Inlägg från: Anonym (Rädd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rädd)

Bältros??

Hej, jag är 39 år och i tisdags upptäckte jag ett märke som brändes vid beröring och det har bränts under huden. Några cm stort sitter lite snett under bröstet.
    ska försöka bifoga bilder från torsdags, fredags och idag (den rödaste bilden är idag). Men jag undrar kommer det bli värre än såhär om jag är på femte dagen?? Blev livrädd när jag googlade. Ska ringa vårdcentralen imorgon men är bortrest så hoppas de tar emot mig
  • Svar på tråden Bältros??
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Linn) skrev 2025-08-03 15:45:36 följande:

Kan vara bältros. Påminner om blåsorna jag fick när jag hade det förra året. Men du, oroa dig inte, det du hittar när du googlar är alltid skräckhistorier. Bältros kan visserligen vara smärtsamt och jobbigt ett tag, men för de flesta går det ju över utan men. Men se till att få antiviral medicin utskriven snabbt, för om det är bältros bör man börja med detta inom 3 dygn efter att utslagen kommit för att minska risken att smärtan blir långvarig. Jag fick blåsor på helgen, men använde mig på av en nätläkartjänst för att få snabb hjälp. Jag fotade blåsorna och fick diagnos och medicin inom en timme. Supersmidigt, då jag inte ville vänta flera dagar till vårdcentralen öppnade. Kanske du kan testa det?

alla apotek här i närheten är stängda. Är ute på landet. Det är femte dagen jag haft detta och då kommer jag kanske inte få medicin utskrivet? 

hur var ditt förlopp och hur många år är du

• Anonym (Rädd)

Jag har pratat med Kry nu. Läkaren sa att det är bältros och att de inte behandlar personer i min ålder. Så det är att tvätta, hålla torrt och behandla med paracetamol vid behov. jag hoppas bara det inte blir värre

Svar på tråden Bältros??