Kvittning skrev 2025-08-09 20:05:28 följande:
För att det precis som frånvaro inte är ett stort problem men ibland dyker upp i tidningarna så för de som aldrig flyger kan man få för sig att det är ett stort problem, men för oss som flyger ofta så blir det uppenbart att det inte är det. Precis som du som inte går i skolan och inte har barn i skolan idag får för dig att det är ett stort problem med olovlig frånvaro på grund av att föräldrar struntar i skolan, men alla vi som har barn i skolan idag vet att det inte är ett stort problem.
Så vitt jag vet så finns det två frånvaroproblem.
* Hemmasittare, detta blir absolut inte löst med böter
* Familjer från andra länder som tar sina barn till hemländerna utan dialog med skolan. Detta blir kanske löst med böter, men troligen blir det bättre löst via dialog mellan skola, socialtjänst mm.
Det är INTE ett problem att föräldrar i tid och otid åker på semesterresor.
Det ÄR ett problem att det inte går att få ledigt en enda dag på hela skolåret om det inte är för begravning för att det gått en trend i att sätta nolltolerans på att godkänna frånvaro.
Det ÄR ett problem att föräldrar som får tillfälliga anställningar i andra länder inte får tillstånd att ta med sina barn att gå i skolan i de länderna.
Jag har barnbarn som går i skolan i olika åldrar, men dom har bara frånvaro när dom är sjuka.
Som jag skrev tidigare så bodde jag på ett område där familjer från andra länder åkte direkt när sommarlovet började till sitt hemland och var inte tillbaka förrän flera månader senare. Detta måste diskuteras med föräldrar som kommer från andraländer att skolan är obligatorisk och när terminenbörjar då ska man vara i skolan.
Helt klart tror jag att barnen frå ledigt om dem ska besöka läkare/tandläkare eller en dag för att få åka på bröllop eller sånt som anses vara giltig frånvaro. Men inte att få 1-2 veckors ledighet för att åka på en semester utomlands.
Tror inte eller har aldrig hört att många familjer får jobb några månader upp till ett år utomlands och måste begära långledigt för barnen från skolan. I så fall så borde föräldrarna se till att barnen får skolgång i det landet dom åker till och bevisa för Svenska skolan att det har haft sin skolgång undertiden.