Anonym (50-talist) skrev 2025-08-09 20:21:19 följande:
Jag har barnbarn som går i skolan i olika åldrar, men dom har bara frånvaro när dom är sjuka.
Som jag skrev tidigare så bodde jag på ett område där familjer från andra länder åkte direkt när sommarlovet började till sitt hemland och var inte tillbaka förrän flera månader senare. Detta måste diskuteras med föräldrar som kommer från andraländer att skolan är obligatorisk och när terminenbörjar då ska man vara i skolan.
Helt klart tror jag att barnen frå ledigt om dem ska besöka läkare/tandläkare eller en dag för att få åka på bröllop eller sånt som anses vara giltig frånvaro. Men inte att få 1-2 veckors ledighet för att åka på en semester utomlands.
Tror inte eller har aldrig hört att många familjer får jobb några månader upp till ett år utomlands och måste begära långledigt för barnen från skolan. I så fall så borde föräldrarna se till att barnen får skolgång i det landet dom åker till och bevisa för Svenska skolan att det har haft sin skolgång undertiden.
Ok, men då är ju det som du kommit i kontakt med just det med utländska familjer som åker till sina hemländer. Det kan helt klart vara ett problem i vissa områden, men det är inte ett allmänt problem som blir löst med hårda generella regler för alla.
Och nej, på mina barns skolor och ingen skola i vår kommun får du inte ledigt för att åka på fredagen om det är ett bröllop långt bort på lördagen som du ska gå på. Läkarbesök och tandläkare frånvaroanmäler man för och det är giltig frånvaro.
För vuxna som är forskare och personer som arbetar på globala företag så är det inte alls så ovanligt att man får möjlighet att åka iväg till ett annat land i några månader och jobba där. Och självklart ordnar de skola till sina barn, men kommunerna säger nej till att de ska få tillåtelse att gå i skolan där.
Och där kommer problematiken med att man försöker lösa ett problem (familjer från andra länder som åker hem utan dialog med skolan) med nolltolerans och förbud med att skapa ett nytt problem (omöjligt för alla att åka utomlands oavsett hur rätt man försöker göra).
Man får inte heller ledigt på fredagen för att åka på skidresa torsdag-söndag, men det går bara att boka boende torsdag-söndag så inga barnfamiljer kan åka skidor mer än dagsturer lördag-söndag om de inte har så mycket pengar att de kan boka fler nätter än de använder eller har tillgång till en egen stuga att bo i.
Min släkting som är lärare i uppsala och barn som går i skolan i både uppsala och stockholm och har sportlov olika veckor så kan hennes barn som går i stockholm inte få ledigt på den veckan som uppsala har sportlov så att barnen i familjen kan få sportlov tillsammans.
Förbud och hårda regler skapar fler problem än de löser.