• Anonym (Känns inte bra)

Min sambos relation med vår kvinnliga granne

Jag och min sambo bor granne med en kvinna i vår ålder som lever en partner som är sällan hemma. Under senaste året har min sambo gått över till henne då och då för att låna saker, som tex socker eller någon krydda som saknas hemma och hon har även lånat från oss. 

Med tiden har det dock blivit allt oftare och hon har bett honom hjälpa henne med tex att laga en hylla eller flytta möbler, ibland är han där i trettio minuter. 

Jag har flera gånger sagt att jag kan gå över nästa gång och har börjat handla hem extra av det som brukar saknas, men ändå saknas saker eller så behöver hon hjälp av honom. 

Hur sätter jag gränser på ett sätt så att  han inte upplever att jag anklagar honom, men inte heller avfärdar mig som kontrollerande? 

• Svar på tråden Min sambos relation med vår kvinnliga granne
  • onelifetolive
    Anonym (Lo) skrev 2025-08-03 23:03:54 följande:
    Men lägg ner whataboutismen din jävla tönt. Gud va ni män älskar att göra er till offer haha. Absolut ingen hade ändrat åsikt angående detta om könen va ombytta. Väx upp.
    Men gud vad arg du blev!
    Han har ju rätt. 
  • Anonym (Öööh?)
    Anonym (s) skrev 2025-08-03 21:35:19 följande:

Varför? Väldigt konstig gräns.

Det finns lite varningssignaler i denna relation med grannen men hon låter mest ensam. Det kan eskalera men att stoppa honom från att låna socker av grannen kommer inte göra någon skillnad.

Vadå ensam, hon har ju en man också?
  • Anonym (Trevligt sallskap. Delad man.)
    Anonym (Känns inte bra) skrev 2025-08-03 19:06:08 följande:

Jag har sagt att jag måste vara med om han går över till henne. Helst vill jag inte att han ska dit överhuvudtaget, vilket jag också sagt. Jag förstår inte heller grejen med att låna något, när jag lika gärna kan gå och handla, vilket jag också sagt till honom. Dessutom irriterar det mig att hon alltid frågar honom om hjälp, när hon skulle kunna fråga sin egen man, vilket jag också sagt. Jag har tagit upp allt detta flera gånger med honom och han sätter gränser för henne ett tag, men rätt som det är knackar hon återigen på vår dörr. Dessutom tycker min sambo att jag överdriver. 

Att din sambo standigt hittar pa ursakter for att kunna ga in till grannen (nar hon ar ensam) ser kanske oskyldigt ut, men skulle han bete sig likadant om det rorde sig om 85-ariga Agda? Troligvis inte. Det ar val det trevliga sallskapet han ar ute efter och sockret eller kryddan ar bara svepskalet for att ha en orsak att knacka pa och stanna en stund, annars kunde han val lika val ha akt ivag och handlat. Varfor ranna hos grannen och tigga varje gang? Och att hon sen besvarar honom med en massa smagrejjer som hennes egen man lika val kan gora at henne (flytta en mobel eller laga en hylla). Valdigt onodigt, men det ar din sambo som har skapat situationen genom att ranna hos henne titt som tatt, vilket gjort henne sa pass bekvam att hon inte tvekar en sekund att direkt be honom om hjalp sa fort det ar nagot. Ta ett snack med sambon och fa honom att inse vad han skapat. Vore ocksa bra om han erkanner for sig sjalv att det ar sallskapet han ar ute efter (och inte en kopp socker) och som gradde pa moset att fa sola sig i allt berom han far nar han hjalpt till och fatt kanna sig behovd. Nar han val blir medveten om det sa kommer ni nog att kunna ha en normal relation med grannen igen. Ni ar tva olika hushall, inte en storfamilj med delad man. Sen om han nu tvunget maste snylta pa grannarna istallet for att ga och handla sjalv, varfor just henne? Varfor inte Rolf 73, som sakert skulle bli glad for lite sallskap, eller annan valfri granne?

• Anonym (Lo)
    onelifetolive skrev 2025-08-04 06:44:11 följande:
    Men gud vad arg du blev!
    Han har ju rätt. 
    Blir sinnessjuk på er män som I VARJE TRÅD på fl som handlar relationer skriver: Om rollerna varit ombyttaaa så hade det blivit såhär.
    Och varje gång så tror ni att ni har kommit på något suupersmart fast det ni säger inte stämmer alls. Gå igenom en liknande tråd här på FL med ombytta roller så ska du se att 99% av kvinnorna har samma åsikt som här.

Det är ni och ingen annan som upprätthåller polarisering mellan könen. Har börjat skriva mina trådar i hen-form för att jag ska slippa puckon som er som ska dra in kön i exakt allt.

