• Anonym (Sover i en mardröm)

Varför mardrömmar varenda natt?

Så gott som vareviga natt så har jag mardrömmar och livliga otrevliga drömmar som gör att jag pressar sönder mina tänder. 

Jag begriper inte varför jag alltid har mardrömmar. Det här har hållit på i minst 10 år men förmodligen längre än så. Jag orkar inte längre! Hur slutar man ha mardrömmar?

• Svar på tråden Varför mardrömmar varenda natt?
  • Xenia

Bettskena!

Betr mardrömmarnas orsak så är väl en psykolog bäst att kontakta. Du kanske har mycket oro och konflikter i ditt liv som visar sig i mardrömmar. Eller en dysfunktionell barndom som dyker upp igen i dina drömmar.

Sedan har jag läst att Parkinson börjar med hemska mardrömmar, men det gäller väl mest äldre på 50+

Xenia skrev 2025-08-01 21:49:17 följande:

Bettskena!

Betr mardrömmarnas orsak så är väl en psykolog bäst att kontakta. Du kanske har mycket oro och konflikter i ditt liv som visar sig i mardrömmar. Eller en dysfunktionell barndom som dyker upp igen i dina drömmar.

Sedan har jag läst att Parkinson börjar med hemska mardrömmar, men det gäller väl mest äldre på 50+

Bettskena har jag men även med den så kan tänderna göra ont ibland vissa dagar. 

Jag har ingen oro och ingen stress i min vardag som jag ser men jag förstår inte heller varför jag har så fruktansvärda mardrömmar och pressar tänder något vansinnigt hårt. 

Mardrömmarna är inte specifika men dom är konstanta och fruktansvärt obehagliga, stressande och hemska. Ibland vaknar jag av att jag liksom klickar jättesnabbt på bettskenan. Käkarna bits ihop snabbt och klicket väcker mig. 

Jag har haft en barndom som inte direkt var som en saga pga en narcissistisk förälder med borderline också och den andra föräldern som gjorde allt för att hålla den sjuka föräldern glad på bekostnad av mig. Men jag undrar om det påverkar mig flera decennier senare? 

Parkinson ska jag leta upp symptom på då jag är medelålders. 
  • Anonym (Kjh)

Vad hände i ditt liv när du började få dom ?

Anonym (Kjh) skrev 2025-08-01 23:06:07 följande:

Vad hände i ditt liv när du började få dom ?

Det var en bra fråga som jag har funderat på men inget speciellt vad jag minns. 

Jag har även funderat på om det kan vara någon slags ptsd från min familj då man tydligen kan få det av att ha en narcissist i sin närhet. 
  • Anonym (J)

Oro under dagarna/stress. 

Anonym (J) skrev 2025-08-04 16:47:02 följande:

Oro under dagarna/stress. 

Men jag har inte det så jag förstår inte varför jag har dessa mardrömmar. 
Svar på tråden Varför mardrömmar varenda natt?