Inlägg från: Core |Visa alla inlägg
  • Core

Nyttjat nykundsrabatt typ 30 gånger - BEDRÄGERI??

Fruktansvärt korkat, helt uppenbarligen kommer det att upptäckas när det återkommande är till samma adress.

Mitt enda råd är att noga läsa igenom det finstilta i vad du skriver upp dig på, där finns svaret i om dom kan hävda att du gjort fel eller ej. Vilket företag? 

• Core
    Anonym (Z) skrev 2025-08-01 23:09:07 följande:
    Det står Nykundsrabatt i TS, vilket inte kan hävdas vid upprepade konton till samma adress och person men med falska namn. Naturligtvis måste man registrera med sitt riktiga namn. 
    När det gäller juridik finns inga naturligtvis. Naturligtvis tror jag att du har rätt i det här fallet, men man kan ju alltid hoppas att företaget inte garderat sig för det i villkoren, men har svårt att se att det skulle missats, det säger sig självt, som du påpekar.
  • Core
    Core skrev 2025-08-02 00:01:49 följande:
    När det gäller juridik finns inga naturligtvis. Naturligtvis tror jag att du har rätt i det här fallet, men man kan ju alltid hoppas att företaget inte garderat sig för det i villkoren, men har svårt att se att det skulle missats, det säger sig självt, som du påpekar.
    Det dubbla naturligtvis var naturligtvis ett skämt med språket, förtydligar bara det
  • Core
    Cereal Killer skrev 2025-08-02 09:25:29 följande:

Det kommer inte att stå i det finstilta att detta är fel. Företag behöver inte sitta och definiera ekonomisk brottslighet, mord, trafikbrott osv i sina villkor eftersom lagen gör det. 

Att medvetet missleda någon för ekonomisk vinning är själva definitionen av bedrägeri. Och det är ju inga som helst tvivel om att det är det som TS gjort. 

?

Angående diskussionen om polisen prioriterar detta brott eller inte: det är ju ett väldigt enkelt fall där ingen egentlig utredning behövs, så finns ingen anledning att tro att det bara skulle läggas ned. Dessutom kan det drivas civilrättsligt. Ibland gör folk/företag sådant av ren principsak, även om det är jobbigt.

MEN, det faktum att företaget kontaktat TS direkt visar ju att en anmälan inte är deras förstahandslösning. Således har TS en mycket god chans att fixa till detta om han/hon samarbetar. 

Det står i princip alltid ?får endast utnyttjas en gång per person/hushåll? eller liknande. Jag konsulterar inom ett juridiskt område, och överinstans hamnar inte sällan i hur ord är formulerade och annat som för gemene man är petitesser.

Med det sagt är det med stor sannolikhet så att bara ordet NYkundsrabbat gör att TS inte kan komma runt det, men det är OM det står exakt så. Det kan ju lika gärna vara TS som slarvigt kallar det för nykundsrabbat. Men absolut, det är på små marginaler TS skulle kunna hävda sin rätt, men inte helt otänkbart, det är helt beroende på formuleringar och förtydliganden. 
  • Core

Jag ser nu att TS själv inte ens nämnt ordet nykundsrabatt. All form av formulering som kan tyckas tvetydigt kan vara till gagn för TS, och göra att TS rent juridiskt inte begått ett fel.

Många blandar ihop etik och moral med jurudik, och även om lagar följer en sådan mall är det absolut inte samma sak när det ska bedömas mot lagtext.

Till skillnad från mord kan ett erbjudande om rabatt tolkas på olika sätt, om det finns en öppning att läsa det som annat än nykundsrabbat är det en helt vanlig rabattkod, och således inget bedrägeri.

Men det är en far fetch, med största sannolikhet har man garderat sig, om det inte är ett nytt företag med oerfaren ledning

• Core
    Jimmy75 skrev 2025-08-03 19:32:50 följande:
    Nu är jag visserligen helt enig i vad du skriver om juridik och hur det tolkas....men har inte TS nämnt ordet nykundsrabatt??? Det är ju bokstavligen det exakta ordet hen använder som ord nummer två i trådrubriken.
    Hahaha du har helt rätt!! Hade för mig det, men sen när jag läste om inlägget hittade jag inte ordet😂
  • Core
    Anonym (Z) skrev 2025-08-03 22:33:34 följande:

Juridik handlar inte bara om exakta ord, syftet och rimligheten med en regel räknas. Det är bedrägligt förfarande att utge sig för att vara någon annan för att få finansiell vinning. TS har öppnat konton under fiktiva namn och skulle tydligen inte fått denna rabatt utan att lämna oriktiga uppgifter. Solklart bedrägeri, vilken brottsrubricering som nu än används, finns även tex oredigt förfarande.

Företaget har bett om namn, TS har lurats beträffande detta, resultatet har varit finansiell vinning. Frågan om att uppge namn kan inte tolkas som att man ska uppge ett godtyckligt namn vilket vore orimligt, utan man ska ge sitt faktiska, lagliga namn. 

Som sagt, det beror helt på hur företaget utformat kampanjen och villkoren.

Drar jag ett exempel ur röven där företaget marknadsför genom att säga ?Skapa konto hos oss och få 250 kr i rabatt? och det sedan ska bevisas att TS inte bara mottog varan utan även beställt det, kan jag inte på förhand säga att TS skulle bedömas som betalningskyldig.

Men visst, jag medger att jag har lite på fötterna här, jag säger bara att det i praktiken kan finnas en öppning att komma undan med lite list, med en stor skopa tur och tillfälligheter.

Nu hade jag iofs missat att det var just nykundsrabbatt, vilket smalnar av möjligheterna. Läs mellan raderna här, jag vet att det är rätt långdraget och till och med korkat resonemang, jag tycker bara att det är intressant att leta juridiska kryphål. Jag har fått nio p-böter sedan jag fick körkort för drygt 15 år sedan , motsatt mig alla och fått rätt sju gånger 😂 jag är bara lagd åt det hållet, en dryg jävel helt enkelt.

Visst, inte rätt i domstol utan enligt bolagets egen bedömning, men verkar man tillräckligt påläst och formulerar ett bra överklagande orkar sällan företag ta kampen.

• Core
    Jimmy75 skrev 2025-08-03 19:56:32 följande:

Fattar!

Det var ju inte så stort, så det är lätt att missa 😂

😉

Ja, det var ju rätt dolt ändå 🥸
Svar på tråden Nyttjat nykundsrabatt typ 30 gånger - BEDRÄGERI??