• Anonym (Uppgiven)

Oplanerat gravid sambon tvingar mig till abort

Hej, jag har blivit gravid trots att jag ätit mini-piller. Jag har en dotter på 1,5 år med min sambo, och han har 2 äldre barn( 10 och 12)  sedan tidigare. 

Han vägrar bli 4 barns pappa och jag vill så gärna behålla. Fick reda på graviditeten för 4 veckor sedan och jag har skjutit på abort för att jag tycker det är så jobbigt när jag egentligen vill behålla. 

men han hotar med att lämna mig och säger att jag inte kan behålla mot hans vilja. Jag förstår ju det såklart. men ska jag då behöva göra en abort mot min vilja? 

• Svar på tråden Oplanerat gravid sambon tvingar mig till abort
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-08-02 10:13:14 följande:

Även om du gör en abort, tror du att han kommer leva med dig resten av livet? Alltså man kan också lämna någon av någon anledning och kanske att du gör en abort kan påverka ert förhållande mycket.

Nej det tror jag inte. tror absolut att aborten kan påverka förhållandet, är rädd för att jag kommer må dåligt över aborten och skuldbelägga honom. 
  • Anonym (Precis)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-08-03 08:55:30 följande:
    Nej det tror jag inte. tror absolut att aborten kan påverka förhållandet, är rädd för att jag kommer må dåligt över aborten och skuldbelägga honom. 
    Och det är troligen vad som kommer att ske. Du har all rätt att behålla barnet om du känner att det är rätt beslut för dig, hade mannen inte velat ha fler barn hade han kunnat ha kondom eller gjort en vasektomi i kombination med dina minipiller. och givetvis ska du få underhåll för det barnet med, det kan han inte komma undan.

och att han ska straffa befintliga och önskade barnen genom att han själv inte skyddat sig mot en oplanerad graviditet säger allt om vilken typ av man han är. En sådan man har visat sitt rätta ansikte och jag hade aldrig kunnat lita på eller känna kärlek till en sådan man igen. Lämna oavsett om du väljer att behålla eller abort, du förtjänar en bättre man och dina barn förtjänar en pappa som finns där oavsett vad. (Eller vad skulle kunna bli nästa bråk där han kan hota att överge dom igen?)
  • Anonym (Heli)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-08-03 08:55:30 följande:
    Ja, troligtvis kommer det att bli så. Eftersom alla ofrivilliga aborter är problematiska. 

Kanske gör du också rätt i att skuldbelägga honom i detta.

Han verkar ju inte särskilt försiktig av sig. En annan man hade kanske försökt att övertyga dig på ett annat sätt än med hot. Berättat varför han inte kan tänka sig ett barn till, sina känslor kring det, oroat sig för vad han kommer att känna för barnet när det är oönskat och vädjat till dig, istället för att hota. 

Kan hårdhet ha varit orsaken till att hans tidigare förhållande sprack?
  • Anonym (Uppgiven)

Finns det någon som varit med om detta och hur löste ni det? 

har lite panik över att det är måndag imorgon och då förväntas jag ringa och boka abort. 

• Anonym (My5cent)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-08-03 19:07:40 följande:

har lite panik över att det är måndag imorgon och då förväntas jag ringa och boka abort. 

Jag har aldrig varit gravid själv, men min mamma väntade ett barn innan jag blev till och mannen ifråga tvingade henne att genomgå en abort. När hon sedan blev gravid med mig så valde hon att behålla. Den ofrivilliga aborten var något som följde henne resten av hennes liv. 
  • Xenia
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-08-03 19:07:40 följande:

Kan du inte istället boka en tid för att diskutera abort. Dvs du får veta hur en abort går till och får samtidigt berätta om hur du känner dig, att du egentligen inte vill göra abort men att din man kräver det. Efter det kan du bestämma dig.

Och vadå "förväntas", har du alltid gjort som din man velat, har du aldrig vågat gå emot honom förr?
  • Anonym (C)
    Xenia skrev 2025-08-03 19:50:50 följande:
    Kan du inte istället boka en tid för att diskutera abort. Dvs du får veta hur en abort går till och får samtidigt berätta om hur du känner dig, att du egentligen inte vill göra abort men att din man kräver det. Efter det kan du bestämma dig.

Och vadå "förväntas", har du alltid gjort som din man velat, har du aldrig vågat gå emot honom förr?
    Håller med.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Hj)

Er relation tog slut sekunden han hotade med att lämna dig. Så den faktorn borde rimligtvis inte längre vara medräknad i beslutet. Han låter ju inte som någon vidare pappa eller partner.

Så då är beslutet istället; Vill du vara en ensamstående mamma med ett barn, eller en ensamstående mamma med två barn?

• Anonym (Hj)
    Anonym (T) skrev 2025-08-03 20:39:50 följande:

Ni kvinnor älskar ju abort idag, bästa ni vet. Så du får väl ta och försöka se det som nått roligt

Tycker synd om dig. Du kan inte må bra.
Svar på tråden Oplanerat gravid sambon tvingar mig till abort