Inlägg från: valkyrian |Visa alla inlägg
  • valkyrian

BF April 2026

Tml1 skrev 2025-08-16 12:59:40 följande:

Hej! Kul med en grupp 😄 Jag har bf 3 april och väntar vårt första barn. Fått ett tidigare missfall så nu är jag såklart väldigt nojig för denna graviditeten. 

Utöver trötthet känner jag också en SJUK hunger, alltså på en helt ny nivå. Som att jag skall svimma om det gått 3h utan mat 😂 

Ni som gjort resan tidigare, hur slappnar ni av? Jag får ont i magen varje gång jag skall torka mig och kollar efter blod? Så kan jag ju inte ha det i 9 månader 🤯

Väntar mitt 5:e barn, BF 23 april. för mig har har aldrig gått över. blir bättre när jag kan känna sparkarna och lite bättre efter v 12 typ men nojar fram till förlossningen. Min senaste graviditet slutade dessutom i missfall Så kommer nog var sju resor värre denna gång. Men! två missfall på raken händer bara i 4% av fallen så det är 96% chans att det blir en bebis denna gång :) alltid något att ta fasta på. 
  • valkyrian
    Anonym (Fjärde barnet) skrev 2025-08-20 14:16:00 följande:

Hur har ni andra tänkt kring fosterdiagnostik? Vi kommer att skippa KUB och bekosta ett NIPT själva då det känns mer betryggande, dessutom är det ett plus att få veta kön tidigt 😁 Känns dock långt kvar till dess, vill veta nu 😅

Har ett bokat ultraljud 3 september i v 6+4, sen tänkte vi göra NIPT i v 10 och då gör man ultraljud även då. Men skippa inte KUB de kollar ju även annan anatomi då Inte bara nackuppklaring. Gör båda? 

• valkyrian
    Anonym (Fyrabarnsmamman) skrev 2025-08-20 19:55:38 följande:
    Kul med en till som väntar sitt femte! Hur gamla är dina andra? 
    Våra är 7, 5, 3 & 2
    20, 16, 9 och 2 Skäms lite spridning
    tror detta blir sista iaf haha 
  • valkyrian
    Shoegal skrev 2025-08-22 18:12:36 följande:

Hej alla!

Har BF i mitten på april och detta är tredje barnet. 

Mår rätt dåligt med extrem trötthet och en del illamående. 
    Är så velig om vi ska berätta för barnen, de är 9 & 6 och jag tycker det känns så jobbigt att behöva bortförklara att mamma är trött hela tiden. Skulle kännas lättare om jag kunde förklara för dem varför jag inte orkar som innan. 

Samtidigt är jag livrädd att vi får missfall om vi berättar för tidigt.. hur tänker ni? 

Jag berättade för min då 8 åring om min graviditet i våras och blev tvungen att krossa hennes hjärta när det visade sig att bebisen inte levde i v 10. Vill inte göra det igen men hon har lite koll på mig så hon har nog gissat sig till det. väntar till mit VUL om ca 2 veckor i alla fall. Inte för att det hjälpte sist men man kan inte leva med tron att det ska gå åt skogen antar jag. 
  • valkyrian
    Dumlan skrev 2025-08-25 10:27:23 följande:

Hej, 
    har tagit lite avstånd från tråden pga orolig. Men - idag fick vi se liten igen (gjorde ett tidigare vul i 6+4) och blev framflyttade två dagar till och med. Nu skall jag tillåta mig att njuta tills nipt :)

bf 1/4 (8+4 idag) 

Härligt <3 

har VUL bästa vecka i v 6+5. håller tummarna för att allt är toppen med min lilla då. Har ?äntligen? börjat må illa. vidrigt men känner mig i alla Fall gravid 
  • valkyrian

Jag beklagar. Gick igenom samma sak i maj i år. Den lilla gav upp i v 8+6. känns lite väl att vänta 10 dagar tills nästa ultraljud. Håller tummarna på att du trots allt är kortare gången än du trodde 

Anonym (Fjärde barnet) skrev 2025-08-26 13:49:44 följande:

Hej på er och kul att det tillkommit några! Jag kommer att lämna tråden då vi var på ultraljud idag, v 8+0 och man tyvärr inte kunde se något foster. Bm såg en gulesäck som såg fin ut och sa att det kunde vara för tidigt men jag tror det är kört. Har fått ny tid om 10 dagar men jag är inställd på att det blev ett MA. Har aldrig varit med om det förut, men nån gång ska väl vara den första. Jobbigt att behöva gå omkring och må illa och vara trött men bara vänta på missfall/abort.

