Varför särskriver så många numer?
Man ser det överallt. Varför är det så svårt att förstå när man ska/ bör skriva bindestreck eller skriva ihop orden?
Är det skolan som brustit i undervisningen?
Man ser det överallt. Varför är det så svårt att förstå när man ska/ bör skriva bindestreck eller skriva ihop orden?
Jag tror det har med alla stavningskontroller att göra. Engelskan bygger på särskrivningar och det känns som man behandlar svenska språket likadant. Blir det ett rött streck under tror folk att de har skrivit fel trots att det är fel i systemet. Folk är också för okunniga själva för att se att stavningskontrollen har fel.
Motfråga: Varför använder du alltid _ i dina nick?
Människor läser för få böcker
Jag tror det har med alla stavningskontroller att göra. Engelskan bygger på särskrivningar och det känns som man behandlar svenska språket likadant. Blir det ett rött streck under tror folk att de har skrivit fel trots att det är fel i systemet. Folk är också för okunniga själva för att se att stavningskontrollen har fel.
I verkligheten särskriver jag aldrig, men när man skriver på forum eller liknande.
Så blir det särskrivningar, inte för att man tycker det är rätt, utan att det är ett misstag som sker.
Och det är tex när man skriver misstag, så blir det per automatik att tummen åker på mellanslag efter man skrivit ett av orden, och då i detta fallet miss och sen kommer tag.
Men visst, en del kan inte ens detta varken på forum eller IRL.
Sen vad som brister, bra fråga, det kan nog både var utbildningen och att personen har ett handikapp i frågan.
Som tex jag och namn i IRL, namn har extrema svårigheter att fastna för mig.
Komiskt nog om man hör musik och sångare/band, så kommer man ihåg detta utan problem, eller forskare, eller vad det nu må vara, då sitter namnen mycket bättre.