgate dark alliance. Tyranny också. 

• Aniiee

Baldur's Gate 1 & 2 var ett tag sen, men jag får väl skylla på ettan att jag blev ett fan av både rpgs och av BioWare. När kan jag ha spelat det första gången, -96?

Jag är inte ett megafan av sandbox-spel, jag föredara storydrivet, men Baldur's Gate var mer ett mellanting. Som exempel har jag aldrig gillat allas älskade Skyrim, men Skyrim är väl ett tips om man gillar Baldur's Gate.

Icewind Dale är inte tillnärmelsevis lika bra som BG, men lärde mig RPG-genrens viktigaste läxa: "Better be well equipped and out of coin than the other way around."

Från samma "era" (sent 90-tidig00-tal) finns ju även Neverwinter Knights 1&2, som är skitbra, Knights of the Old Republic, som är lätt fantastiskt, Jade Empire som är skitbra (alla fyra från BioWare), Diablo 1&2, Fable, Planescape Torment, Divine Divinity, Arcanum, Vampire: The Masquerade Redemption, 

Sen så klart Dragon age-serien (nej, det senaste är inte dåligt heller....) Mass Effect-serien (same), Baldur's Gate 3, Pathfinder-spelen, The Witcher-spelen....

Man kan slänga in lite WoW också....

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Skölden89
    Anonym (UltimaIV) skrev 2025-07-30 16:48:00 följande:

Bra spel som var beroendeframkallande då, de kanske går att spela via Dosbox numera (abandonware)

Men min favorit kommer alltid vara Ultima IV - Quest of the avatar. Gillade verkligen konceptet med att gå omkring i en stor värld, fråga folk om olika saker för att ta sig vidare, fightas i katakomberna (dungeons) och leta efter stenar och runor i städerna, för de olika dygderna som man skulle avancera i. Enkel grafik, men i övrigt avancerat för sin tid.

Vad är Dosbox?
Svar på tråden Baldur’s Gate 1 och 2 (guldkorn till spel)