• Anonym (Landställe)

Har ni råd med landställe?

Det är så dyrt med hus och vi har svårt att fortsätta ha råd med landstället.

Hur har ni som har landställe råd? Gör ni annat också eller går alla pengar till hus och landställe?

Vi har inte råd att göra så mycket mer längre så landstället får snart säljas.

• Svar på tråden Har ni råd med landställe?
  • Anonym (Äldre)

Jag har valt att ha en lägenhet och ett landställe, samt så lite lån som möjligt. Skulle jag vilja bo i hus skulle jag se till så att det ligger så pass till, att det på sommaren även känns som ett landställe. Landstället är ganska enkelt men ligger otroligt vacker, så det är inte mycket omkostnader.

• Anonym (Äldre)

Så jag gör mycket annat också! Jag köper bara saker jag har råd med, så att jag kan göra det jag vill. Det gäller även boende. Har märkt att det gör livet lättare och jag uppnår drömmarna med tiden utan ont i magen över pengabekymmer. Har barn och reser med dem i och utanför Sverige. Jag är ensam och lite över medelinkomsttagare. Det låter som att ni lever över era tillgångar.

• Anonym (inte)
    Anonym (Landställe) skrev 2025-08-04 13:17:00 följande:
    Har ni råd med landställe?

Det är så dyrt med hus och vi har svårt att fortsätta ha råd med landstället.

Hur har ni som har landställe råd? Gör ni annat också eller går alla pengar till hus och landställe?

Vi har inte råd att göra så mycket mer längre så landstället får snart säljas.

Nej, jag skulle inte riktigt ha råd med något landställe. Skulle gärna ha ett, men det känns som att det kostar alldeles för mycket och även oförutsedda saker som att rören fryser osv.

Och jag gillar egentligen att kunna resa och göra annat för det pengarna man annars skulle bundit i ett landställe. 

Nu bor vi också i hus så det skulle bli lite mycket att ha trädgård och allt på två ställen. Så om vi nån gång flyttar till lägenhet så kan ju landställe komma i ett annat ljus. Även som mötesplats när barnen är vuxna och kanske vill komma på besök med partner och barn. 
  • Anonym (A)

Nej, inte med nuvarande boendekostnad. Hade kanske gått med ett billigare boende. 

• Anonym (Ollonborre)

Det lantställe jag har är betalt sedan decennier så den enda kostnaden är ju sommarens sophämtning och elkostnader.  Kommunalt vatten och avlopp och låg avgift på vatten då det räknas som "sommarvatten" . Har egen brunn också så den används för vattnig av gräsmattan etc.  
    Dom kostnaderna delas av oss som nyttjar stugan. 

Hade jag behövt köpa detta hus med lån hade jag inte ens fått låna pengar..  det ligger oerhört attraktivt till och dom fritidshus och fasta bostäder som säljs omkring går på miljoner..  

Dom i bekantskapskretsen som har stugor av olika slag har ju många gånger ärvt dom generationer tillbaka då det oftast är någons gammelmorfars barndomshem typ så då kostar dom bara driften

..
    Enda jag vet om som köpt är dom som köpte in sig i ett fritidshus i Åre pga skidåkning och där två familjer gemensamt äger den och sen får andra hyra in sig i stugan mot avgift.  Så 4 familjer roterar med helger och lov. 

• Anonym (Kalle)

Vi har precis köpt sommarställe, bor i hus sen innan.
    Visst kommer det kosta, men vi tjänar bra båda två och min fru har möblerat jobba heltid igen efter senaste barnet så har 7000+ där som kommer räcka för landställets löpande kostnader. Har ca 88 000 efter skatt tillsammans en normal månad. Sen ska det renoveras osv men det har vi andra pengar avsatta för.

Finns utrymme till annat också,  vi är ganska sparsamma/ekonomiska.. Våra hobbys kostar en del, och en dålig månad (säg mycket vabbande) håller vi igen, äter inte ute så ofta osv.

Men absolut, förstår att många inte har råd, finns de som knappt går runt med sitt vanliga boende. 

• Anonym (Dyrt)

Ja det e dyrt. Har 8 byggnader hemma och 4 byggnader på landet. Så det mesta handlar om målning och renovering av diverse byggnader i vårt liv. Men det är kul. Synd att man inte har mer pengar och mer ledig tid bara.

• Anonym (Grodan)

Den normala stavningen är "lantställe".
    Det heter också lantbrukare, inte "landbrukare", och lanthandel, inte "landhandel".

Vi var helt lånfria ett tag men när arvet kom köpte vi en mindre gård i vacker natur. Det kostar men vi hade marginalerna. Trots det får jag lite ångest ibland eftersom budgeten inte går lika mycket plus som tidigare, men det är väldigt vackert där och det är roligt att utveckla fastigheten.

• Anonym (Grodan)

Ska tillägga att vi hyr ut också när vi inte är där själva, nu får man hyra ut för 50 000 skattefritt/år så det hjälper en bit i alla fall.

• Studentpappa

Tackade nej till att ta över en sommarstuga för kanske tio år sedan. Tyckte inte jobbet var värt det då, inte läget på stugan heller. Hade det varit ett kanonläge hade säkert intresset varit ett annat. 

Men med stort hus och barn är det svårt att hinna med att sköta en stuga också. Kommer väl en stuga via arv senare, men det hoppas jag dröjer så är barnen stora. 

Ride it like you stole it
Svar på tråden Har ni råd med landställe?