Inlägg från: Tyra myra |Visa alla inlägg
  • Tyra myra

Villka är era favorit konspirationsteorier

Jag har en favorit bland dessa konspirationsteorier och det är att man aldrig landande på månen. 

Detta är en favorit just för att halva världen satt som klistrade framför TV:n när det hände och ändå skille det inte ha hänt..Förvånad

En annan är att jorden skulle vara platt. 

Har ni någon favorit konspirationsteorit? 

Hur tror ni att dessa uppstår?

• Svar på tråden Villka är era favorit konspirationsteorier
  • Tyra myra
    Jimmy75 skrev 2025-08-03 16:05:43 följande:

Har ingen favorit, men en jag finner helt häpnadsväckande är de som hävdar och tror att inte judeutrotningen under andra världskriget skulle vara sant, att koncentrationslägrena bara skulle vara hittepå.

Skälen till att de uppstår kan vara flera eftersom det kan finnas människor bakom som har saker att vinna på att föra fram dem och så tvivel. Att de får fäste däremot hänger samman med att människor har en stark tendens att tro på det som stämmer överens med ens egna världsbild och narrativ, medan man bortser från annat som motvisar det man tror. Behovet av att vara kongruent med den egna världsbilden kan vara olika starkt och olika hårt knutet till vår identitet och ju starkare koppling till identiteten, desto större risk/möjlighet att man köper dessa teorier eller en del av dem.

Detta är också en av mina favoriter. Det är häpnadsväckande hur stor spridning denna teori fått.  Men där kan man se en klar politisk koppling till skillnad från många andra.
  • Tyra myra
    Mentat skrev 2025-08-03 16:12:03 följande:
    Jo, min favorit är nog densamma: Månlandningen. Främst för att konspirationsteorin är så oerhört enkel att motbevisa.
    Det är iofs plattjordsidén också. Liksom tanken på att jorden bara skulle vara 6000 år gammal.
    Visst det där med att jorden bara är 6000 år gammal är ju fantastisk speciellt som vi vet att den modärna människan människan är 200 000 år gammal. Undrar var dessa människor skulle leva om inte jorden funnits innanSkäms
  • Tyra myra
    Xaiphodius skrev 2025-08-03 20:14:39 följande:

Människor producerar inte skuggor ? skuggorna producerar oss.?

Alla tror att skuggor bara är resultatet av ljus som blockeras. Men har du någonsin undrat varför din skugga alltid följer dig, även när du rör dig snabbt eller när ljuset förändras? Det är inte du som styr din skugga. Det är din skugga som styr dig.

Enligt teorin är skuggor egentligen tvådimensionella organismer från en parallell värld. De projicerar sig själva in i vår verklighet genom ljuskällor, och för att kunna existera här behöver de ?skapa? en tredimensionell kropp ? alltså dig. Det är därför du försvinner när du dör, men din skugga alltid finns kvar för någon annan att bära vidare.

?Bevis? som anhängarna brukar peka på:

Skuggor förändras inte bara med ljuset, utan även beroende på hur du känner dig. (Kolla nästa gång du är stressad ? din skugga känns ?oroad?.)

I totalt mörker ?finns du inte? ur skuggornas perspektiv.

Djur reagerar ofta på sina skuggor, inte på sina kroppar, eftersom de känner av vem som verkligen styr.

De mest paranoida påstår till och meFörvånadd att människor som verkar ?skugglösa? (t.ex. på överexponerade foton) egentligen är skuggor som ännu inte valt en kropp.

Ja, detta är verkligen en värsting. Tycker man inte att livet är nog komplicerat, så varför inte röra till det ännu meraFörvånad 

Denna måste komma högt upp på min lista också
  • Tyra myra
    Anonym (Å) skrev 2025-08-03 20:30:58 följande:

Min favorit är nog alla konspirationsteorier om covid-viruset. Antingen att den skapades i ett labb. Eller att den aldrig existerat. 

