• Anonym (Känns inte bra)

Min sambos relation med vår kvinnliga granne

Jag och min sambo bor granne med en kvinna i vår ålder som lever en partner som är sällan hemma. Under senaste året har min sambo gått över till henne då och då för att låna saker, som tex socker eller någon krydda som saknas hemma och hon har även lånat från oss. 

Med tiden har det dock blivit allt oftare och hon har bett honom hjälpa henne med tex att laga en hylla eller flytta möbler, ibland är han där i trettio minuter. 

Jag har flera gånger sagt att jag kan gå över nästa gång och har börjat handla hem extra av det som brukar saknas, men ändå saknas saker eller så behöver hon hjälp av honom. 

Hur sätter jag gränser på ett sätt så att  han inte upplever att jag anklagar honom, men inte heller avfärdar mig som kontrollerande? 

• Svar på tråden Min sambos relation med vår kvinnliga granne
  • Anonym

Om min man hade börjat ränna hos kvinnliga grannen när hon var ensam hemma hade jag rytit ifrån rejält, för länge sen.

• Anonym (Känns inte bra)
    Anonym skrev 2025-08-03 18:50:33 följande:

Om min man hade börjat ränna hos kvinnliga grannen när hon var ensam hemma hade jag rytit ifrån rejält, för länge sen.

Jag har sagt att jag måste vara med om han går över till henne. Helst vill jag inte att han ska dit överhuvudtaget, vilket jag också sagt. Jag förstår inte heller grejen med att låna något, när jag lika gärna kan gå och handla, vilket jag också sagt till honom. Dessutom irriterar det mig att hon alltid frågar honom om hjälp, när hon skulle kunna fråga sin egen man, vilket jag också sagt. Jag har tagit upp allt detta flera gånger med honom och han sätter gränser för henne ett tag, men rätt som det är knackar hon återigen på vår dörr. Dessutom tycker min sambo att jag överdriver. 

• Anonym
    Anonym (Känns inte bra) skrev 2025-08-03 19:06:08 följande:

Jag har sagt att jag måste vara med om han går över till henne. Helst vill jag inte att han ska dit överhuvudtaget, vilket jag också sagt. Jag förstår inte heller grejen med att låna något, när jag lika gärna kan gå och handla, vilket jag också sagt till honom. Dessutom irriterar det mig att hon alltid frågar honom om hjälp, när hon skulle kunna fråga sin egen man, vilket jag också sagt. Jag har tagit upp allt detta flera gånger med honom och han sätter gränser för henne ett tag, men rätt som det är knackar hon återigen på vår dörr. Dessutom tycker min sambo att jag överdriver. 

Om man sagt något flera gånger  utan ändring måste man trappa upp. Exempel :
    Få ett utbrott och/eller
    Säger en konsekvens som typ: Om du inte slutar upp så tänker jag inte bo kvar, jag ringer en mäklare för värdering om det händer fler gånger
  • Anonym (Given)

Men herregud!
    Se till att vara den partnern som är så oersättlig att han aldrig skulle välja någon annan före dig, så är hela problemet löst. 
    Hur svårt ska det vara?!
    Palla vara svartsjuk!

• Anonym (Lo)

Låter ju sjukt jävla suspekt. Inte alls ok.

• Anonym (s)
    Anonym (Känns inte bra) skrev 2025-08-03 19:06:08 följande:

Jag har sagt att jag måste vara med om han går över till henne.

Varför? Väldigt konstig gräns.

Det finns lite varningssignaler i denna relation med grannen men hon låter mest ensam. Det kan eskalera men att stoppa honom från att låna socker av grannen kommer inte göra någon skillnad.

• Anonym (En man)
    Anonym (Känns inte bra) skrev 2025-08-03 18:43:23 följande:
    Min sambos relation med vår kvinnliga granne

Jag och min sambo bor granne med en kvinna i vår ålder som lever en partner som är sällan hemma. Under senaste året har min sambo gått över till henne då och då för att låna saker, som tex socker eller någon krydda som saknas hemma och hon har även lånat från oss. 

Med tiden har det dock blivit allt oftare och hon har bett honom hjälpa henne med tex att laga en hylla eller flytta möbler, ibland är han där i trettio minuter. 

Jag har flera gånger sagt att jag kan gå över nästa gång och har börjat handla hem extra av det som brukar saknas, men ändå saknas saker eller så behöver hon hjälp av honom. 

Hur sätter jag gränser på ett sätt så att  han inte upplever att jag anklagar honom, men inte heller avfärdar mig som kontrollerande? 

Hade det varit omvända roller hade alla kvinnor anklagat dig för att vara kontrollerande och styrande. eller varför inte klassikern ?var inte så osäker? som varje man får höra när han sätter gränser.

personligen hade jag lugnt och sansat berättat att jag inte tyckte det kändes ok stt han spenderade så mycket tid där. hade han ändå gjorde det så hade jag dumpat Honom.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (s)
    Anonym (s) skrev 2025-08-03 21:35:19 följande:

Varför? Väldigt konstig gräns.

Det finns lite varningssignaler i denna relation med grannen men hon låter mest ensam. Det kan eskalera men att stoppa honom från att låna socker av grannen kommer inte göra någon skillnad.

Använd era ord, vad är så fel?
  • Anonym (Anon)

Mysko beteende. Hade inte accepterat. Konfrontera, även om det får dig att framstå som anklagande. Man kan inte går med på vad som helst, då blir man bara överkörd.

Svar på tråden Min sambos relation med vår kvinnliga granne