Inlägg från: Anonym (Ärlan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ärlan)

Har eller är - autism

Jag säger nog båda men när jag tänker efter så gillar jag nog ÄR bäst. Det är ju inte en sjukdom utan en beskrivnig av delar av ens personlighet. 

Mitt barn har adhd och jag gillar inte riktigt att säga att hon HAR det för det låter som en sjukdom och hon är inte sjuk, hon har en samling personliga egenskaper som går i klinch med hur dagens samhälle (mest skolan!) är uppbyggd och därför klassas som funktionsnedsättning. 

• Anonym (Ärlan)

Jag kan säga om en person att de nog finns nånstans på spektrat, om man pratar om någon och jag vill förklara att jag ser typiska autistiska drag. Sådär för att beskriva någon bara. 

• Anonym (Ärlan)
    Anonym (f) skrev 2025-08-01 23:20:47 följande:
    Så du säger alltså att hon är adhd istället för att säga att hon har adhd?

Nä, för då kliar det hemskt i språkörat! :) Men jag tycker att det hade varit bättre om det hette så. 

Samma barn HAR iofs astma och ÄR alltså astmatiker. Och där bryr jag mig inte om vad man säger. Å andra sidan har inte folk en massa åsikter om astma på samma sätt som det finns en diskussion om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Det är ju diskussionen, stigmat och osäkerheten kring fördomar mm som gör ordvalet både känsligt och viktigt. 

Svar på tråden Har eller är - autism