Anonym (Vi var nära att dö!) skrev 2025-08-02 15:37:35 följande:
Skulle ni polisanmäla?
En stor lastbil skulle köra på mig som körde en personbil på motorvägen.
Jag skulle köra in till motorvägen och lastbilen körde på vänstra körfältet och vi hade våran egna körfält, alltså jag hade högra och lastbilen vänstra.
Jag såg den men trodde inte att den skulle byta körfältet när jag precis skulle in, men hen gjorde det. Plötsligt såg jag när lastbilen närmade sig bakifrån och sen väldigt nära till mig på sidan. Jag försökte köra längst till kanten så mycket jag kunde och anpassa hastigheten. Sådär åkte vi en lång sträcka men han kunde aldrig flytta till vänstra körfältet utan ville bara klämma och kasta ut mig ur vägen. Jag trodde att jag skulle dö med mina barn och började skrika och skaka händerna när jag var så nära att bli påkörd.
Det var så lugnt på vägen, fanns inga andra bilar på vänstra körfältet men vet inte varför han valde inte vänta att flytta till högra körfältet?
Jag ringde polisen och berättade om jag behöver göra en anmälan men polisen tog inte det på allvar utan han sa bara att det är sånt som händer och att han hade inte uppmärksammat på att personbilen fanns på vägen.
Polisen sa inte direkt att jag inte behöver göra anmälan men hen hade aldrig frågat om jag hade registrering nummer.
Vad skulle ni kunna göra?
Jag förstår att det här var en väldigt obehaglig och skrämmande situation för dig, särskilt när barn var med i bilen. Det är aldrig roligt att känna sig hotad i trafiken.
Rent trafikjuridiskt gäller att den som kör ut från en påfart på motorvägen har väjningsplikt mot redan körande fordon på motorvägen. Det innebär att du som kör personbil måste vänta tills det är helt säkert att köra ut, och lastbilen som kör på vänstra körfältet har rätt att fortsätta i sitt körfält utan att behöva anpassa sig för den som kör ut.
Det kan alltså vara så att du tyvärr missade att lastbilen fanns där när du körde ut, vilket är vanligt när man är stressad eller har mycket att tänka på, särskilt med barn i bilen.
När det gäller lastbilens beteende med att försöka tränga ut dig ur vägen ? om du upplevde att föraren agerade aggressivt och farligt kan det vara värt att anmäla det som vårdslös körning. Det är viktigt att polisen tar sådana anmälningar på allvar, och då är det också bra om du kan lämna registreringsnummer eller annan dokumentation.
Om polisen inte verkar vilja ta ärendet vidare kan du be om att få prata med en annan handläggare eller kontakta en trafikjurist för rådgivning.
Hoppas detta hjälper dig att förstå situationen lite bättre, och att du och barnen får känna er trygga i trafiken framöver.