Ni försöker verkligen ta till alla medel för att ni ska ses som offer. Det är helt sjukt. 
  • Anonym (väx upp)
    Anonym skrev 2025-08-03 19:10:07 följande:
    Om man sagt något flera gånger  utan ändring måste man trappa upp. Exempel :
    Få ett utbrott och/eller
    Säger en konsekvens som typ: Om du inte slutar upp så tänker jag inte bo kvar, jag ringer en mäklare för värdering om det händer fler gånger
    En kvinna som får utbrott blir snabbt ett ex. Vuxna kan samtala utan utbrott.
  • Jemp
    Anonym (En man) skrev 2025-08-03 22:42:35 följande:
    Hade det varit omvända roller hade alla kvinnor anklagat dig för att vara kontrollerande och styrande. eller varför inte klassikern ?var inte så osäker? som varje man får höra när han sätter gränser.

personligen hade jag lugnt och sansat berättat att jag inte tyckte det kändes ok stt han spenderade så mycket tid där. hade han ändå gjorde det så hade jag dumpat Honom.
    Ja, ts är väl typexemplet på kontrollerande här.
  • Anonym (Känns inte bra)
    Anonym (Trevligt sallskap. Delad man.) skrev 2025-08-04 13:25:39 följande:

Att din sambo standigt hittar pa ursakter for att kunna ga in till grannen (nar hon ar ensam) ser kanske oskyldigt ut, men skulle han bete sig likadant om det rorde sig om 85-ariga Agda? Troligvis inte. Det ar val det trevliga sallskapet han ar ute efter och sockret eller kryddan ar bara svepskalet for att ha en orsak att knacka pa och stanna en stund, annars kunde han val lika val ha akt ivag och handlat. Varfor ranna hos grannen och tigga varje gang? Och att hon sen besvarar honom med en massa smagrejjer som hennes egen man lika val kan gora at henne (flytta en mobel eller laga en hylla). Valdigt onodigt, men det ar din sambo som har skapat situationen genom att ranna hos henne titt som tatt, vilket gjort henne sa pass bekvam att hon inte tvekar en sekund att direkt be honom om hjalp sa fort det ar nagot. Ta ett snack med sambon och fa honom att inse vad han skapat. Vore ocksa bra om han erkanner for sig sjalv att det ar sallskapet han ar ute efter (och inte en kopp socker) och som gradde pa moset att fa sola sig i allt berom han far nar han hjalpt till och fatt kanna sig behovd. Nar han val blir medveten om det sa kommer ni nog att kunna ha en normal relation med grannen igen. Ni ar tva olika hushall, inte en storfamilj med delad man. Sen om han nu tvunget maste snylta pa grannarna istallet for att ga och handla sjalv, varfor just henne? Varfor inte Rolf 73, som sakert skulle bli glad for lite sallskap, eller annan valfri granne?

Precis så känner jag, han hittar på ursäkter att gå till henne och hon gillar sällskapet och hittar på saker han ska hjälpa henne med. Jag vill verkligen inte dela honom med henne. Problemet är att precis som du säger så ser det oskyldigt ut, så när jag tagit upp det med honom innan har han sagt att jag överdriver, men det blir bara värre med tiden. 
  • Anonym
    Anonym (väx upp) skrev 2025-08-04 13:41:16 följande:
    En kvinna som får utbrott blir snabbt ett ex. Vuxna kan samtala utan utbrott.
    Ts har, upprepade gånger tagit upp detta för diskussion. Det är sambon som inte vill prata. 
    Om man satt i system att springa hos grannen när hennes man är borta, och inte vill prata om det, så är man snart ett ex
  • Anonym
    Anonym (Känns inte bra) skrev 2025-08-04 16:35:04 följande:
    Precis så känner jag, han hittar på ursäkter att gå till henne och hon gillar sällskapet och hittar på saker han ska hjälpa henne med. Jag vill verkligen inte dela honom med henne. Problemet är att precis som du säger så ser det oskyldigt ut, så när jag tagit upp det med honom innan har han sagt att jag överdriver, men det blir bara värre med tiden. 
    Sätt ner foten ts.
    Du behöver inte skrika men gör klart för honom att du inte tolererar detta längre. Jag skulle sagt åt min sambo att om det inte slutar så måste vi flytta. Antingen tillsammans eller så flyttar jag ensam.
    Själv tycker jag inte alls det låter oskyldigt
    Försöker han med att du överdriver osv, så måste du stå på dig. Svara honom, lägg av, jag tolererar inte detta längre. Nu får du välja. Ska vi bo kvar måste detta sluta.
    Skulle det fortsätta efter det, ring och boka en mäklare för värdering. Då måste du sluta prata och visa handling. Visa honom att du menar allvar. Om han inte lyssnar vad du säger så måste du visa konsekvenserna. 
    Det är inte bara din sambo som ska må bra. Du ska också trivas i relationen.
    Jag hade aldrig accepterat ett sådant beteeende av min man. Han hade heller inte gillat att jag började springa hos manliga grannen när han fru var borta.
    Ömsesidig respekt och hänsyn
  • Anonym (s)
    Anonym (Öööh?) skrev 2025-08-04 07:18:33 följande:
    Vadå ensam, hon har ju en man också?
    Den som sällan är hemma tänkte du?
Svar på tråden Min sambos relation med vår kvinnliga granne