Tycker att det är underbart med konspirationsteorier och att människor vågar ifrågasätta vad som anses vara sant. Men tycker att man ska ta både konspirationsteorier och vad media och regeringen säger med en nypa salt. 

Den är bra, liksom att covid-vaccinet skulle innehålla ett microchip som skulle göra män infertila och inte minst göra oss till viljelösa zombier.

Tror att detta har sitt ursprung i Antivax rörelsenTyst
  • Tyra myra
    Anonym (Peddosar) skrev 2025-08-03 17:02:39 följande:

Knappast min favorit men det skulle inte förvåna mig om det var sant: Att katolska kyrkan och högerkristna aktivt motarbetar aborter för att det alltid ska finnas fattiga barn att köpa billigt för att utnyttja sexuellt.

Det finns väl en variant där  Hillary Clinton sägs äta dessa barn på pizzan. Dett tycker jag är så makabert att jag vägrar ha det på min lista.  Men man kan ju fråga sig hur sådana teorier uppstår.
  • Tyra myra
    Trent skrev 2025-08-03 21:47:44 följande:

Min favorit är de som tror att det finns de som tror att fotbolls-VM 1958 inte ägde rum. Filmen som nämns i tråden avslöjar ju t.o.m. bluffen i slutet.

En annan rolig är den om månljus. Alltså att månen producerar eget ljus.

Ja fotbolls VM 58 är också bra. Syd bara för de som var där de framstår ju som lögnare.

Att månen skulle producera eget ljus har jag aldrig hört. Undrar hur det skulle gå till? Denna måste in på min listaSkrattande
  • Tyra myra

Har en till som jag hörde rätt nyligen. Elon Musk ska inte vara helt mänsklig utan en hybrid. Hans mor ska ha blivit bortförd av ett UFO och 9 månader senare tittade Elon ut.  Inte nog med det han ska ha skapats för att rädda mänskligheten.

Jag är inte så säker på att jag gillar denna konspirations teori eftersom det handlar om en livs levande människa. Vore jag Elon skulle jan nog stämma dem som sprider detta.

• Tyra myra
    Cat71 skrev 2025-08-03 22:39:47 följande:

Jag har en bekant som är lite av en foliehatt och gärna kommer med konspirationsteoretiska förklaringar för de mest självklara saker. En sådan, vilken är min favorit, är s.k. chemtrails. dvs att de kondensmoln som flygplan bildar faktiskt skulle vara utsläpp av gas innehållande kemikalier i syfte att styra och kontrollera oss människor. 

I början roade det mig att försöka tala denna bekanta till rätta, påvisa fakta och det orimliga i hennes påståenden. Inte bara i denna fråga utan i fler. Men hon tar bara inte in sådant. Istället är hon med i diverse forum för att hitta likasinnade som förstärker de galna teorier hon har.

Det finns exempelvis Facebook-grupper med tusentals medlemmar enbart för chemtrails. Sjukt!

Har dragit ned rejält på umgänget med denna tidigare vän, numera bekant, eftersom jag tycker det är lite obehagligt och vansinnigt över konspirationsteoretiwkr.

Det verkar vara lite av en omöjlighet att övertyga någon om det orimliga i dessa teorier. 
  • Tyra myra
    Anonym (Är lustiga) skrev 2025-08-04 01:25:48 följande:

Att Elvis fejkade sin död och fortfarande lever.
    Att 5G orsakar sjukdomar, sprider virus  som tex covid, eller används för tankekontroll.

Dessa är bra, speciellt 5G som bland annat skulle sprida covid Obestämd

Att Elvis skulle ha fejkat sin egen död är faktiskt lite sorgligt. Fans som inte vill acceptera sin idols frånfälle är troligen upphovet här
  • Tyra myra
    Anonym (So mo fo lopp) skrev 2025-08-04 01:34:30 följande:

Mina favoriter är att fåglar inte existerar på riktigt samt att det finns mängder av nazister på mars.