Hoppas det går bättre för er andra! 🙏

• valkyrian
    Olivia891234 skrev 2025-08-27 14:58:11 följande:

Hej!

5+6 här och ville bara skriva av mig lite :)

Vi började försöka skaffa ett syskon i slutet av november - blev gravid på första försöket. Det slutade i missfall vecka 7. Sedan hade jag tre graviditeter till - utan någon mens emellan - som alla slutade med missfall/ett MA i vecka 6-9.

I maj/juni fick vi pausa en månad och så gjorde jag en missfallsutredning som inte visade på något alls. Sen försökte vi i juli igen - första gången jag inte blev gravid! Men sen plussade jag för femte gången gillt (eller sjätte om man räknar med vårt levande barn).

Nu har det, till skillnad mot de andra gångerna, ökat som det ska på testerna. Tog RFSU-test varje dag tills för en vecka sen. Och på 5+1 tog jag clearblue som visade 3+. 

Nu mår jag även jätteilla precis hela tiden, spydde igår, och verkligen extrem trötthet. Detta kände jag inte heller de tidigare gångerna så jag hoppas hoppas hoppas att det är femte gången gillt det gäller, the golden egg typ. 

Jag ska göra VUL på måndag och hoppas se ett hjärta som slår! 

fy vilken resa! Jag håller tummarna Att allt ser bra ut på måndag. Vi är ungefär lika långt gångna, jag ska göra ultraljud nästa onsdag :) hoppas på små blinkande hjärtan nästa vecka <3 men det låter bra att det ökar som det ska denna gång. 

• valkyrian
    Appelkakan skrev 2025-08-30 13:14:52 följande:

Frågade om Nipt hos bm men kommer inte få göra det eftersom våra andra barn är friska. Så de var inprincip omöjligt få det genom remiss, har ni andra kunnat få det? Det verkar vara väldigt svårt få! Jag tillhör Stockholms regionen. 

Vilka skäl angav du? Hade du haft en graviditet med kromosonavvikelse? 

Tänkte göra NIPT och bekosta själv, genom vården får man typ bara om dåligt KUB eller tidigare foster med kromosomavvikelse. Vill gärna göra ett då jag är 37 År :) 

• valkyrian
    Dumlan skrev 2025-09-01 12:44:50 följande:
    Grattis! Det kan ju räcka att dom mäter någon mm fel så diffar det dagar, beroende på hur bebis ligger. de är ju så små vid den tiden :) 
    vi har nipt + ultraljud på torsdag :) Blir tredje ultraljudet den här graviditeten, lite bränd av tidigare missfall/ma..
    Samma,

gjorde ett v 5+6 (förra veckan) på gynakuten, har ett bokat på fredag v 7+0 samt ska göra ett v 9+0. Har dessutom bokat NIPT + ultraljud v 10+3. Sen KUB v 12+0. Efter detta hoppas jag att ångesten kan släppa lite. Förra gravidteten slutade i MA v 8+3, därför jag vill ha ett ultraljud både v 7+0 för att se hjärtat och v 9+0 för att "komma förbi" den förra graviditeten. 
  • valkyrian
    Lea137 skrev 2025-09-05 14:35:37 följande:
    Det kan absolut stämma. Men var först inställd på att få se hjärtslag idag, så blev lite ställd när det inte blev så.
    Ja 3 veckor känns långt att vänta. Men är nog ont om tider också då det är en privat mottagning.

Har ni fått tider till kub test? I vilken vecka har ni isf fått tiden :) 
    Fick tid v 12+0
Svar på tråden BF April 2026