Inlägg från: Cereal Killer |Visa alla inlägg
  • Cereal Killer

Har eller är - autism

Alltid ?har?, med alla diagnoser. Detsamma med ?han är narcissist? vs ?han har (drag av) narcissistiskt personlighetssyndrom?. 

Däremot är det absolut inga fel med att själv sätta likhetstecken mellan sig och sin NPF, om man tex tycker att det är en stor del av ens personlighet. 

• Cereal Killer
    Jimmy75 skrev 2025-08-02 12:19:57 följande:
    Narcissism är ett utmärkt exempel - jäklar vad många här inne som har träffat en massa narcissistiska personer. Det föresvävar sällan någon att det bara handlar om att personen är ett stort rövhål med bristande sociala färdigheter, nej, då är det en sällsynt personlighetsstörning.
    Ja, jag håller med. Det låter i så fall bättre och ger även en bättre förståelse att beskriva de drag av narcisstiskt personlighetssyndrom man tycker att personen hade. ?Mitt ex var väldigt charmig på ytan men under det var han manipulativ, hade ett ständigt behov av beundran och blev så förbannad att han började kasta omkring möblerna när han fick kritik?, låter så mycket mer genomtänkt och seriöst än ?mitt ex var narcissist?. Och som sagt, ibland är det inte ens den typen av personlighetsdrag folk syftar på, utan de verkar snarare använda narcissist som ett allmänt skällsord. 
Svar på tråden Har eller är - autism