• Anonym (Lisa)

Tandläkare! Hjälp!

Jag tog bort en tand för en månad sen, det gör fortf ont när jag trycker på utsidan av tandköttet/käkbenet, är detta normalt en månad efter? Min ordinarie tandläkare har stängt så kan ej ringa och fråga ännu. 

• Svar på tråden Tandläkare! Hjälp!
  • NinniQX

Drog du ut tanden pga infektion? När man drar ut en tand så blir det ett öppet sår. Om det har varit infekterad så tar det längre tid att läka. 

• Carabellis kusp

Ja, det är normalt. Särskilt om tanden gjorde ont innan extraktionen, var infekterad eller om det tog lång tid att genomföra behandlingen. 

Detta beror på att även om slemhinnan läkt, så har benet under inte läkt helt, så när du trycker så trycker du på ett område som inte är intakt.

• burleskburkläsk

Kan vara mer rot från tanden dom är kvar...har det gjort lika ont varje dag sedan du var där?

Pass di...jau har kråsor i labbarna! :P
  • Anonym (Lisa)

Hade ingen infektion utan mer troligt att det var en spricka i tanden då den gjorde fruktansvärt ont att tugga med. Nu är det väldigt ömt i tandköttet på utsidan mot kinden precis vid hålet, det känns även vasst där när man känner med tungan el fingret :/

• Carabellis kusp
    Anonym (Lisa) skrev 2025-08-02 10:58:06 följande:

Hade ingen infektion utan mer troligt att det var en spricka i tanden då den gjorde fruktansvärt ont att tugga med. Nu är det väldigt ömt i tandköttet på utsidan mot kinden precis vid hålet, det känns även vasst där när man känner med tungan el fingret :/

Det kan vara en liten flis av ben som inte kan läka in. Syns det något vitt I tandköttet? I så fall behöver du med stor sannolikt söka tandläkare igen för att få bort den. 

Jag skrev inte det i förra inlägget, men jag är tandläkare.

Svar på tråden Tandläkare! Hjälp!