Anonym (Anna) skrev 2025-08-07 07:52:14 följande:
Åh, då backar jag förstås för din oändliga visdom!
Allvarligt, jag har sett så många barn som bara varit hemma hos sina föräldrar, aldrig fritids eller förskola och de är helt bortkomna i skolan. De blir rädda för stök eller om någon får ett utbrott, de står i ett hörn och väntar på att någon ska rädda dom eftersom de inte har tränat på att prata med okända människor, de klarar inte av att äta bland andra mm.
Hemma mår de jättebra och föräldrarna ser ingenting av det osäkra och rädda barnet som vi ser i skolan.
Jag håller med dig! Mitt barn är delvis hemmasittare, till stor del på grund av en funktionsnedsättning som gör att hen har väldigt svårt för stöket, bullret och den typen av uppgifter du skriver om (och att skolan inte anpassar, stressen blir för stor).
Vi föräldrar såg de här svårigheterna tidigt och har medvetet övat vårt barn genom att lämna på förskola, ta till lekland, simhall mm där man tvingas interagera med okända barn. (Sen får barnet vila ordentligt hemma.) Det är jätteviktigt att träna på de här sakerna, särskilt för barn som mitt. Hen kommer nog aldrig gilla sånt och kommer alltid att bli trött av det, men det är något man behöver klara av att göra. Tack vare att vi övat kan hen idag tex utöva sina intressen i grupp utan att vi föräldrar är med.
Skolan är en superviktig arena för sån träning. Mycket behöver förbättras i skolan, men den är trots det den effektivaste platsen idag för att träna på att hantera folk man inte gillar. Den är ju full av dem i form av både lärare och elever. (Lärarna är svårast eftersom det inte går att undvika dem på annat sätt än att stanna hemma. Två ämnen undviker mitt barn fortfarande helt pga lärarna.)
Mitt barn betedde sig som liten lite likt de barn du beskriver, trots all träning. Jag har ofta funderat på om vi gjort fel som utsatt hen för den stress det inneburit att gå i förskola tex. Men jag har kommit fram till att jag tror att vi har gjort rätt just för att chocken att börja skolan annars hade varit enorm.