• Anonym (the tism)

Har eller är - autism

Vad säger ni? "har autism" eller "ar autistisk? Varför? Vad anser ni om den andra versionen, den ni själva inte använder? Och harni/är ni det själva, eller pratar bara om det "i andra hand"?

Jag har märkt, det lilla jag har, att det verkar finnas en skillnad mellan hur svenskar pratar och hur folk i mitt hemland pratar.

• Svar på tråden Har eller är - autism
  • Anonym (Hej)

Du är nog autistisk. Glad

• Anonym (the tism)
    Anonym (Hej) skrev 2025-08-01 21:09:33 följande:

Du är nog autistisk. Glad

Spelar det någon roll för min frågeställning?
  • Anonym (Autist javisst)

Jag säger "är autist". Det påverkar så mycket hur jag är som person.

Har "autism" låter mer som det är en sjukdom man har, som man kan bota el få medicin för.

• Anonym (f)

Jag är 100% för att personen med autism får välja själv. Ska man prata om en individ som inte kan föra sin egen talan känns "har autism" mer lämpligt på något sätt men inte så allvarligt. Använder båda beroende på omständighet.

• Anonym (Anonym)

Jag tänker "har", att personen har en diagnos. Inte "är" sin diagnos. 

• Anonym (S)
    Anonym (Autist javisst) skrev 2025-08-01 21:26:26 följande:

Jag säger "är autist". Det påverkar så mycket hur jag är som person.

Har "autism" låter mer som det är en sjukdom man har, som man kan bota el få medicin för.

Jag känner likadant. Det är ju den man är.

Jag kan för övrigt säga att jag är migräniker och astmatiker också. Jag känner inget behov av att markera avstånd till mina skavanker.

Jag har hört Svenny Kopp använda uttrycket att någon har en autism, vilket låter riktigt märkligt i mina öron. Det låter som att det finns en massa autismer i världen och vissa människor blivit tilldelade en egen.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (the tism) skrev 2025-08-01 21:24:07 följande:
    Spelar det någon roll för min frågeställning?
    Jag hade nog sagt "har autism". För övrigt så har jag autism, eller Asperger som jag fick som diagnos när jag utreddes för 18 år sen.
  • Anonym (Ärlan)

Jag säger nog båda men när jag tänker efter så gillar jag nog ÄR bäst. Det är ju inte en sjukdom utan en beskrivnig av delar av ens personlighet. 

Mitt barn har adhd och jag gillar inte riktigt att säga att hon HAR det för det låter som en sjukdom och hon är inte sjuk, hon har en samling personliga egenskaper som går i klinch med hur dagens samhälle (mest skolan!) är uppbyggd och därför klassas som funktionsnedsättning. 

• Anonym (Ärlan)

Jag kan säga om en person att de nog finns nånstans på spektrat, om man pratar om någon och jag vill förklara att jag ser typiska autistiska drag. Sådär för att beskriva någon bara. 

• Anonym (S)
    Anonym (Ärlan) skrev 2025-08-01 21:57:06 följande:

Jag säger nog båda men när jag tänker efter så gillar jag nog ÄR bäst. Det är ju inte en sjukdom utan en beskrivnig av delar av ens personlighet. 

Mitt barn har adhd och jag gillar inte riktigt att säga att hon HAR det för det låter som en sjukdom och hon är inte sjuk, hon har en samling personliga egenskaper som går i klinch med hur dagens samhälle (mest skolan!) är uppbyggd och därför klassas som funktionsnedsättning. 

Jag hör rätt ofta folk som säger att de är ADHD. Grammatiskt så stör det mig, men samtidigt förstår jag precis varför de helst uttrycker det på det viset. 
Svar på tråden Har eller är - autism