Jag tror att de som tror på dessa konspirationsteorier (m fl) gör det pga en psykos beroende på schizofreni. Men att det blivit socialt accepterat.

Det kan nog vara så att sårbara personer lättare tror på dessa teorier men de diskuteras också vid fikabordet.
  • Tyra myra
    Kalle Johansson skrev 2025-08-04 12:25:24 följande:

Den del av kaosforskningen som bygger på att det finns ingen dåtid och ingen framtid utan bara ett exakt NU! Dvs det är exkt i denna sekund som THE BIG BANG är. Skrattande

Är ingen fysiker men nog låter det väldigt skumt Obestämd
    men det låter inte som någon konspirationsteori utan mer som en hypotes som den nog har svårigheter att leda i bevis
  • Tyra myra
    Anonym (So mo fo lopp) skrev 2025-08-04 01:36:22 följande:

...och att soros eller judar avfyrar lasrar från rymden som gör folk...,till bögar? eller dylikt.

Nu för tiden verkar det som om det är Musk och SpaceX som står för hotet från rymden. Glad

Det där med bögar verkar dyka upp i många av dessa teorier.  Om detta beror på att dessa teorier ofta har sin grund i rädsla för det okända, kan man fundera över
  • Tyra myra
    Anonym (So mo fo lopp) skrev 2025-08-04 14:35:56 följande:

En annan konspirationsteori jag hörde om var att covidvaccin framställdes av aborterade svenska foster, att det skulle vara en massproduktion av aborter. I grunden så finns det något vaccin som har celler från ett foster från början och framställts i Sverige.

Jag uppfattar det som att under covid så spolades alla dessa konspiratister fram. Kan ju ha att göra med att folk blev själva med sina tankar och åkte ner i kaninhålet på internet. Har min alldeles egna konspirationsteori om det. Viruset påverkade i somliga fall hjärnan, den söndrade celler i lungorna och ev hjärnan så det blev nästan en flytande massa. Överlevde man det och utsattes för propaganda så kanske hjärnan blev omstrukturerad. Somliga lider av postcovid (ej nödvändigtvis anammat konspirationsteorier) så något med hjärnan kan ha inträffat och att det kanske finns ett samband. 

En konspirationsteori jag faktiskt tror på är att covid släpptes fri från ett kinesiskt lab av misstag. Har bott i kina och deras renlighet är ganska dålig. Städare använder samma trasa till toaletten och till köksbordet. Man är inte tillåten att göra misstag så sånt försöker mörkas. Covid startade väl i en veggiemarket har jag för mig. Har man besökt en sådan så förstår man att det är en cesspool. På en veggiemarket säljer man inte bara grönsaker utan kött/ fisk, flugor överallt och hundar går och kissar på varorna. Det här är en storstadsmiljö.

Du resonerar väldigt klokt tycker jag. Det har ju uppmärksammats att vår psykiska hälsa påverkades negativt av covid, så varför inte ? Vi kanske blev mera mottagliga och mer skeptiska i samhället i stort under den tiden. Detta lever kvar i konspirationsteorierna.  Naturligtvis var det ingen som med vett och vilje släppte lös viruset.  Det kom till oss av misstag från något lab eller via vilda djur på någon marknad.

Det som mest oroar mig är de konspirationsteorier som Qanon sprider via olika media. Dessa är ju en del av en strategi
  • Tyra myra
    Anonym (So mo fo lopp) skrev 2025-08-04 14:19:45 följande:
    En bra konspirationsteori ska ju spela på någon rädslaeller på något sätt låta rimlig. Den där om fåglarna är ju förvisso från grunden satir över konspirationsteorier som fått fäste.

Kollade upp det där med rymdlasrarna. Det var nog marjorie taylor greene som spred att judarna använde rymdlasrar för att starta bränder i Kalifornien. Så, judar är ju en klassisk grupp att skylla saker på. Samt att bränderna ska förklaras på något sätt. Konspirationsteorin cementerar då också ett förhållningssätt som egentligen handlar om polarisering.

