• Anonym (Ts)

Snart 4 åring som skriker, vad tusan gör man?

Har en snart 4-åring som skriker många gånger per dag. Alltså riktigt höga skrik, för allt möjligt (grannarna lär ha det riktigt tufft). 

Har testat mycket - pratat lugnt och skrikit tillbaka, ingenting hjälper. 

Någon som har tips på hur man kan förändra detta beteende hos barnet? Tar tacksamt emot alla tips.

Känns som jag nått en gräns nu, stått ut med barnets beteende så länge och ingenting hjälper eller förändras.
    Det drabbar både syskonen och oss föräldrar, vi orkar verkligen inte mer snart och det känns som att man bara försöker överleva dagarna. Börjar på riktigt tappa livslusten. Vad tusan gör man?

• Svar på tråden Snart 4 åring som skriker, vad tusan gör man?
  • Anonym (också en fyraåring)

Vi har en fyraåring med starka känslor, hon kan ryta åt oss och skriker emellanåt. Nu bor vi i hus så vi har inte några grannar att störa men oavsett så är det en trigger för mig och inget jag orkar lyssna på. Det som fungerar bäst här är att ignorera henne totalt vid skrik. Jag säger ibland "jag svarar/lyssnar på dig när du pratar i vanlig ton". Eller "oj nu skriker du högt, jag får ont i öronen och måste gå iväg tills du slutat" och så går jag till ett annat rum. Hon får alltså ingen uppmärksamhet vid sådant beteende. 
    Ledsen eller arg med anledning är en annan sak anser jag. 

• Anonym (A)

Ge inte efter för skrik och gör det tydligt att det lönar sig att prata normalt. 

• Anonym (Family)

Som påpekats det är nog läge nu att vända ryggen till när barnet börjar skrika. Förklara först att ni inte kommer att svara, göra något, intressera er för hen förrän vanligt tal används. Skaffa hörlurar och sätt demonstrativt på dem, vänd ryggen till och gå någon annanstans

• NinniQX

När en av våra döttrar var liten så skrek hon. Man nådde inte fram till henne så då sa jag att jag är tillgänglig för att prata när hon har lugnat ner sig. Sen gick jag oxh gjorde annat. När hon lugnade ner sig så kom hon och då kunde vi prata. 

• Anonym (5 barn)

Hej, 

Har fem barn i olika åldrar. 
    Två av dem har varit skrikare, mer eller mindre från födseln, medan de trea andra knappt skrikit alls. Självklart utbrott emellanåt, men olika nivåer. De två andra har man velat kasta i både väggar och golv emellanåt. 

En är fortfarande i skrikåldern, dryga 4 år.

På den andra släppte det lite vid 5år och runt 6 år nästan helt borta. Upplever samma fas på den andra. Jämför bilder och filmer på 7 åringen mot 4 åringen och stämmer ganska bra. 

Man tror aldrig det får över, men det för det. 

Vi har försökt hålla oss lugna, men det är svårt. 
    Mat och sömn hjälper lite, men som sagt tillslut går det över även om det är ett tag kvar... 

Svar på tråden Snart 4 åring som skriker, vad tusan gör man?