Inlägg från: Jimmy75 |Visa alla inlägg
  • Jimmy75

Villka är era favorit konspirationsteorier

Har ingen favorit, men en jag finner helt häpnadsväckande är de som hävdar och tror att inte judeutrotningen under andra världskriget skulle vara sant, att koncentrationslägrena bara skulle vara hittepå.

Skälen till att de uppstår kan vara flera eftersom det kan finnas människor bakom som har saker att vinna på att föra fram dem och så tvivel. Att de får fäste däremot hänger samman med att människor har en stark tendens att tro på det som stämmer överens med ens egna världsbild och narrativ, medan man bortser från annat som motvisar det man tror. Behovet av att vara kongruent med den egna världsbilden kan vara olika starkt och olika hårt knutet till vår identitet och ju starkare koppling till identiteten, desto större risk/möjlighet att man köper dessa teorier eller en del av dem.

• Jimmy75
    Xaiphodius skrev 2025-08-03 20:14:39 följande:

Människor producerar inte skuggor ? skuggorna producerar oss.?

Alla tror att skuggor bara är resultatet av ljus som blockeras. Men har du någonsin undrat varför din skugga alltid följer dig, även när du rör dig snabbt eller när ljuset förändras? Det är inte du som styr din skugga. Det är din skugga som styr dig.

Enligt teorin är skuggor egentligen tvådimensionella organismer från en parallell värld. De projicerar sig själva in i vår verklighet genom ljuskällor, och för att kunna existera här behöver de ?skapa? en tredimensionell kropp ? alltså dig. Det är därför du försvinner när du dör, men din skugga alltid finns kvar för någon annan att bära vidare.

?Bevis? som anhängarna brukar peka på:

Skuggor förändras inte bara med ljuset, utan även beroende på hur du känner dig. (Kolla nästa gång du är stressad ? din skugga känns ?oroad?.)

I totalt mörker ?finns du inte? ur skuggornas perspektiv.

Djur reagerar ofta på sina skuggor, inte på sina kroppar, eftersom de känner av vem som verkligen styr.

De mest paranoida påstår till och med att människor som verkar ?skugglösa? (t.ex. på överexponerade foton) egentligen är skuggor som ännu inte valt en kropp.

underbart med självrapporterade upplevelser och egenobservationer som bevisning - snacka om förväntanseffekt.
  • Jimmy75

Fast bara för att det är kul att ibland utmana sina egna tankemönster - lek med tanken att det helt plötsligt lades fram otvistliga bevis för att jorden faktiskt ÄR platt. Holy crap säger jag. Tänker att det skulle vara helt omöjligt att acceptera vilket i förlängningen också ger en liten smak av hur det kanske är att sitta där med en av de här teorierna och försöka tugga i sig det som är en så självklar verklighet för oss.

• Jimmy75
    Tecum skrev 2025-08-03 21:38:53 följande:
    Visst, de är fejkade, liksom TV-bilderna. Och några hundratusen människor samarbetade för att lura alla andra...Flört 

Det gick ett TV-program om detta för några år sedan, Konspiration -58 heter det. Några fåntrattar påstår att CIA låg bakom allt för att testa det nya TV-mediets förmåga och möjlighet att lura i folk vad som helst. Ledande fåntratt var Bror Jacques de Waern som kallar sig historiker...

😂 alltid CIA också. Det är lite scary ifall de skulle besitta sådan kraft att påverka. Guds varande eller icke varande diskuteras lite smått infekterat i en annan tråd här och om man tänker att gud finns och konspirationsteorier så måste ju chain of Command vara

1 CIA
    2 Gud
    3 Människor

• Jimmy75
    Trent skrev 2025-08-03 21:55:56 följande:
    Jag vet inte hur du lever ditt liv. Men för mig är det viktigt att försöka tro på så många sanna och så få osanna saker som möjligt.

Om jorden visade sig vara platt eller gud visade sig existera så ja, då skulle det vara så.
    Jag instämmer! Men det ligger i sakens natur att vi har svårt för att acceptera och ta in sånt som går tvärs emot vad vi tror och än mer är övertygade för att vara sanna. Av den anledningen skulle det vara svårt att bara rakt av acceptera och köpa som sanning. 
  • Jimmy75
    Trent skrev 2025-08-03 22:10:25 följande:
    Nej. Det finns ingen som inte tror att fotbolls-vm 58 ägde rum. Det är hela grejen. Det har i princip blivit en konspiration i sig eftersom folk inte gillar att bli lurade. 

Det finns folk som tror att det finns (eller fanns) folk som inte tror på vm-58. Men det finns det inte.

Månljus är ett spännande kaninhål att ramla ner i.
    Månljus är ändå något lättare att se hur den skulle kunna uppkommit eftersom vi ofta använder det ordet. Att vi sedan inte menar att månen producerar ljuset utan det är vårt sätt att enklast prata om det ljus som reflekteras från månen tänker jag ställer till det för människor som tolkar saker bokstavligt, vilket exempelvis inte är helt ovanligt med autism.
  • Jimmy75
    Cat71 skrev 2025-08-03 22:39:47 följande:

Jag har en bekant som är lite av en foliehatt och gärna kommer med konspirationsteoretiska förklaringar för de mest självklara saker. En sådan, vilken är min favorit, är s.k. chemtrails. dvs att de kondensmoln som flygplan bildar faktiskt skulle vara utsläpp av gas innehållande kemikalier i syfte att styra och kontrollera oss människor. 

I början roade det mig att försöka tala denna bekanta till rätta, påvisa fakta och det orimliga i hennes påståenden. Inte bara i denna fråga utan i fler. Men hon tar bara inte in sådant. Istället är hon med i diverse forum för att hitta likasinnade som förstärker de galna teorier hon har.

Det finns exempelvis Facebook-grupper med tusentals medlemmar enbart för chemtrails. Sjukt!

Har dragit ned rejält på umgänget med denna tidigare vän, numera bekant, eftersom jag tycker det är lite obehagligt och vansinnigt över konspirationsteoretiwkr.

Det är ju just det...behovet att övertolka information som bekräftar vår övertygelse och att på samma gång inte vara mottaglig för det som pekar på andra förklaringsmodeller.
Svar på tråden Villka är era favorit konspirationsteorier