De som sväljer såna saker har antagligen ett antisemitistisk tänk från början. Men jag är övertygad om att det handlar om schizofreni som har blivit socialt accepterat. Vad skulle det annars kunna vara?
    Ja, du  vad kan det finnas för anledningar till dessa teorier? Det finns faktiskt en organisation som kallar sig Qannon som verkar ha ett litet finger med i spelet här.

Detta finger verkar till och med ha nått ända in i det stora landet i västers högsta ledning.  Gråter
  • Tyra myra
    Anonym (Universum) skrev 2025-08-04 13:59:29 följande:

Det roligaste var nog när jag i en facebook-grupp stötte på en äldre kvinna som på allvar trodde att universum inte fanns och att stjärnorna på himlen var "ditsatta". Att universum var något som de styrande hade hittat på. Eller en person som inte trodde att Olof Palme mördats och att det inte fanns bevis för det.

Dessa är hel klart väldigt otroliga och visst kan man skratta åt dem. Men det förekommer faktiskt en hel del konspirationsteorier kring Olof Palme. De fantastiska är att så gott som all kom till efter mordet och alla försöker på något sätt förklara varför han blev mördad.

Där kunde man kanske anta att det är ett uttryck för att vi behöver få en förklaring och ett avslut.
  • Tyra myra
    Aniiee skrev 2025-08-04 22:50:08 följande:

Hmm... låt se....

Romarriket har aldrig existerat

Kubrik filmade månlandingen i en studio i Hollywood

Hyperdiffusion (idén om att alla antika civilisationer hängde ihop och/eller var en och samma)

Nazister gömmer sig i ett underjordiskt paradis under Antarktis

Ett berg i Bosnien är egentligen en gigantisk pyramid

Vi lever i The Matrix

Titanic sjönk inte

Månen existerar inte

Vaccin används för att chippa alla invånare, så att de senare kan styras eller dödas

Och min personliga favorit: Astrid Lindgren och JRR Tolkien skrev Mio min Mio och Lord of the Rings tillsammans.

Du har verkligen en fin samling där, men den om Astrid och Tolkien har jag inte stött på tidigare, Den är verkligen bra ock kommer att st högt upp på min listaGlad

Nazisternas underjordiska paradis är också bra, man undrar hur de har det där inne efter alla år i avskildhet. Ursprungsbefolkningen borde ju vara döda vi det här laget men kanske har de lyckats föröka sig..Drömmer
  • Tyra myra

Vi har lyckas få ihop en intressant samling av konspirationsteorier här, hoppas den kan växa med tiden. 

Tänker fylla på den när jag träffar på flera. Vore kul om ni också gjorde det.

• Tyra myra
    Anonym (Är lustiga) skrev 2025-08-05 13:02:24 följande:

Judar äger allt och styr medierna. Inte en favorit men seglivad och knappast någon som undgått att höra den.

Illumnati - en global, hemlig dold elit som styr världen bakom kulisserna.

Dessa har varit med länge och är otroligt långlivade. Dyker upp så fort det krisar någonstans i världen.  De finns i olika varianter 
  • Tyra myra
    Cereal Killer skrev 2025-08-05 14:04:48 följande:

Jag gillar hollow earth theory, vilken går ut på att vi bor på insidan av jorden och inte utsidan. Även hela universum finns alltså på insidan. Grejen är den att in och ut är konstruerade begrepp precis som uppåt/nedåt eller höger/vänster, så förutsatt att man tänker sig att fysikens lagar fortfarande gäller på samma sätt som nu, så är liksom denna världsbild lika sann som vår.

Det är lite som att någon skulle hänga en världskarta uppochned och tycka att vi andra är idioter som inte har fattat att det är så det ska vara egentligen. 

Fantastiskt vad människan kan fantisera ihop. Lite onödigt kan jag tycka, då vår värld är så fantastisk och har så mycket mer att upptäcka. 
Svar på tråden Villka är era favorit konspirationsteorier