Anonym (Z) skrev 2025-08-03 22:33:34 följande:
Juridik handlar inte bara om exakta ord, syftet och rimligheten med en regel räknas. Det är bedrägligt förfarande att utge sig för att vara någon annan för att få finansiell vinning. TS har öppnat konton under fiktiva namn och skulle tydligen inte fått denna rabatt utan att lämna oriktiga uppgifter. Solklart bedrägeri, vilken brottsrubricering som nu än används, finns även tex oredigt förfarande.
Företaget har bett om namn, TS har lurats beträffande detta, resultatet har varit finansiell vinning. Frågan om att uppge namn kan inte tolkas som att man ska uppge ett godtyckligt namn vilket vore orimligt, utan man ska ge sitt faktiska, lagliga namn.
Som sagt, det beror helt på hur företaget utformat kampanjen och villkoren.
Drar jag ett exempel ur röven där företaget marknadsför genom att säga ?Skapa konto hos oss och få 250 kr i rabatt? och det sedan ska bevisas att TS inte bara mottog varan utan även beställt det, kan jag inte på förhand säga att TS skulle bedömas som betalningskyldig.
Men visst, jag medger att jag har lite på fötterna här, jag säger bara att det i praktiken kan finnas en öppning att komma undan med lite list, med en stor skopa tur och tillfälligheter.
Nu hade jag iofs missat att det var just nykundsrabbatt, vilket smalnar av möjligheterna. Läs mellan raderna här, jag vet att det är rätt långdraget och till och med korkat resonemang, jag tycker bara att det är intressant att leta juridiska kryphål. Jag har fått nio p-böter sedan jag fick körkort för drygt 15 år sedan , motsatt mig alla och fått rätt sju gånger 😂 jag är bara lagd åt det hållet, en dryg jävel helt enkelt.
Visst, inte rätt i domstol utan enligt bolagets egen bedömning, men verkar man tillräckligt påläst och formulerar ett bra överklagande orkar sällan företag ta kampen.