• Anonym (Menlös man)

Hur finner man sig mentalt i att man aldrig kommer ha sex igen?

Börjar inse att jag inte har vad som lockar. Det är ingen som ser mig på ett sexuellt vis. Har jobbat på mig själv men till synes förgäves. Dessutom börjar jag bli för gammal, även om jag har många år kvar.

Det är inte tänkt som en gnälltråd och jag skyller inte på någon annan än mig själv. Men...Hur finner mig sig i tanken att ingen finner en attraktiv? Onani går ju, men det där bekräftelse- och närhetsbehovet är svårare att ersätta.

• Svar på tråden Hur finner man sig mentalt i att man aldrig kommer ha sex igen?
  • Anonym (L)

Jag är i samma sits som du och har börjat tänka så här. Har jag överlevt utan sex fram tills nu så borde jag kunna överleva framöver också. Satsar på att hitta på mycket aktiviteter och upplevelser. Det är det jag fokuserar på. Hur länge det håller återstår att se men det har funkat några år nu.

• Meddelande borttaget
  • Xaiphodius
    Anonym (Menlös man) skrev 2025-08-03 14:17:52 följande:

Börjar inse att jag inte har vad som lockar. Det är ingen som ser mig på ett sexuellt vis. Har jobbat på mig själv men till synes förgäves. Dessutom börjar jag bli för gammal, även om jag har många år kvar.

Det är inte tänkt som en gnälltråd och jag skyller inte på någon annan än mig själv. Men...Hur finner mig sig i tanken att ingen finner en attraktiv? Onani går ju, men det där bekräftelse- och närhetsbehovet är svårare att ersätta.

Jag tror att den där inställningen lätt blir en självuppfyllande profetia. När man går runt och känner att man inte är attraktiv, så märks det ofta ? både i kroppsspråk och energi. Det är bättre att försöka släppa tanken och låta det bli som det blir. Händer det igen, underbart. Om inte, så finns det ändå mycket i livet som är värt att fokusera på, och ofta gör just den skiftade energin en stor skillnad för hur andra uppfattar en.
  • Anonym (Jol)
    Anonym (Menlös man) skrev 2025-08-03 14:17:52 följande:

Du värderar väl inte det motsatta könet efter hur attraktiva de är? Eller? Så varför ska du inte kunna finna dig i tanken att ingen finner dig attraktiv? Människor är ju inte prylar. Ansträng dig för att bli den bästa versionen av dig själv är mitt råd.
  • Anonym (Jol)
    Anonym (J) skrev 2025-08-03 20:34:51 följande:

Jag är en man i en liknande situation. Jag har inte haft sex på många år och inser själv att jag inte har något att erbjuda en kvinna. Det som gör det hela jobbigt är att jag borde ha sexdrift i 30 år till. 
    Många här på FL är väldigt snabba med att placera människor i olika fack, nästan alltid blir vi män snabbt klassade som incels trots att många av oss tidigare har haft olika relationer. Vi får rådet att skaffa oss en hobby istället och sedan anses diskussionen vara över. Att vi lika mycket längtar efter kärlek, närhet och bekräftelse är det få eller ingen som tänker på. 

Personligen ser jag bara repet eller tåget som den enda utvägen ut ur ensamheten. Men det är absolut inte en lösning som jag skulle rekommendera till någon annan. 

Vilken dålig syn på människor och snabb på att placera människor på familjeliv i ett fack du är. Har sett dig i andra trådar, du har alltid fått bra råd. Du tar inte till dig dom. Det är som att du förväntar dig att människor på familjeliv ska se till att du får någon form av intimitet.

• Anonym (Ful, fet och 49? :))

Sorgligt detta. Det är ett väldigt kallt samhälle och kanske inte minst dagens kvinnor...? Hursomhelst, inte alltid lätta att imponera :).;Samtidigt så är den grymma verkligheten att det inte lönar sig för en man att klaga, tvärtom, då ser alla ner på en och man får ju inte kvinnor av sympati. Och konkurrens råder ju så bara fint om andra misslyckas... Man måste fixa det själv. Men förstår att det kan vara svårt att lyfta sig själv i håret. Ett annat problem är att andra får beröringsångest, jag känner det själv, man vill inte tänka för mycket på det av skräck att hamna där själv. Så kanske se till att bli tuff och sur, och bli bäst på något är det bästa rådet? Då kan man bli uppmärksammad :). Ja, det är inte alltid så lätt :)
    Å ANDRA SIDAN, så är vi alla på väg utför och inget varar för evigt, alla måste lva sig på att släppa saker med tiden, och lära sig acceptera läget, och finna emptiness. Sätt dig ner och meditera (i sällskap med andra helst), lär dig bli fri från attachments.

• Anonym (Th)

Ingen är så oattraktiv till det yttre att den behöver gå sexlös. Gäller ju bara att hitta någon på samma nivå som en själv. Jobbar på LSS-boende och det knullas för fullt där, för att de hittar andra på deras fysiska och mentala nivå som också vill ligga.

Som en annan skrev, ditt tankesätt blir en självuppfyllande profetia. Kan garantera dig att det hur många som helst i samma liga som dig som också behöver närhet. Du kanske bara behöver titta på folk du vanligtvis inte skulle titta på.

• Anonym (Menlös man)
    Anonym (L) skrev 2025-08-03 19:24:33 följande:

Jag är i samma sits som du och har börjat tänka så här. Har jag överlevt utan sex fram tills nu så borde jag kunna överleva framöver också. Satsar på att hitta på mycket aktiviteter och upplevelser. Det är det jag fokuserar på. Hur länge det håller återstår att se men det har funkat några år nu.

Ja det är faktiskt ett bra sätt att se det på. Jag försöker faktiskt hitta annat i livet och har bland annat börjat med klättring, funderar även på att börja måla. Får bara hoppas det kan ge tillräckligt utlopp.
  • Anonym (Menlös man)
    Xaiphodius skrev 2025-08-03 20:48:35 följande:
    Jag tror att den där inställningen lätt blir en självuppfyllande profetia. När man går runt och känner att man inte är attraktiv, så märks det ofta ? både i kroppsspråk och energi. Det är bättre att försöka släppa tanken och låta det bli som det blir. Händer det igen, underbart. Om inte, så finns det ändå mycket i livet som är värt att fokusera på, och ofta gör just den skiftade energin en stor skillnad för hur andra uppfattar en.
    Jo förstår att det är risken. Har verkligen försökt med "fake it til you make it", samt gått i terapi, men inget verkar bita på inställningen tyvärr.
  • Xaiphodius
    Anonym (Menlös man) skrev 2025-08-03 22:07:57 följande:
    Jo förstår att det är risken. Har verkligen försökt med "fake it til you make it", samt gått i terapi, men inget verkar bita på inställningen tyvärr.

lär dig släppa frustrationen, och njut av livet. 

det kommer du långt på

Svar på tråden Hur finner man sig mentalt i att man aldrig kommer ha sex igen?