• Anonym (Uppgiven)

Oplanerat gravid sambon tvingar mig till abort

Hej, jag har blivit gravid trots att jag ätit mini-piller. Jag har en dotter på 1,5 år med min sambo, och han har 2 äldre barn( 10 och 12)  sedan tidigare. 

Han vägrar bli 4 barns pappa och jag vill så gärna behålla. Fick reda på graviditeten för 4 veckor sedan och jag har skjutit på abort för att jag tycker det är så jobbigt när jag egentligen vill behålla. 

men han hotar med att lämna mig och säger att jag inte kan behålla mot hans vilja. Jag förstår ju det såklart. men ska jag då behöva göra en abort mot min vilja? 

• Svar på tråden Oplanerat gravid sambon tvingar mig till abort
  • Anonym (Stina)

Beslutet är enast ditt men frågan är om du är redo att leva med konsekvenserna?  Att det tar slut oavsett hur du gör känns som en självklarhet för mig. Att han inte vill ha barn, fine - du skyddade dig faktiskt.- att han inte vill ha barn får du acceptera.-  men att tvinga och hota är aldrig okej och skulle få mig att raskt avbryta både graviditet och förhållande.  Jag skulle ta för givet att ett barn till skulle göra allt värre och riskera ett samarbete skulle inte vara värt det. 

• Anonym (J)

Det är ingen större förlust om han lämnar dig.
    Och självklart kan du behålla mot hans vilja.

Varför steriliserar han inte sig om han inte vill ha flera barn?
    Ska du och eventuella andra kvinnor göra upprepade aborter mot er vilja när han är säker på att vill inte ha flera barn.

• EnAnonumius
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-08-01 09:21:40 följande:

men han hotar med att lämna mig och säger att jag inte kan behålla mot hans vilja. Jag förstår ju det såklart. men ska jag då behöva göra en abort mot min vilja? 

Jo du kan behålla barnet mot hans vilja. Det är din kropp och det är bara du som kan bestämma om du vill göra en abort eller behålla.

Du skriver att din sambo inte vill bli 4-barns pappa? Hälsa tjurskallen att han kunde gått i väg till sjukan och sterilisera sig. Du däremot gjorde så  gått du kunde för att skydda dig.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (H)

Självklart kan du behålla mot hans vilja. 

Bra om han lämnar dig, han är ett svin. Du klarar dig utmärkt utan honom. Stort lycka till.

• Anonym (Heli)

Nej ingen kan tvinga dig att göra abort.

Han skulle använt kondom eller steriliserat sig om han absolut inte vill ha fler barn. 

Men det klsrt att han kan lämna dig. Eller ännu värre vara kvar i förhållandet och vara otrevlig mot det stackars barnet.

Så vill du behålla barnet så tycker jag att du ska ställa in dig på att bo ensam och att han inte ställer upp som pappa. Kanske bäst det.

Han vill inte bli 4- barnspappa och du vill bli 2-barnsmamma, svårlöst problem.

• Anonym (C)
    Anonym (Stina) skrev 2025-08-01 09:31:15 följande:

Beslutet är enast ditt men frågan är om du är redo att leva med konsekvenserna?  Att det tar slut oavsett hur du gör känns som en självklarhet för mig. Att han inte vill ha barn, fine - du skyddade dig faktiskt.- att han inte vill ha barn får du acceptera.-  men att tvinga och hota är aldrig okej och skulle få mig att raskt avbryta både graviditet och förhållande.  Jag skulle ta för givet att ett barn till skulle göra allt värre och riskera ett samarbete skulle inte vara värt det. 

Bra skrivet.
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Stina) skrev 2025-08-01 09:31:15 följande:

Ja det är precis som du skriver, är jag redo att leva med konsekvenserna. Han har sagt att om jag behåller så kommer han inte vilja ha någonting med barnet att göra och det kommer försvåra samarbetet med vårat gemensamma barn. 

Så fruktansvärt tråkig sits jag har hamnat i, känns som att det enda jag kan göra är abort. En separation verkar oundviklig, men känns så tråkigt att bli tvingad till abort som jag verkligen inte vill.

Ta hand om barnen själv hade jag kunnat göra utan problem, har tagit hand om vårat gemensamma barn helt själv hela dennes liv. så varannan vecka blir svårt för pappan att få till till en början eftersom han varken kan trösta eller söva vårat barn. 

• Xenia
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-08-01 09:21:40 följande:
    Oplanerat gravid sambon tvingar mig till abort

Hej, jag har blivit gravid trots att jag ätit mini-piller. Jag har en dotter på 1,5 år med min sambo, och han har 2 äldre barn( 10 och 12)  sedan tidigare. 

Han vägrar bli 4 barns pappa och jag vill så gärna behålla. Fick reda på graviditeten för 4 veckor sedan och jag har skjutit på abort för att jag tycker det är så jobbigt när jag egentligen vill behålla. 

Han kan inte tvinga dig. Du kan visst behålla barnet mot hans vilja. Hur kommer du att må om du gör abort mot din vilja?

Jag tycker du ska separera från den mannen. Ni behöver inte ha barnet (barnen) varannan vecka. Ni kan komma överens om att barnet träffar honom varje eller varannan helg i stället. Han verkar ju inte vara den mest tillgivna pappan.

Vägrar bli 4-barns pappa, så löligt! Är det skamligare att vara 4-barnspappa än 3-barnspappa? Det är hans eget fel då som inte steriliserade sig.

Givetvis måste han betala underhåll även för detta barn. Det är som sagt hans eget fel som inte steriliserade sig.
  • Anonym (Heli)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-08-01 21:27:49 följande:

Ja det är precis som du skriver, är jag redo att leva med konsekvenserna. Han har sagt att om jag behåller så kommer han inte vilja ha någonting med barnet att göra och det kommer försvåra samarbetet med vårat gemensamma barn. 

Så fruktansvärt tråkig sits jag har hamnat i, känns som att det enda jag kan göra är abort. En separation verkar oundviklig, men känns så tråkigt att bli tvingad till abort som jag verkligen inte vill.

Ta hand om barnen själv hade jag kunnat göra utan problem, har tagit hand om vårat gemensamma barn helt själv hela dennes liv. så varannan vecka blir svårt för pappan att få till till en början eftersom han varken kan trösta eller söva vårat barn. 

Han verkar rätt omogen, på flera sätt.
  • Anonym (Kvinna)

Även om du gör en abort, tror du att han kommer leva med dig resten av livet? Alltså man kan också lämna någon av någon anledning och kanske att du gör en abort kan påverka ert förhållande mycket.

Svar på tråden Oplanerat gravid sambon tvingar mig till abort